به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته آنها، بازار خودرو کشور در حال حاضر ثبات پیدا کرده، هر چند که خبری از مشتری نیست. البته ظاهرا این موضوع مختص روزهای ابتدایی سال بوده و چندان عجیب به نظر نمیرسد.

این در شرایطی است که قیمت خودروهای داخلی و خارجی در واپسین روزهای سال گذشته به شکلی شدید رشد کرد و برخی خودروها رکورد از خود به جا گذاشتند.
حال به گفته فعالان بازار، قیمت‌ها در روزهای ابتدایی سال ۹۱ کاهش داشته‌اند و این کاهش در بخش وارداتی‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

با این حال، هم‌اکنون منحنی قیمت‌ها ثابت مانده و تغییر خاصی نکرده است. به نظر می‌رسد متوقف شدن روند نزولی قیمت‌ها با موضوع تشدید تحریم خودروسازان بزرگ دنیا علیه ایران در ارتباط است. به هر حال انتشار اخبار مربوط به رفتن خودروسازانی مانند پژو و نیسان و هیوندایی و… از ایران، تاثیر روانی خود را بر بازار می‌گذارد.

چه خبر از بازار؟
به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است.
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، در یکی دو هفته گذشته با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند، اما در مواردی استثنایی نیز افزایش قیمت وجود داشته است.
به عنوان مثال، لکسوس RX هم‌اکنون با قیمتی معادل ۱۹۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این محصول در چند ماه گذشته روندی صعودی در قیمت داشته و ظاهرا در سال جدید نیز قصد کوتاه آمدن ندارد. RX در مقایسه با اواسط پاییز سال گذشته، حدود ۴۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.
در بین دیگر محصولات تویوتا، مدل یاریس هم‌اکنون قیمتی معادل ۴۳ میلیون تومان دارد و اوریون نیز حدود ۹۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

از تویوتا که بگذریم، محصولات هیوندایی نیز با افت قیمت در یکی دو هفته اخیر مواجه بوده‌اند.
در این بین، هیوندایی IX۵۵ که بالای ۱۱۰ میلیون تومان در سال گذشته قیمت داشت، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد، که این موضوع از کاهش قیمت آن حکایت می‌کند.
همچنین هیوندایی آزرا مدل ۲۰۱۲ نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۱۲ میلیون تومان دارد و جنسیس هم با قیمتی همین حدود خرید و فروش می‌شود.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر هیوندایی i۳۰ اتومات ۵۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد که در مقایسه با اواخر سال گذشته رشد قیمت داشته است.
هم‌اکنون هیوندایی سوناتا نیز قیمتی ۸۶ میلیون تومانی را به خود می‌بیند و سانتافه هم ۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

بازار داخلی‌ها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که مانند وارداتی‌ها با افت قیمت در روزهای ابتدایی سال جاری روبه‌رو شد و سپس ثابت ماند.

در این بین، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ این خودرو نیز که اتومات است اکنون ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. دیگر مدل اتومات ۲۰۶ که V۹ نام دارد و صندوقدار محسوب می‌شود نیز در حال حاضر ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل V۸ نیز قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به خود می‌بیند.
این در شرایطی است که ۲۰۶ در مدل تیپ ۵ خود قیمتی معادل ۲۰ میلیون تومان دارد و V۲۰ هم ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۲۷ میلیون تومان دارد و مدل دنده‌ای این خودرو نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سمند SE نیز ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند LX هم ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
از بازار پژو پارس و ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که اولی در مدل اتومات خود ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و دومی نیز ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوزوکی گرند ویتارای کلاس ۵ اتومات ۵۸ میلیون تومان قیمت دارد و کلاس ۸ آن نیز ۶۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما به سراغ سایپایی‌ها برویم و خبری از افت‌و‌خیز قیمت آنها بگیریم. طبق اخبار رسیده، ریو که دیگر به تولید نمی رسد، افزایش قیمت را تجربه کرده و هم‌اکنون ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پراید ۱۱۱ نیز همچنان در عدد ۱۰ میلیون تومان خود مانده است.

فعالان بازار می‌گویند، مگان نیز در مدل دو هزار سی سی و اتومات خود ۴۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد و نوع ۱۶۰۰ سی سی و E۲ آن ۳۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
از بازار ماکسیما نیز خبر ميرسد که مدل اتومات آن قیمتی معادل ۶۰ میلیون تومان دارد و نیسان تینا هم ۸۳ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین تندر-۹۰ نیز در مدل E۲ قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و مدل E۱ آن هم ۱۶ میلیون تومان خرید و فروش میشود.