به گزارش افکارنیوز،به گفته فعالان بازار عرضه بخشي از سكههاي تحويل گرفته شده كه پيش خريد شده بود دليل كاهش قيمت سكه در روز گذشته بوده است. در خصوص دلار نيز فعالان از تزريق آن به بازار خبر ميدهند كه البته مشخص نيست از چه ناحيهاي صورت ميگيرد. البته اظهار نظر روز گذشته وزير اقتصاد در خصوص كنترل بازار سكه از طريق قيمت ارز اين گمانه را مطرح مي كند كه با عرضه ارز در بازار غيررسمي دولت تلاش دارد شكاف قيمت رسمي و غير رسمي را كاهش دهد.

دیروز با سپری شدن زمان بیشتری از آغاز تحویل سکه‌ها قیمت‌ها در بازار کاهش یافت و نرخ سکه تا ۶۹۰ هزار تومان افت کرد. در بازار ارز نیز قیمت دلار آمریکا با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد و تا ۱۷۸۵ تومان پایین آمد. فارغ از خبر افت قیمت‌ها در بازار، خبر آمد که تعداد جلسات حراج سکه بانک کارگشایی به دو روز در هفته محدود شده است. قیمت خرید سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی بدون تغییر ۶۳۶ هزار تومان باقی ماند. همچنین به دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور هم توصیه شد که تا ۱۰ اردیبهشت برای دریافت ارز دانشجویی مراجعه نکنند. خبرهای رسیده از ورود تدریجی سکه‌های دردست اشخاص به بازار حکایت دارد.

برخی ازسکه‌فروشان به دنیای اقتصاد گفتند که سکه‌هایی با تعداد ۱۰ تایی، ۱۵ تایی، ۲۰ و حتی ۵۰ تایی نیز برای فروش پیشنهاد شده‌اند که البته خریدی از سوی ما انجام نشده است. به گفته فعالان بازار نبود تقاضا برای خرید به هنگام افزایش عرضه در یک روز اتفاقی طبیعی است و معمولا تا رسیدن قیمت‌ها به یک ثبات نسبی میزان معاملات در بازار اندک است. قیمت سکه در واکنش به افزایش عرضه سکه در بازار روز گذشته با ۱۸ هزار تومان کاهش تا ساعت ۳ بعدازظهر تا ۶۹۰ هزارتومان افت کرد. از این ساعت به بعد البته قیمت سکه اندکی به سمت بالا تعدیل شد و به گزارش برخی منابع تا ۶۹۷ هزار تومان هم در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه رسید.
قیمت سکه طرح قدیم نیز تا ۷۰۵ هزارتومان کاهش یافت و ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را به خود دید.
نیم سکه نیز در بازار با ۵ هزار تومان و ربع سکه با ۳ هزار تومان کاهش به ترتیب، به ۳۵۰ هزارتومان و ۱۸۵ هزار تومان رسیدند.
از روز سه شنبه هفته گذشته تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک ملی آغاز شده و اگرچه در ۲ روز اول مشکلاتی بر سر راه توزیع آنها وجود داشت اما به مرور تزریق این سکه‌ها در حال انجام است. از اول این هفته قیمت خرید ۶۳۶ هزار تومانی برای بازخرید این سکه‌ها از مردم توسط بانک مرکزی اعلام شده که فاصله آن با قیمت‌های خرید دیروز بازار تقریبا ۴۰ هزار تومان است. در واقع در جایی که مردم می‌توانند سکه‌های خود را به نرخ ۶۸۰ هزار تومان به نرخ خرید دیروز، در بازار بفروشند، بانک مرکزی سکه‌هارا درشعب بانک ملی ۶۳۶ هزار تومان بیشتر نمی‌خرد. این استراتژی البته اهرمی برای ترغیب مردم به فروش سکه‌های خود دربازار آزاد فراهم می‌آورد و بانک مرکزی احتمالا بدون نیاز به صرف هزینه برای خرید سکه‌های پیش‌فروش شده، به راحتی پس‌اندازهای سکه مردم را به بازار روانه می‌کند و زمینه افت قیمت و انصراف مردم از ادامه تحویل گرفتن سکه را رقم می‌زند. رویه‌ای که هم ذخایر سکه خود را حفظ می‌کند و هم قیمت‌ها را در بازار بدون تزریق سکه پایین می‌آورد

