به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از بنگاه داران، نشست ۱+۵ را بیتاثیر بر قیمت مسکن نمیداند و از طرف دیگر، مشاور املاکی بیشترین نوسان قیمت را در اواخر پارسال ميداند و ثبات قیمت را برای ماههای آتی پيشبيني میکند و همچنین یکی دیگر از فعالان بازار مسکن ادامه رشد آرام قیمت را در بازار مسکن برای چند ماه آینده حدس میزند.

۸۰ درصد مشتریان قدرت خرید ندارند
در منطقه مرزداران، بنگاهداری گفت: شرایط فعلی بازار باعثشده تا فقط ۲۰ درصد از متقاضیان قدرت خرید واحد مورد نظر خود را داشته باشند و مابقی مشتریان یا قدرت خرید ندارند یا اینکه باید واحدی را که نمی‌پسندند و دلخواه‌‌شان نیست، خریداری کنند.
وی درباره بودجه خریداران در محدوده مرزداران گفت: در حال حاضر حجم زیادی از خریداران با بودجه ۲۰۰میلیون تومان پا به بازار خرید می‌گذارند اما آنها با این مبلغ می‌توانند واحدی با بیش از ۱۰ سال عمر بنا و بدون امکانات را صاحب شوند.

قاسمی‌در رابطه با آینده قیمت مسکن در چند ماه آینده تصریح کرد: شواهد در بازار مسکن بیانگر این مساله است که قیمت خرید و فروش کاهش پیدا می‌کند زیرا قدرت خرید اکثر خریداران کاهش پیدا کرده است و اگر قیمت‌های فعلی ثابت بماند یا گران‌تر شود، بازار معاملات مسکن دچار رکود خواهد شد. به همین خاطر احتمال نزول قیمت مسکن، زیاد است.

خریداران مسکن نوسانات نرخ دلار و سکه را دنبال می‌کنند
اغلب خریداران در اسفند ماه سال قبل که اقدام به خرید کرده بودند بعد از مواجه شدن با قیمت‌های فروش تصمیم خود را به امسال موکول کردند تا شاید نرخ‌های پیشنهادی کمی‌کاهش پیدا کند، اما شواهد نشان می‌دهد که قیمت‌های کنونی با قیمت‌های اواخر پارسال هیچ تغییری نکرده بلکه اکثر فروشنده‌ها قیمت‌های فعلی را به عنوان قیمت نهایی پیشنهاد نمی‌کنند بلکه هر لحظه ممکن است آن را تغییر دهند.

برخی از بنگاهداران معتقدند که قیمت دلار و سکه که در چند روز گذشته کاهش پیدا کرد به دلیل نشست اخیر ۱ + ۵ بوده است و بسیاری از خریداران براین باورند که همانطور که قیمت دلار و سکه نزول پیدا کرد قیمت مسکن هم باید افت داشته باشد در صورتی که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است، حتی با توجه به شرایط اقتصادی امکان دارد نرخ‌های پیشنهادی فروش افزایش هم پیدا کند.

جهانبانی، مشاور املاک در خیابان بلوار کشاورز در این باره تاکید کرد: در حال حاضر اکثر بودجه متقاضیان مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است و با این بودجه واحدی بین ۸۰ تا ۱۲۰ متر چند سال ساخت و با حداقل امکانات می‌توان خریداری کرد.