به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، با افزایش فشار آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم خرید محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران، بازاریابی گستردهای برای انتقال بازارهای پتروشیمی ایران از اروپا به شرق آسیا و به ویژه چین آغاز شده است.

بر این اساس سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در صادرات متانول به چین جایگاه نخست در بین کشورهای مختلف صادرکننده پتروشیمی را به خود اختصاص داده بود ضمن آنکه در صادرات پلی اتیلن هم جایگاه دوم چین را در اخیتار گرفته بود.


در شرایط فعلی ۲۹.۴ درصد صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای خاورمیانه، ۲۶ درصد به چین، ۱۲.۹ درصد به خاور دور، ۱۲.۸ درصد به هند، ۹.۲ درصد به آسیای جنوب شرقی و مابقی به اروپا صادر می شود.

علی محمد بساق زاده مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز متنوع‌سازی بازار پتروشیمی ایران، از افزایش صدور محموله‌های پتروشیمی به شرق آسیا و آمریکای جنوبی خبر داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ایران پس از سابیک عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده و صادرکننده محصولات پتروشیمی در سطح خاورمیانه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هم اکنون بخش عمده محصولات پتروشیمی ایران با خوراک گاز طبیعی تولید می‌شود از این رو در بازارهای بین‌المللی با مشتریان متعددی روبرو است.

از سوی دیگر ایران از دو سال گذشته تاکنون به منظور افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، راه‌اندازی ۲ انبار جدید ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در چین و ویتنام را در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر ایران در منطقه شانگهای و تیانجین چین انبارهای مکانیزه فرآورده‌های پلیمری و دفاتر فروش محصولات پتروشیمی راه اندازی کرده است که به زودی یک دفتر جدید هم در گوانجوی این کشور آسیایی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

از سوی دیگر علاوه بر چین، ایران تاکنون در کره جنوبی، هلند، بلژیک و امارات متحده عربی مخازن و انبارهای ذخیره سازی و توزیع محصولات پتروشیمی در اختیار گرفته که ایجاد یک هاب جدید پتروشیمیایی در یکی از کشورهای شرق اروپا هم در دستور کار مسئولان شرکت بازرگانی پتروشیمی قرار گرفته است.

خیز عربستان برای افزایش فروش پتروشیمی به چینی‌ها

همزمان با برنامه گسترده ایران برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به چین و شرق آسیا، شرکت سابیک عربستان سعودی طرحی برای ساخت واحد جدید ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در چین در دست دارد.

در همین حال محمد المادی مدیر اجرایی سابیک هم اخیرا در اجلاس جهانی داووس از تمرکز سرمایه‌گذاری عربستان در منطقه آسیا به ویژه چین خبر داده و اعلام کرده است: عربستان برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد ۱۸ میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی را در منطقه جبیل در دستور کار قرار داده است.

از سوی دیگر در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی عربستان بیش از ۶۰ میلیون تن در سال است که پیش بینی می شود این ظرفیت تا پنج سال آینده از مرز ۱۳۰ میلیون تن در سال عبور کند.

این در حالی است که در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۵۵ میلیون تن در سال رسیده است و در صورت راه اندازی ۶۳ طرح جدید این ظرفیت جدید تا پایان برنامه پنجم توسعه از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور کند.

متنوع سازی سبد تولید و صادرات محصولات پتروشیمی کشور یکی دیگر از راهکارهای افزایش ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی ایران است، به طوریکه در سالهای اخیر با ساخت و راه اندازی طرحهای جدید میان دستی و پایین دستی پتروشیمی تنوع تولید محصولات و گریدهای مختلف پتروشیمی از ۲۵ به ۸۳ نوع افزایش یافته است.

با این وجود اخیرا مقامات تهران- پکن برای تامین منابع مالی ۲۰ طرح جدید پتروشیمی ایران در منطقه عسلویه به توافق رسیده اند که در صورت تحقق این سرمایه گذاریها امکان افزایش صادرات پتروشیمی به سرزمین اژدهای زرد فراهم می شود.