صرفه جویی ۸۹ هزار میلیاردی هدفمندی چه شد؟

سرویس اقتصادی افکار نیوز - روز گذشته محمد رضا فرزین ، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در این خصوص که اجرای طرح چه دستاوردهایی داشته است، گفت: اهداف اصلی قانون هدفمندی یارانه ها؛ اصلاح ساختار اقتصادی کشور، تخصیص بهینه منابع، تحقق عدالت و مدیریت مصرف و افزایش کارایی بوده است که ارائه ارزیابی کامل از میزان تحقق اهداف مذکور در کوتاه مدت مقدور نیست، اما در عین حال اجرای قانون در حدود ۱۵ ماه که از آن می گذرد دستاوردهای قابل توجهی داشته است که از جمله می توان به صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی و بهبود شاخص های توزیع درآمد اشاره کرد.

فرزین اظهار داشت: برآورد اولیه از میزان صرفه جویی در دوره ۱۱ ماه از اجرای قانون در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل، معادل حدود ۱۵ میلیارد دلار است که منافع اقتصاد ملی ناشی از اجرای قانون محسوب می شود.
به گزارش افکار نیوز، این اظهارات معاون وزیر اقتصاد در حالی صورت می گیرید که حسینی، وزیر اقتصاد اظهارات متناقض دیگری را مطرح کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افکار نیوز، سید شمس الدین حسینی یکبار در ارزیابی خود از یک سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، از صرفه‌جویی شش میلیارد دلاری طی یک‌سال آغازین طرح هدفمندی گفته بود.

اما در عین حال وزیر اقتصاد وعده دیگری هم قبل از هدفمندی یارانه ها داده بود. حسینی آبان ماه ۸۸، از صرفه جویی سالیانه ۸۹ میلیارد دلاری در صورت اجرای طرح هدفمندی خبر داده بود.
حسینی در ۷ آبان ۸۸ در سفر نخست هیات دولت در نشست شورای اداری درگز، گفته بود: با هدفمند کردن یارانه ها سالانه ۸۹ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

بر این اساس ۸۹ هزار میلیارد تومان بر مبنای دلار ۱۳۲۶ تومان معادل ۶۷ میلیارد دلار و بر اساس دلار ۲۰۰۰ تومانی ۴۴.۵ میلیارد دلار می شود.

در عین حال اگر بر اساس دلار ۲۰۰۰ تومانی نیز محاسبه شود، ارزش ریالی ۱۵ میلیارد دلار صرفه جویی تحقق یافته تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان می شود که نسبت به وعده ۸۹ هزار میلیارد تومانی بیش از ۶۶ درصد این وعده تحقق نیافته است.
به این ترتیب از بین ۶۷ میلیارد دلار تا ۴۴.۵ میلیارد دلار صرفه جویی سالیانه پیش بینی شده طرح هدفمندی تحقق تنها ۱۵ میلیارد دلار تحقق پیدا کرده است.

علاوه بر این موضوع باید پرسید همین ۱۵ میلیارد دلار صرفه جویی ناشی از طرح هدفمندی در کجا هزینه شده است؟