پژو ۲۰۶؛ تیپ ۳ بخریم یا تیپ ۲ و ۵

پژو ۲۰۶ را می‌توان محبوب‌ترین نمونه پژو دانست. از زمان تولد این خودرو در سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون نمونه‌های بسیاری از آن در سرتاسر دنیا تولید شده و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها جذابیت ظاهری این خودرو مورد توجه جوانان قرار دارد. پژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین تولید کمپانی پژو، سال‌هاست که دیگر در خود کشور فرانسه تولید نمی‌شود. 

تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ تفاوت‌های خاصی با هم دارند که باعث شده بعضی از آنها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. می‌توان گفت یکی از دلایل توجه جوانان به پژو ۲۰۶ قابلیت اسپرت شدن آن است. در واقع یکی از بهترین خودروها برای اسپرت شدن و شرکت در مسابقات اتومبیلرانی همین خودروی محبوب فرانسوی است. در مورد پژو ۲۰۶ یک جمله معروف وجود دارد: «وقتی ۲۰۶ داری هیچ کس نمیفهمه پولداری یا نه!» این خودرو مورد توجه اقشار مختلف جامعه است و ماشین‌بازها آن را پول نقد می‌دانند.

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۳، خودروی سرگردان

تیپ ۳ پژو ۲۰۶ را می‌توان خودرویی بلاتکلیف دانست. خودرویی مابین تیپ ۲ و تیپ ۵. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ امکانات فنی تیپ ۲ را دارد در کنار امکانات رفاهی تیپ ۵. شاید همین دلیل توقف تولید و استقبال نسبتا کمتر از آن باشد، چون خریدار توجیهی برای خرید آن نداشت. با مقایسه قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در آگهی های دیوار و تفاوت آن با تیپ ۳ می‌توان دریافت که شاید فقط اضافه شدن چند آپشن به تیپ ۳ باعث شده که خریدار به آن توجه کند. 

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ همان موتور ۱۳۶۰ سی‌سی تیپ ۲ را دارد و همان قدرت موتور ۷۵ اسب بخار را. مصرف پایین سوخت ۲۰۶ یکی از نکات مثبت آن است. شتاب حرکت و تند و تیز بودن پژو ۲۰۶ همواره یکی از موارد مثال‌زدنی این خودرو بوده که باعث توجه جوانان علاقه‌مند به سرعت و هیجان بوده است. بالابر برقی شیشه‌های عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و ایموبلایزر از جمله امکانات اضافه شده به تیپ ۳ است. 

وجود نمایندگی‌های متعدد و تعمیرکاران حرفه‌ای ۲۰۶ که به مدد حضور سال‌های طولانی این خودرو در کشورمان به مهارت کامل رسیده‌اند از جمله نکات مثبت این خودرو است.

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۳؛ مناسب برای اسپرت شدن

پژو ۲۰۶ از جمله خودروهای محبوب برای اسپرت کردن و مسابقات مختلف است. اگر سری به مراکز مخصوص این کار بزنید می‌بینید که تعداد زیادی پژو ۲۰۶ در صف انتظار برای تبدیل شدن به یک وسیله کورس و رقابت هستند. دودی کردن شیشه‌ها، کم کردن ارتفاع ماشین و تغییر روی اگزوز اولین مراحل اسپرت کردن ۲۰۶ است. پژو ۲۰۶ به خاطر طراحی ظاهری خاصش و به دلیل وجود لوازم یدکی آن در بازار و هندلینگ و اتاق مناسبش، خوراک اسپرت کردن است. بعضی از افراد با توربو کردن موتور آن را تقویت می‌کنند، بعضی دیگر با قرار دادن فیلتر هوای اسپرت و بهتر کردن تنفس موتور، قدرت آن را بیشتر می‌کنند. ولی گروهی دیگر موتور TU5 را با موتور RC تعویض می‌کنند و قدرت موتور را به ۱۷۰ اسب بخار می‌رسانند! همزمان با این کار باید فن رادیاتور را هم تعویض کنند تا سیستم خنک کنندگی خودرو به خوبی عمل کند. با تعویض لاستیک‌ها و رینگ، شتاب این خودرو هم بیشتر می‌شود. 

در کنار تمام اینها باید سیستم تعلیق و سیستم ترمز خودرو را هم تقویت کرد. داشتن سرعت زیاد بدون پشتوانه ترمز، کاری غیر عقلانی است. با تمام این کارها شما یک پژو ۲۰۶ دارید که فقط در ظاهر شبیه ۲۰۶های خیابان‌هاست. بی‌خود نیست که دارندگان پژو ۲۰۶ اسپرت مدعی هستند که در جاده‌ها توانایی گرفتن زانتیا و بی‌ام‌دبلیو را هم دارند. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ نمونه صفر ندارد. اگر به دنبال اسپرت کردن آن هستید باید در آگهی دیوار در جستجوی خودرویی باشید که شاسی سالم و سیستم هیدرولیکی قوی داشته باشد تا بتوانید مراحل مختلف اسپرت کردن را روی آن پیاده کنید.

 

 

 

رپورتاژ خبر ویرلن