گزارش بانک مرکزی از گرانی ۱۸ تا ۱۴۶درصدی کالاها

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، افزایش بی ضابطه قیمتها و گرانی در روزهای اخیر صدای همه را درآورده و دولت هم که پیش از این گرانی ها را به گردن رسانه ها انداخته بود، به تازگی از برخورد جدی مسئولان با گرانی ها خبر داد.

تا به امروز اعداد و ارقام متفاوتی از گرانی کالاها در رسانه ها منتشر شده است ولی هیچ کدام جامعیتی در آمار نداشته است. بانک مرکزی که از اوایل سال گذشته انتشار هفتگی قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی در تهران را متوقف کرده بود، از فروردین ماه امسال انتشار این آمار را ازسر گرفت.

نگاهی به آمار قیمت ۴۰ کالای اساسی و مواد غذایی در تهران در تاریخ منتهی به ۲۶ فروردین ماه ۹۰ و ۲۵ فروردین ماه ۹۱ نشان می دهد، طی یک سال گذشته قیمت ۳۳ کالای اساسی و مواد غذایی از ۱۸ تا ۱۴۶ درصد گران شده است.

* سبزیجات رکورددار گرانی

بنابراین گزارش، رکورددار گرانی در یک سال گذشته سبزی های برگی بوده است که با رشد ۱۴۶ درصدی قیمت از کیلویی ۶۱۵ تومان به ۱۵۱۶ تومان افزایش یافت. گوجه فرنگی با رشد ۱۰۷ درصدی قیمت در رتبه دوم است که از کیلویی ۸۳۸ تومان در فروردین ۹۰ به ۱۸۵۰ تومان در فروردین ۹۱ رسید و خیار با رشد ۹۰.۱ درصدی قیمت و افزایش از کیلویی ۹۸۲ تومان به ۱۸۶۷ تومان رتبه سوم گرانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس؛ قیمت دیگر سبزی ها نیز به این شکل تغییر یافته که کدوسبز با رشد ۷۶.۴ درصدی قیمت از کیلویی ۹۲۹ تومان به ۱۶۳۹ تومان، بادنجان با رشد ۳۹.۱ درصدی قیمت از ۹۵۵ تومان به ۱۳۲۹ تومان و لوبیا سبز نیز با رشد ۱۸ درصدی قیمت از ۲۱۱۶ تومان به کیلویی ۲۴۹۸ تومان افزایش یافت.

پیاز و سیب زمینی تنها سبزیجاتی هستند که در یک سال گذشته دچار کاهش قیمت شدند و هر کدام به ترتیب ۹ و ۳۷ درصد افت قیمت داشته اند.

*رشد ۵۰ درصدی قیمت گوشت گوساله / گرانی ۳۹درصدی مرغ

گزارش بانک مرکزی حاکی است، قیمت گوشت گوسفندی با استخوان از کیلویی ۱۵۶۴۴ تومان در فروردین ۹۰ به ۲۲۷۳۹ تومان در فروردین ۹۱ افزایش یافته که رشد ۴۵.۳ درصد را نشان می دهد. گوشت گاو و گوساله بی استخوان نیز با رشد ۵۰.۱ درصد قیمت از کیلویی ۱۱۵۵۷ تومان به ۱۷۳۵۴ تومان رسید.

به گزارش فارس، قیمت گوشت مرغ نیز در یک سال گذشته ۳۹.۱ درصد افزایش یافت و از کیلویی ۳۴۷۶ تومان به ۴۸۳۸ تومان رسید.

* گرانی ۳۰درصدی روغن و ۳۰ درصدی قند و شکر

گرانی ۲۷.۸ درصدی قند و ۳۶.۵ درصدی شکر در یک سال گذشته شیرینی خود را بر کامها تلخ کرده است و شاهد افزایش قیمت قند از کیلویی ۱۴۲۳ تومان به ۱۸۲۰ تومان و شکر از ۱۱۶۴ تومان به ۱۵۸۹ تومان بودیم.

