بخش بزرگی از "ارز گم شده صادراتی" دست خود دولتی هاست!

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه ارز نیز مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است و باید ببینیم که شاخصه های عرضه و تقاضا در این حوزه چگونه است ، گفت: در حال حاضر ورود ارز به کشور کم شده چرا که میزان صادرات نفتی ایران به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.

اخبار بین الملل- این فعال اقتصادی ادامه داد : سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور رشد خوبی داشت ولی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این رقم حدود 30 الی 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه برخی از پولهای حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به کشور بازگردانده نشده است و در مورد علت آن مسائل مختلفی مطرح است، تصریح کرد : از 27 میلیارد دلاری که بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرده حدود 6 میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است و 21 میلیارد دلار آن مربوط به بخش دولتی است و بانک مرکزی در این حوزه هنوز اعلام نکرده که این 21میلیارد دلار در اختیار چه بخش هایی است .

وی با بیان اینکه در واقع عمده عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی مربوط به واحدهای دولتی از جمله پتروشیمی ها است و شاید حدود 6 میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است ،اظهار کرد :سیاست های پولی ، بانکی و بازرگانی کشور نیز بر وضعیت اقتصادی کشور موثر و تاثیر گذار هستند .

این فعال اقتصادی همچنین از عدم ثبات قوانین در حوزه صادرات و واردات کشور گله کرد و گفت: این عدم ثبات در قوانین اثرات خود را در بازار گذاشته است .