بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم کشتی فرنگی

روح‌الله دل‌انگیز  در  خصوص انتخاب سرمربیان تیم‌های کشتی فرنگی جوانان و نوجوانان، گفت: خیلی از دوستان به انتخاب این مربیان اعتراض کردند. از روح‌الله میکائیلی کسی را بهتر برای سرمربیگری داریم؟ من با روح‌الله میکائیلی حریف و هم وزن بودم. او بعد از کشتی به سراغ زندگی‌اش نرفت و به استان قم رفت و کشتی آنجا را متحول کرد و قهرمانان متعددی را به جامعه کشتی تحویل داده است. فاکتورهای که سرمربی تیم ملی باید داشته باشد را قطعا میکائیلی دارد و خوشحالم که فدراسیون به مربیان سازنده فرصت این را می‌دهد که خودشان را نشان دهند. دبیر نشان داده است که در شهرهای کوچک امید داشته باشند به تیم ملی برسند.

اخبار ورزشی- وی افزود: مسعود هاشم‌زاده چندین سال است در شهر میانه تمرین می‌دهد و این کار شایسته‌ای بود که فرصت را به مربیان سازنده دادند حتما نباید شانس را به مدال‌داران بدهند و امیدوارم این دو نفر در کارشان موفق باشند.

پیشکسوت کشتی در رابطه با اینکه سرمربیان تیم‌های پایه باید مدال‌دار باشند، خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که حتما همه باید مدال‌دار باشند. خیلی‌ها نشان دادند که می‌توانند قهرمان رشته خود نباشند ولی موفقیت‌های بزرگی کسب کنند. این ملاک نیست که مربی را با این سبک انتخاب کنیم. میکائیلی می‌تواند کشتی‌گیر به عنوان قهرمان کشور و جهان تحویل تیم ملی بدهد ولی نمی‌تواند سرمربی تیم ملی باشد؟ حالا قسمت نشده در مسابقات مدال نگرفتند و همه مطمئن باشند کشتی‌گیران تیم ملی با مربیان سازنده تیم ملی ارتباط خیلی خوبی می‌گیرند. در اردوهای مختلف دیده‌ام و لمس کردم که نیاز نیست حتما قهرمان یا مدال‌آور باشند. اینها بازمی‌گردد به مدیریت و جنم سرمربی. امیدوارم نتیجه خیلی خوبی کسب کنند و فدراسیون بتواند به بقیه مربیان سازنده اطمینان کند.

مربی تیم سابق ملی نوجوانان در خصوص تاثیر هیأت‌های کشتی در انتخاب سرمربی‌های تیم ملی، گفت: در استان‌های دیگر که شرایط  کشتی بهتری از قم و آذربایجان دارند قطعا شایسته سرمربیگری هستند. آذربایجان شرقی مدتی است در کشتی فرنگی سوابق درخشانی ندارد پس نمی‌تواند گفت رئیس هیأت‌ها نقش در انتخاب سرمربی دارد. روح‌الله میکائیلی در همه رده‌های ملی قهرمان دارد. اگر این حرف درست باشد باید از 30 هیأت 30 سرمربی معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر باید انتخاب مربی هم به صورت چرخه باشد که حضور مربیان عدالت محور و سرمربی هم در انتخاب کادرش هماهنگ‌تر باشد.

پیشکسوت کشتی در رابطه با چرخه انتخاب تیم ملی تاکید کرد: چرخه تیم ملی بهترین روش برای کشتی‌گیران است ولی باید یک مقدار دست سرمربیان بیشتر باز باشد. البته با شروع مسابقات انتخابی خیلی از ایرادات رفع می‌شود. سال‌های گذشته انتخابی برگزار شده است ولی به نتیجه مطلوب نرسیده. کشتی با این انتخابی عدالت محور می‌شود. این چرخه‌ای که تصویب شد و در نهایت همه انتخابی‌ها باید سرمربی و رئیس فدراسیون جوابگو باشند. 

وی در رابطه با تاثیرات شیوع ویروس کرونا گفت: این ویروس روی ورزش کشتی خیلی تاثیر گذاشته است و خیلی از خانواده‌ها فرزندانشان را نمی‌گذارند در این رشته فعالیت کنند و در سال‌های بعد نتیجه این تاثیرات را بیشتر خواهیم دید. این رشته تن به تنی است و ما می‌ترسیم دیگر اجازه بازگشایی سالن‌ها را ندهند. 

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی در رابطه با افت کشتی و صحبت‌های علیرضا دبیر در رابطه با کوچک‌تر شدن جمعیت این ورزش، تصریح کرد: دبیر حرفای درستی زده، در چند سال گذشته در شهرستان‌ها استقبال خیلی کم شده است. یکی از دلایل عدم حمایت قهرمان است و همه این را می‌بینند که آن قهرمان الان راننده تاکسی است یا میوه فروش. خانواده‌ها از این ورزش استقبال نمی‌کنند و می‌گویند برای همشهری‌مان چه کار کردند. خیلی اتفاق‌های دیگر هم است که رشد جمعیت کشتی را کم کرده است.