به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدحسین فروزان مهر، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با جدیدترین اقدامات برنامه های گسترش کارآفرینی و تقویت فرهنگ آن در جامعه، گفت: بیش از یک دهه است که اینگونه مباحث در کشور مطرح است اما همچنان مرزهای آن با حوزه اشتغال شفاف نشده و تعریفی برای آن وجود ندارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: همچنین قرائتهای مختلفی نیز از موضوع کارآفرینی صورت می گیرد.

فروزان مهر تاکید کرد: تاکنون نتوانسته ایم یک مرجع مشخصی را برای حوزه کارآفرینی پیگیری کنیم که متولی هدایت و حمایت کارآفرینان باشد و محل خاصی نیز برای آن وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین بیشتر آموزشهایی که در این بخش وجود دارد با استفاده از متون ترجمه ای و وارداتی صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش کردیم تا متناسب با ارزشهای بومی و اسلامی کشور الگوها و سرمشق‌های بومی شده را در حوزه کارآفرینی ایجاد کنیم که اولین گام آن تعریفی متناسب با ساختارهای داخلی است.

به گفته فروزان مهر، ارائه تعریف بومی از کارآفرینی به این معنی نیست که دیگر به متون غربی در اینگونه مباحثتوجه نمی شود، بلکه تجارب و مطالعات این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: ظرفیتهای بسیار مناسبی از گذشته تاکنون در کشور ما وجود دارد که می‌توانیم برای آن اقدامات موثری را نیز انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه در این رابطه اتاق فکری را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل داده ایم، تصریح کرد: از حوزه های اجرایی و دانشگاه ها نیز برای حور در این اتاق فکر دعوت شده است تا بتوانیم به یک فهم و درک مشترکی از کارآفرینی برسیم.

فروزان مهر خاطر نشان کرد: همچنین از این طریق بتوانیم زمینه های کاربردی و عملی کارآفرینی را نیز فراهم کنیم. به صورت کلی هدف اصلی کارآفرینی تولید ثروت است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه علاوه بر تولید ثروت، به توسعه نیز توجه خواهد شد به مقوله های مانند ایثار، انفاق و کسب رزق و روزی حلال اشاره کرد و گفت: مسائلی که در این زمینه ها برای ما مهم است باید در این مدل دیده شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون توانسته ایم نقشه راه کارآفرینی را تدوین و طراحی کنیم، از تنظیم استراتژی ها و برنامه های عملیاتی سخن گفت و افزود: در کنار موارد یاد شده، اهداف کلان از لحاظ کمی و کیفی نیز فراهم شده است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۴ باید از محل فعالیت های کارآفرینانه با رویکردهای نوآورانه و فعالیت های دانش بنیان باشد که به عنوان یک محور جدی کار مطرح است.

فروزان مهر با اشاره به تدوین سیاست های کلی و اجرایی کارآفرینی، تصریح کرد: حتی این اقدامات را در سطح انجام عملی و اقدامات لازم نیز دنبال کرده ایم.

وی با بیان تشکیل جلسات هم اندیشی با وزارتخانه ها و تشکیل کمیته های کاری در این زمینه ها، خاطر نشان کرد: هر وزارتخانه متناسب با ماموریت ها و تقسیم کاری که در نقشه برای آنها طراحی شده است هر یک قسمتی از این برنامه را تکمیل خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: یکی از مواردی که در نقشه کارآفرینی به عنوان الزامات اجرایی شدن نقشه کارآفرینی پیش بینی شده است بحثراه اندازی سازمان نظام کارآفرینی است که لایحه آن تدوین شده و آماده طرح در دولت و مجلس است.

فروزان مهر به راه اندازی بورس ایده در کشور به منظور تجاری سازی ایده اشاره کرد و بیان داشت: بحثایجاد صندوق های خطرپذیر برای ضمانت تسهیلاتی که در اختیار حوزه های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز آن قرار خواهد گرفت نیز دنبال می شود.

به گفته وی، مراکز مشاوره و کانون های کارآفرینی در استان ها نیز از موارد دیگری است که برای اجرا در استان ها ابلاغ شده است.