اشتباهاتی که صاحبین کسب و کار ها در حوزه های مالی و مالیاتی مرتکب می شوند

تصمیماتی که کارفرما درباره امور مالی و مالیاتی اش میگیرد پاشنه آشیل کسب و کارش است شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره در ادامه به شرح وظایف یک موسسه حسابداری میپردازد و اینکه چطور با گرفتن مشاوره درست و برون سپاری حسابداری شرکت ، کارفرما حداقل میزان ممکن را برای مالیات پرداخت می کند.

به جرأت می توان گفت که مهم ترین بخش هر شرکتی، قسمت حسابداری و حساب و کتاب آن است؛ زیرا تمام تصمیمات و آینده نگری های کارفرما تحت تاثیر قرار میدهد قافل شدن از امور مالی و مالیاتیِ کسب و کار منجر به شکست آن می شود پس در ادامه با محاسبان تلاشگر خبره همراه ما باشید تا شما را با تاثیرات توجه به امور مالی و حسابداری در پایداری و رونق یک کسب و کار موفق آشنا کنیم .

وظایف شرکت های حسابداری چه می باشد؟

شرکت های حسابداری وظایف گسترده ای دارند. تنظیم اسناد و ارائه ی صورت های مالی و گزارش آن، ارائه مشاوره به مدیران شرکت، ارائه مشاوره در جهت برنامه ریزی های شرکت، تعیین بودجه ی پیش بینی شده شرکت برای فعالیت های آن، ارزیابی بازار موجود برای شرکت، انجام فعالیت های مالیاتی و ثبت اسناد آن و تبادل با اداره مالیات، تهیه کامل صورت های مالی لازم برای شرکت و در صورت وجود، تهیه گزارش های تلفیقی و صورت های مالی تلفیقی برای شرکت نمونه ای از فعالیت های وسیع شرکت های حسابداری می باشد.

اشتباهات رایجی که صاحبان شرکت ها در حیطه ی فعالیت های مالی انجام می دهند:

- بسیاری از مدیران و افراد والا مقام در شرکت ها، به امور مالی شرکت بی توجه می باشند و برای حل مشکلات نظیر مالیات ، به دفاتر و موسسات حسابداری رجوع نمی کنند. این عوامل باعث می شود که در کار های خود، دچار مشکل شوند.

- عدم تهیه صورت های مالی یا تهیه به صورت ناقص

شرکت هایی که برای رفع مشکلات مالی خود، از شرکت های حسابداری موجود کمک نمی گیرند، باعث می شود که در تهیه صورت های اساسی شرکت دچار نقصان شوند و در مشکلات زیادی مانند مشکلات مالیاتی، مشمول بخشودگی نخواهند شد.

شرکت های حسابداری، با ارائه مشاوره مالی، باعث حرکت به سمت جلو در شرکت خواهند شد.

- عدم اعتماد به نیرو های متخصص شرکت حسابداری

برخی از شرکت ها، به افراد ماهر حسابدار، اعتماد لازم را ندارند و سعی می کنند تا امورات مالی شرکت را، خودشان و به روش سنتی انجام دهند. این روش بسیار خطرناک می باشد و در بازه زمانی طولانی مدت، مشکلات زیادی را برای شرکت مذکور به وجود می آورند.

- ترس از هزینه ی بالای خدمات حسابداری

اکثر مدیران، برای کاهش هزینه های خود، خدمات حسابداری لازم را دریافت نمی نمایند. نکته ی جالب این است که هزینه ای که این مدیران برای یک مجموعه ی حسابداری منظم و دقیق و کامل پرداخت می نمایند، بسیار کمتر از هزینه ای است که باید به سازمان امور مالیاتی یا سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایند. ضمن آن که در صورت تهیه نکردن این تکالیف قانونی، هزینه ها و جرایم مربوطه نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

مواردی که در بالا ذکر شد، نمونه ای از مشکلاتی است که مدیران در راه دریافت خدمات حسابداری با آن ها رو به رو می شوند. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح خدمات، تمام شرکت ها اعم از شرکت های کهنه کار و تازه تأسیس، به دنبال جا گذاشتن رقیبان می باشند. بنابراین با وجود چنین مشکلات و سطوح پیشرفته ای، هرگز نباید هزینه ی خدمات شرکت های حسابداری را فدای کیفیت و جا ماندن از سایر رقبا کرد. بدون شک یک شرکت حسابداری با نیرو های ماهر و باتجربه، می توانند کمک شایانی به شرکت ها کنند تا در راه خدمت رسانی و تولید انبوه و کسب سود، گام بردارند.