در بازار ارز
قیمت دلار آمریکا هم دیروز با افت ۳۵ تومانی از سطح ۱۸۲۰ و حتی ۱۸۳۰ تومانی روز شنبه، تا ۱۷۸۵ تومان ریزش کرد. از نظر برخی فعالان بازار افت قیمت دلار به دلیل ورود دلارهای ارزان و زیر قیمت بازار صورت پذیرفته است.
در سخنان مقامات اقتصادی کشور هم مدیریت قیمت دلار در سال ۹۱ راهی برای کنترل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اعلام شد که بازار ارز از این سخنان تعبیری جز کاهش عمدی قیمت دلار توسط دولت در ماه‌های آینده ندارد.
روز گذشته با قیمت ۱۷۸۵ تومان دلار آمریکا و نرخ ۱۶۴۲ دلاری هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، ارزش واقعی طلای ۲۴ عیار موجود در ۳۲/۷ گرم از وزن سکه بهار آزادی، در سطح جهانی ۶۸۹ هزار و ۸۶۱ تومان بود که با قیمت سکه در بازار تقریبا برابر بود. اما در صورتی که ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها را به آن اضافه کنیم قیمت آن در کف ۷۲۵ هزار تومان تعیین می‌شود.
در خبر‌ها به نقل از عباس کمره‌ئی مدیر کل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی قیمت خرید سکه‌ها در روز یکشنبه نیز ۶۳۶ هزارتومان اعلام شد.
مبنای قیمت‌ خرید سکه توسط بانک مرکزی قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است
عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان اینکه قیمت‌ خرید نقدی سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک ملی را بانک مرکزی هر روز براساس پارامترهای مختلف تعیین می‌کند، گفت: ما مجری دستورات بانک مرکزی هستیم.

عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای خرید سکه از متقاضیان که از قیمت بازار حدود ۷۰ هزار تومان پایین‌تر است، گفت: بانک مرکزی با در نظر گرفتن ملاحظاتی مانند قیمت طلای جهانی، ارز و پارامتر‌های گوناگون این نرخ را تعیین می‌کند.
وی افزود: امروز همانند روز گذشته قیمتی که همکاران بانک مرکزی اعلام کرده‌اند ۶۳۶ هزار تومان بوده و امکان دارد این قیمت فردا کاهش یا افزایش یابد، اما مبنای تعیین قیمت بانک مرکزی است.

عضو هیات مدیره بانک ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به فاصله قیمت بازار با نرخ اعلامی، آیا از فروش نقدی سکه به بانک استقبال می‌شود، گفت: بانک مرکزی چهار روش برای افراد تعیین کرده که یکی از این روش‌ها فروش سکه به بانک مرکزی است؛ ضمنا قیمت سکه‌ای که در سایت‌ها اعلام می‌شود قیمت فروش سکه است و از نرخی که از افراد خریداری می‌شود بیشتر است.
وی تاکید کرد: برای بررسی بیشتر و جزئیات روش‌های تعیین قیمت سکه در این روش باید با مسوولان حوزه اقتصادی مسوولان بانک مرکزی صحبت کنید و ما در این بخش مجری هستیم.

کمره‌ئی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی از روش خرید سکه به قیمت روز منصرف شده، گفت: بانک مرکزی منصرف نشده است؛ تا قبل از این اگر بانک مرکزی قیمت‌ بیشتری نسبت به بازار تعیین می‌کرد، می‌گفتند که بانک مرکزی در عمل به تعهدات خود ناتوان بوده و به همین علت سکه‌ها را از افراد خریده است.
وی تصریح کرد: با این کار این شائبه ایجاد می‌شد که بانک مرکزی رقیب بازار شده و هم‌اکنون که قیمت‌ را پایین‌تر از نرخ بازار اعلام کرده شائبه دیگری ایجاد شده است.

عضو هیات مدیره بانک ملی افزود: بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های خود مصمم است و حتما اجرایی خواهد کرد و بحثپشیمانی اصلا مطرح نیست و همه سیاست‌ها در اتاق فکر برنامه‌ریزی شده است.
وی درخصوص روند تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده تاکنون گفت: با توجه به اینکه روز اول اجرای سه روش دیگر بوده باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمین صورت گیرد؛ ‌ بنابراین ارزیابی‌ها از میزان اجرایی شدن طرح چندان مناسب نیست.
کمره‌ئی ادامه داد: ارزیابی طرح را باید به چند روز آینده موکول کرد تا روش‌های پیشنهادی بانک مرکزی برای خریداران سکه اطلاع‌رسانی شده و آنها از مزایای طرح مطلع شوند.

متقاضیان ارز دانشجویی تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه به وزارت علوم نیایند
مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم از متقاضیان ارز دانشجویی خواست تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه به وزارت علوم مراجعه نکنند.
حسن مسلمی نائینی مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه طی روزهای اخیر اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم نمی‌تواند پاسخگوی دانشجویان باشد، گفت: اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم طی روزهای آینده سعی دارد برای رفع نقایص و همچنین ساماندهی رویه صدور معرفی نامه‌ها و ارتقای سامانه نشا اقدام کند.
وی ادامه داد: برای ارتقای پاسخگویی ثبت‌نام و خدمات رسانی الکترونیکی و اینترنتی از طریق این سامانه طی روزهای آینده متوقف می‌شود و به هیچ تقاضایی پاسخ داده نمی‌شود.
به گفته مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، از روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشتماه ثبتنامهای جدید متقاضیان دریافت ارز دانشجویی مجددا در سامانه نشا آغاز میشود.