چای خارجی در این مدت با رشد ۳۳ درصدی قیمت از بسته ۵۰۰ گرمی ۵۲۶۴ تومان به ۷۰۰۵ تومان رسید و روغن نباتی مایع نیز از لیتری ۱۹۵۲ تومان به ۲۵۷۹ تومان رسید که رشد ۳۲.۱ درصدی را نشان می دهد و روغن نباتی جامد حلب ۵ کیلویی از ۱۰۳۸۳ تومان به ۱۳۵۲۴ تومان رسید که ۳۰.۲ درصد رشد داشته است.

* رشد ۲۶ تا ۵۹ درصدی قیمت لبنیات

بر اساس این گزارش، انواع لبنیات در یک سال گذشته رشد ۲۶ تا ۵۹ درصدی قیمت داشته است. در این بین پنیر غیرپاستوریزه با رشد ۵۹ درصدی قیمت از کیلویی ۷۲۳۰ تومان در فروردین ۹۰ به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش یافت و پنیر پاستوریزه هم با رشد ۵۲.۴ درصدی قیمت از ۱۵۱۹ تومان در یک بسته ۴۵۰ گرمی به ۲۳۱۶ تومان رسید.

به گزارش فارس، قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی ۱۱۳۸ تومان در فروردین سال گذشته به ۱۵۹۶ تومان در سال جاری رسید که رشد ۴۰.۲ درصدی قیمت را نشان می دهد. ماست غیرپاستوریزه نیز با رشد ۳۶.۹ درصد قیمت از ۱۱۷۴ تومان به ۱۶.۸ تومان رسید.

* حبوبات ۴۵ درصد و برنج ۲۸ درصد گران شد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی با رشد ۲۶.۶ درصدی از ۲۱۲۰ تومان به ۲۶۸۶ تومان، برنج داخله درجه یک با رشد ۲۵.۲ درصد از ۳۳۱۸ تومان به ۴۱۵۵ تومان و برنج داخله درجه دو با رشد ۴۵.۲ درصد از ۲۱۰۵ تومان به ۳۰۵۸ تومان رسید.

تخم مرغ یکی از معدود کالاهایی است که در طول سال گذشته کاهش قیمت داشته و از شانه دو کیلویی ۵۳۴۷ تومان به ۵۲۷۶ تومان رسید.

به گزارش فارس، قیمت انواع حبوبات نیز به شرح زیر طی یک سال گذشته افزایش داشته است: نخود ۵۵.۹ درصد، لپه نخود ۵۷ درصد، عدس ۳۰.۷ درصد، لوبیا چیتی ۳۸.۳ درصد، لوبیا چشم بلبلی ۳۲.۶ درصد، لوبیا سفید ۶۰.۶ درصد و لوبیا قرمز ۲۹.۳ درصد.

* گرانی ۲۷ درصدی میوه / سیب و لیمو ارزان شدند

آمار بانک مرکزی حاکی است: قیمت پرتقال درجه یک با رشد ۲۶.۳ درصدی از کیلویی ۱۸۳۵ تومان به ۲۳۱۹ تومان و پرتقال درجه دو با رشد ۷درصدی از ۱۱۸۴ تومان به ۱۲۶۷ تومان رسید. نارنگی نیز با رشد ۶۷.۸درصدی قیمت از کیلویی ۱۷۸۶ تومان به ۲۹۹۷ تومان افزایش یافت.

درحالی هندوانه در این مدت ۶۴.۲ درصد گران شد و از کیلویی ۶۲۷ تومان به ۱۰۳۰ تومان رسید که لیموشیرین در یک سال اخیر ۸ درصد ارزان شد.

بر اساس این گزارش، قیمت سیب قرمز تخم لبنان ۱۸ درصد و سیب زرد تخم لبنان ۱۴ درصد در یک سال گذشته کاهش داشته است.