تفاوت حسابداری صنعتی با حسابداری مالی در چیست ؟

حسابداری صنعتی چه تفاوتی با حسابداری مالی دارد؟

حسابداری سیستمی برای جمع آوری اطلاعات مالی، طبقه بندی و تحلیل آن ها و ارائه گزارشات مالی برای استفاده تصمیم گیرندگان داخل و خارج سازمان است، اما این سیستم در انواع مختلف حسابداری شکل های مختلفی دارد.

 حسابداری سیستمی برای جمع آوری اطلاعات مالی، طبقه بندی و تحلیل آن ها و ارائه گزارشات مالی برای استفاده تصمیم گیرندگان داخل و خارج سازمان است، اما این سیستم در انواع مختلف حسابداری شکل های مختلفی دارد. حسابداری انواع مختلفی دارد و این انواع مختلف دارای تفاوت های بسیاری هم هستند.

تفاوت هایی که در انواع حسابداری وجود دارد به دلیل کاربرد آن ها و هدف آن هاست. در واقع در انواع حسابداری اهداف مختلفی وجود دارد. در ادامه قصد داریم در مورد اینکه حسابداری صنعتی چیست و چه تفاوت هایی با حسابداری مالی دارد بیشتر صحبت کنیم.

حسابداری صنعتی و حسابداری مالی دو بخش از مهمترین و پرکاربردترین انواع حسابداری هستند که امروزه در بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از اینکه تفاوت این دو نوع حسابداری را بررسی کنیم بد نیست به تعریف درستی از هر دو برسیم.

حتما بخوانید : نرم افزار حسابداری فروشگاهی یا شرکتی چه ویژگی هایی دارد ؟

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی که با نام حسابداری بهای تمام شده نیز شناخته می شود با هدف محاسبه بهای تمام شده محصولات به میدان آمده است. اگر می خواهید بدانید بهای تمام شده چیست مقاله ای که تا حد زیادی به شما کمک کند. حسابداری صنعتی کاربردهای مختلفی دارد که ارزیابی ساخت کالا برای کاهش هزینه، کنترلی موجودی و تصمیم گیری برای قیمت گذاری کالا از مهمترین آن هاست.

محاسبه هزینه های تولید کمک زیادی به مجموعه های تولیدی می کند و گامی مهم در زمینه پیشرفت این شرکت ها محسوب می شود. در واقع وقتی که مجموعه های تولیدی اطلاعات کافی در زمینه هزینه ها و قیمت مواد اولیه داشته باشند قیمت گذاری به طرز منطقی تری انجام می شود.

حسابداری صنعتی به عنوان یکی از پیچیده ترین انواع حسابداری محسوب می شود. این نوع حسابداری در صنایع و مجموعه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

حسابداری مالی چیست؟

در حسابداری مالی، هدف اصلی نمایش نتایج و وضعیت کسب و کار است. این موارد برای نمایش به اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در حسابداری مالی هدف اصلی ارائه گزارش ها و صورت های وضعیت مالی یک واحد اقتصادی است به استفاده کنندگان خارج از سازمان و داخل سازمان است. سهامداران، اعتباردهندگان، تحلیلگران وضعیت مالی، بانک ها و بورس برخی از استفاده کنندگان خارج از سازمان هستند.

امروزه این گزارشات به طور عمده توسط یک سیستم حسابداری انجام می شوند، اما تحلیل و بررسی صحت آن ها همچنان بخشی از حسابداری مالی محسوب می شود.

با تفاوت های حسابداری صنعتی و حسابداری مالی آشنا شوید

البته تفاوت های زیادی بین حسابداری صنعتی و حسابداری مالی وجود دارد، اما در این مطلب به مهمترین این تفاوت ها اشاره می کنیم.

1 – همانطور که اشاره کردیم در حسابداری مالی هدف ارائه اطلاعات مالی به تصمیم گیرندگان است، خواه این تصمیم گیرندگان داخلی سازمان باشند، خواه خارج از سازمان، اما در حسابداری صنعتی اطلاعاتی که به دست می آید تنها مورد استفاده تصمیم گیرندگان داخل سازمانی قرار می گیرد.

2 – گزارشاتی که در حسابداری مالی تهیه می شود حالت و شکل مشخص و همیشگی دارد. ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد همیشه شکلی یکسان و هدفی مشخص دارند، اما در حسابداری صنعتی گزارشاتی که تهیه می شود بستگی به نیاز تصمیم گیرندگان داخل سازمان دارد و از شکل کاملا مشخصی تبعیت نمی کند.

3 – در حسابداری مالی همه استانداردهای حسابداری در نظر گرفته می شوند، اما در حسابداری صنعتی استاندارد لازم الجرا و مشخصی وجود ندارد.

4 – دوره های مالی در حسابداری صنعتی نسبت به حسابداری مالی کوتاه تر هستند، برای مثال در حسابداری مالی معمولا دوره های مالی یک ساله یا 6 ماهه هستند، اما در حسابداری صنعتی دوره های حسابداری و گزارشات مالی ممکن است ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه باشد.

5 – در حسابداری مالی تنها معیار اندازه گیری مورد استفاده واحد پولی است، در صورتی که در حسابداری صنعتی، این معیارها شامل موارد بیشتری مثل کیلو، لیتر و مترمربع نیز می شوند.

6 – در حسابداری مالی معیار انجام محاسبات، بهای تمام شده تاریخی است، اما در حسابداری صنعتی قیمت روز یا قیمت روزهای آتی را به عنوان معیاری درست در نظر می گیرند.

7 – گزارش های حسابداری مالی عموما نگاهشان به گذشته است و نشان دهنده گذشته یک کسب و کار هستند، اما گزارش های حسابداری نگاهی آینده نگرانه دارند و عمدتا به آینده می پردازند.

حتما بخوانید : فهرست شرکت‌های حسابداری تهران و ۱۵ نکته مهم

حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت

حالا که در مورد تفاوت های حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت خواندیم بد نیست در مورد ارتباطات این دو نوع حسابداری و نزدیکی آن ها با حسابداری مدیریت نیز بدانیم.

در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد. برخی فکر می کنند حسابداری صنعتی همان حسابداری مدیریت است و این دو مفهوم را یکی می دانند. بسیاری هم معتقدند حسابداری صنعتی ترکیبی از حسابداری مدیریت و حسابداری مالی است. در این میان برخی هم فکر می کنند که حسابداری مدیریت فقط حسابداری صنعتی نیست و شامل بخش های از حسابداری مالی که به بهای تمام شده مربوط می شود نیز هست.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که در سازمان های بزرگ که بخش های حسابداری مالی و حسابداری صنعتی به طور جداگانه فعالیت می کنند، در نهایت باید فعالیت این دو بخش تحت نظر مدیر مالی انجام شود. در واقع این دو بخش مانند چرخ های کمکی مدیریت مالی عمل می کنند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مبحث حسابداری مالی مطرح است، حسابداری حقوق دستمزد است.