به گزارش افکارنیوز، محمدرضا عطارزاده در گفتگو با مهر از آخرین برنامه ها و تلاشهای صورت گرفته در زمینه جلوگیری از ادامه خشکی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در مورد دریاچه ارومیه باید گفت که بارش های جوی به میزان ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعیتی که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، شرایط فعلا رو به بهبود نیست.

عطارزاده با اظهار امیدواری نسبت به اینکه خشکی دریاچه ارومیه متوقف شود، از کند شدن سرعت خشک شدن این دریاچه خبر داد و افزود: در هر صورت هنوز در این بخش کاهش منابع آبی وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از توقف سدسازی و آبگیری سدها در حوزه دریاچه ارومیه و سدهای تاثیرگذار بر دریاچه خبر داد و تصریح کرد: فعلا ۸ تا ۱۰ پروژه در حوزه دریاچه ارومیه متوقف شده است.

وی از تعیین تکلیف احداثپروژه ها در اطراف دریاچه ارومیه خبر داد و بیان داشت: برای این منظور در زمینه های مطالعاتی تدقیق می شود و چندین گروه نیز برای انجام اقدامات زمین شناسی منطقه دریاچه ارومیه و مقایسه آن با دریاچه های اطراف ارومیه فعالیت دارند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: همچنین وضعیت بارشها، درجه حرارت و تبخیر آب نیز در این دریاچه در دست بررسی قرار گرفته است.

عطارزاده خاطر نشان کرد: همه این اقدامات برای این است که بتوانیم راهکاری برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه پیدا کنیم، البته تامین آب برای دریاچه ارومیه از خارج حوزه نیز از مباحثمطرح در این بخش است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای انتقال آب از رودخانه مرزی ارس، گفت: مطالعات انتقال آب از رودخانه مرزی ارس در شمال غرب کشور در دست انجام است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: البته رعایت سهم حقابه های ایران با کشورهای دیگر در این رودخانه در حال انجام است. ما تقاضایی را ارائه کردیم که دولت آذربایجان در استفاده ایران از سهم آبی خود در رودخانه ارس کمک کند.

به گفته عطارزاده، این بحثها و مذاکرات با کشور آذربایجان انجام شده است و امیدوارم در مراحل تکمیلی کار قرار بگیرد و به ما کمک شود که بتوانیم اقدامات عملیاتی را از این حوزه داشته باشیم. از برخی دیگر از حوزه ها نیز فعالیتها و مطالعاتی صورت گرفت که در برخی اجرایی و در مواردی نیز در دست انجام است.