خدمات مشاوره مالی حسابداران به مدیران شرکت

حتما بخوانید : معرفی انواع نرم افزار حسابداری

پیشرفت شرکت با برونسپاری امور مالی و مالی به شرکت حسابداری

شاید با توضیحاتی که در بالا گفته شد با خود فکر کنید که تمام وظایف سنگین و سودآوری شرکت به عهده ی شرکت های حسابداری می باشد. عوامل متعددی باعث موفقیت شرکت در زمینه ی موجود می شوند. نیروی کار ماهر، مدیریت قوی، خدمات حسابداری ویژه، استفاده از مواد با کیفیت و . . . از جمله عوامل موفقیت یک شرکت می باشد اما از مهم ترین ارکان موفقیت شرکت، نقش مهم مدیران مالی می باشد؛ زیرا عدم توانایی این مدیران، باعث پسرفت شرکت و اغلب منجر به ورشکستگی واحد های تجاری می شود. برای مثال:

- شرکت مخابراتی مکس ول، در سال ۱۹۹۱ به دلیل عدم توانایی مدیران خود، متوجه بدهی بالای شرکت خود و عدم توانایی در پرداخت آن شد و اعلام ورشکستگی کرد.

- شرکت مارسونی که در بریتانیا قرار داشت، در سال ۲۰۰۱ به دلیل عدم کفایت مدیران سطح، ارزش بسیاری از دارایی های خود تا سقف ۹۹ درصد کاهش یافت که این امر موجب ورشکستگی کامل این شرکت شد.

- نمونه ی داخلی این موارد را می توان از شرکت ارج نام برد که مدیران نالایق موجود در این شرکت ها، نتوانسته اند از عهده ی امور مالی بر بیایند و این شرکت پس از ۱۰ سال زیان پی در پی، درسال ۱۳۹۵ اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت های حسابداری، با ارقام و نمودار ها سر و کار دارند.

جمع بندی نهایی

همانطور که پیشتر گفته شد، هر شرکتی برای موفقیت در عرصه های گوناگون، نیازمند مشاوره و انجام خدمات مالی می باشد. شرکت ها با استخدام افراد یا شرکت های حسابداری، نیازمندی های خود را در سطح وظایف مالی انجام می دهند. این شرکت های حسابداری، با تعامل ویژه ای که با مؤسسات مالیاتی انجام می دهند، صورت های مالی مخصوص را تهیه می نمایند تا از هرگونه جریمه یا زیان مالی شرکت جلوگیری شود. بدیهی است که امور مالی، بدست هر شخصی انجام نمی شود و نیاز به افرادی متخصص و ماهر دارد تا به درست و بدون اشتباه این کار ها را انجام دهند.

حتما بخوانید : معرفی دفاتر خدمات مالی در تهران

فعالیت های مانند انجام امور مالیاتی، اسناد مورد نیاز مالیاتی، بودجه بندی های لازم، تهیه صورت های مالی به صورت مدون و طبق مدل مربوط و . . . از وظایف شرکت های حسابداری می باشد که اگر به دست افراد متخصص و باتجربه در زمینه حسابداری انجام شود، می تواند منجر به رشد و صعود هر شرکتی در بازار های موجود شود و باعث درآمدزایی شرکت شود. بنابراین نباید به اصطلاح کیفیت را فدای کمیت کنیم. درست است که مبلغی را بابت خدمات حسابداری به این شرکت ها می دهیم ولی از طرف دیگر، فعالیت های انجام شده توسط این شرکت که در راستای فعالیت های شرکت می باشد، باعث می شود روند سودآوری شرکت، شکل صعودی به خود گیرد و مانع ورود عوامل زیان آور به شرکت می شود.


منبع