به گزارش افكارنيوز، عبدالحمید فرزام در گفتگو با مهر درباره آخرین مذاکرات انجام گرفته بین ایران و روسیه برای اتصال شبکههای برق دو کشور به یکدیگر، گفت: در حال حاضر ایران برای اتصال شبکه برق خود به روسیه آمادگی دارد.
مدیر دفتر مبادلات برون مرزی وزارت نیرو با اعلام اینکه به منظور اتصال شبکه برق ایران و روسیه باید این اتصال الکتریکی از مسیر جمهوری آذربایجان و یا گرجستان انجام شود، تصریح کرد: هم اکنون ساخت خطوط انتقال برق در خاک ایران و جمهوری آذربایجان انجام شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه روسیه هم باید یک خط جدید انتقال برق در مسیر ورودی جمهوری آذربایجان احداثکند، اظهار داشت: پیش بینی می شود در سالجاری با جدیت بیشتر روسها و ساخت این مسیر جدید امکان اتصال شبکه‌های برق دو کشور فراهم شود.

وی با یادآوری اینکه با ایجاد برخی از زیرساختها امکان تبدل بیش از ۸۰۰ مگاوات برق بین ایران و روسیه وجود دارد، تاکید کرد: به منظور سنکرون شبکه برق بین ایران، آذربایجان و روسیه باید امسال ساخت خط انتقال ۳۰۰ کیلوولت در مسیر روسیه – آذربایجان انجام شود.

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به ساخت یک مسیر جدید برای افزایش تبادل برق بین ایران، ارمنستان و گرجستان، از خط جدید ۴۰۰ کیلوولتی ایران - ارمنستان به عنوان مسیر جدید ترانزیت و تبادل برق با کشورهای اروپایی یاد کرده بود.

به گفته این مقام مسئول هدف از ساخت این خط انتقال برق اتصال شبکه برق ایران به گرجستان و در آینده روسیه و سایر کشورهای اروپایی است.

در همین حال آرمن موسسیان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان سال گذشته با بیان اینکه با ایجاد یک مسیر جدید، خط انتقال برق فشار قوی ایران - ارمنستان تا گرجستان گسترش می‌یابد، گفته بود: این شبکه انتقال برق جدید دارای مزیت‌های متعددی برای ارمنستان بوده که از این میان می‌توان به افزایش سطح مبادله برق بین گرجستان و ارمنستان تا ۳ برابر میزان کنونی اشاره کرد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ایران به ترکمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می کند و پیش بینی میشود به زودی شبکه برق ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس متصل شود.