افکارنیوز: عزت الله یوسفیان ملا با ابیان اینکه وابستگی بودجه به نفت در لایحه پیشنهادی سال ۹۱ کاهش نیافته است، گفت: تحقق درآمدهای غیرنفتی دولت در بودجه سال ۹۱ دور از ذهن و غیرعملی به نظر می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: در ارزیابی اولیه از لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور می توان گفت بودجه ۹۱ در قیاس با بودجه سال ۹۰ به واقعیت نزدیک‌تر است.

یوسفیان ملا، تصریح کرد: طبق برنامه ۵ ساله توسعه و سند چشم انداز قرار است که اتکا بودجه به درآمدهای نفتی رفته رفته کاهش و حذف شود و از سویی نیز در قالب سیاست های اصل ۴۴ شرکتهای دولتی هم به بخش خصوصی واگذار شود و ظرف ۵ سال اتکاء به درآمدهای نفتی به صفر برسد.

وی تاکید کرد: وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش نیافته است و این موضوع در سال گذشته باعثشد شورای نگهبان لایحه بودجه ۹۰ را مغایر با سند چشم انداز ببیند و حتی در این رابطه با مجمع تشخیص مصلحت نیز مذاکره و شورای نگهبان از این طریق ایراد جدی را به بودجه ۹۰ وارد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با اشاره بر اینکه با این حال این اتفاق نیفتاده و کاهش ۲۰ درصدی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش نیافت، بر لزوم افزایش و تقویت سایر درآمدها در مقابل منابع نفتی تأکید کرد و گفت: برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی باید در پی بهبود سیستم دریافت مالیات در کشور بود.

یوسفیان ملا افزود: تقویت صادرات نیز اصل اساسی است که باید با جدیت و برنامه ریزی بیش تر پیگیری شود. همچنین در بخش درآمدهای غیرنفتی بعید است که پیش بینی های دولت محقق شود، چون دارای ریسک بالایی بوده و هرچه برنامه های کسب درآمد دولت بزرگتر باشد، میزان ریسک آن نیز بیشتر است.

وی کسب درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه را یکی از مشکلات همیشگی و همراه لوایح سالیانه دانست و گفت: اگر به جای ۲۰ درصد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هر سال ۵ درصد نیز کاهش در این بخش اتفاق بیافتد باز گام مثبت و مهمی روی داده است اما با روند فعلی که اتکاء به درآمدهای نفتی کم نشده است، این موضوع هنوز نقص بزرگی در بودجه سالیانه کشور محسوب می شود.