“گرگ های وال استریتِ” بورس تهران را بشناسید

به گزارش افکارنیوز به نقل از اقتصاد شهروند ، شاید نام جردن بلفورت، نابغه فروش را شنیده باشید. آن کسی که از زندگی کاری وی فیلمی بر مبنای کتابش با عنوان ” گرگ وال استریت” با بازی لئوناردو دی کاپریو ساخته شد و مورد توجه قرار گرفت.

بلفورت در ۲۷سالگی‌ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دلالی در آمریکا را تاسیس کرد و به قول خودش آنقدر پول درآورد که در مخیله هیچکس نمی گنجید!

اما بلفورت چگونه پول درمی آورد؟! گرگ وال استریت استعداد ذاتی برای فروش داشت . هرچند قبل از ورود به وال استریت در تجارت گوشت و غذاهای دریایی ورشکست شد اما فروش سهام به افراد طمع کاری که می خواستند یک شبه پولدار شوند کاری بود که جردن بلفورت به خوبی از عهده انجام آن برآمد.

یکی از ترفندهای گرگ وال استریت در فروش سهام های بی ارزش به قیمت بسیار بالا بود. وی با استفاده از استعداد ذاتی اش سهام‌های بسیار کم‌ارزش را ارزشمند جلوه می داد و به قیمت بسیار بالا به مشتریان طمع کاری که می خواستند از راه بورس یک شبه پولدار شوند می‌فروخت و از راه دریافت کارمزد هر روز ثروتش افزایش پیدا می کرد. با افزایش ثروت ، بلفورت خودش هم وارد بورس شد با استفاده از انواع روشهای فریب ، کلاهبرداری در اوراق بهادار، دستکاری سهام برثروتش افزود اما این افزایش ثروت را از جیب سرمایه گذاران طمع کاری بدست می آورد که با آرزوی یک شبه ثروتمند شدن فریب چرب زبانی و قدرت بلفورت در فروش راه خورده بودند.

اگر این روزها رشد سرسام آور بورس تهران شما را هم وسوسه کرده است که پس انداز خود را وارد بورس کنید هم فیلم ” گرگ وال استریت ” را ببینید هم در نظر داشته باشید که هم اکنون در بورس و فرابورس تهران روزانه حدود ۱۰هزار میلیارد تومان معامله سهام انجام می شود. از انجام این معاملات مبلغی حدود ۷۶ میلیارد تومان به صورت روزانه کارمزد کارگزاری ها می شود که نقدا قبل از آنکه حتی برگه سهام به نام شما شود به حساب کارگزاری واریز می شود.

۴۲ درصد از این مبلغ یعنی حدود ۳۲میلیارد تومان به صورت روزانه نصیب پنج کارگزاری برتر می شود. در نظر داشته باشید که در کل کشور ۱۰۸ کارگزاری بورس وجود دارد.

‌از معامله ای که در بورس انجام می شود روزانه ۵۰ میلیارد هم به عنوان مالیات به حساب خزانه واریز می شود.

اما نکته تکراری همان است که بارها گفته شده این پولها از راه تولید محصول یا سود کارخانه ها بدست نیامده است. این پولها از جیب یک عده سرمایه گذار طمع کار بینوای دیگر به حساب عده ای دیگر واریز می شود. قطعا این بازی تعداد زیادی بازنده و متضرر دارد و عده کمی برنده.

اما اگر جردن بلفورت یا به قول خودش ” گرگ وال استریت ” سهام های بی ارزش یا کم ارزش را با قیمت بالا به سرمایه گذاران طمعکار می فروخت و از راه دریافت کمیسیون و ترفندهای دیگری که دلالان بورسی به خوبی به آن تبحر دارند ، درآمد افسانه ای بدست آورد ، حالا ” گرگهای بورس تهران ” همین راه را در پیش گرفته اند. تصمیم با خودتان اما مواظب دارایی هایتان باشید!