به گزارش افکارنیوز، حسین بیدارمغز امروز در گفتگو با مهر درباره طرح پیشنهادی دولت دوشنبه برای واردات گاز طبیعی ایران به تاجیکستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای صدور گاز طبیعی به تاجیکستان آمادگی دارد.
مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه پیشتر مذاکراتی بین دو کشور برای صادرات گاز طبیعی انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برای دستیابی به توافق نهایی مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد.

علی اصغر شعر دوست سفیر ایران در تاجیکستان در گفتگو با ترند با اشاره به توافق میان سران تاجیکستان، ایران و افغانستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، یک خط لوله گازی از ایران به تاجیکستان، قرقیزستان و چین از مسیر افغانستان ساخته خواهد شد.

به گفته وی دو هفته پیش روسای جمهور ایران و افغانستان در یک نشست مشترک در تاجیکستان دیدار داشتند که در این دیدار درباره موضوع صادرات گاز ایران گفت‌وگو شد.

به گفته این دیپلمات ایرانی، رئیس جمهوری تاجیکستان، از ایران درخواست کرد دوشنبه را در شرایط دشواری که به دلیل کمبود گاز در این کشور به وجود آمده است، یاری کند.

به گزارش مهر،. بر اساس توافقنامه گازی میان تاجیکستان و ازبکستان در سال ۲۰۱۱ میلادی، ازبکستان باید ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به تاجیکستان صادر می کرد، اما تاجیکستان فقط ۱۶۰ میلیون مترمکعب از این کشور گاز دریافت کرده بود.

ازبکستان به عنوان تنها عرضه ‌کننده گاز طبیعی به تاجیکستان، از ۱۳ فروردین گذشته به منظور پاسخگویی به نیازهای رو به رشد چین، عرضه گاز به تاجیکستان را متوقف کرده است.

به دنبال توقف صادرات گاز ازبکستان به تاجیکستان، تاجیکها علاوه بر کذاکره با ایران، مذاکراتی هم با ترکمنستان برای واردات گاز طبیعی انجام داده اند.