امروز آخرین فرصت صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزهای صادراتی

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تعلیق کارت‌های بازرگانی صادر کننده‌های خاطی بیان کرد: براساس تبصره ذیل ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صمت، اتاق بازرگانی ، گمرک جمهوری اسلامی و اتاق تعاون برای پایش رفتار تجاری اشخاصی که تاکنون برای آن‌ها کارت بازرگانی صادر شده، تشکیل شده است.

او با اشاره به برخی از مصوبات مهم این جلسات بیان کرد: برابر یکی از مواد این جلسات قرار بر این شد تا کارت‌های بازرگانی صادر کنندگانی که داری سو رفتار تجاری هستند و به تعهدات ارز خود عمل نمی‌کنند، تعلیق شود؛ موضوعی که در ماده ۲ بسته سیاست‌های ارزی هم به آن اشاره شده است.

زادبوم ادامه داد: قرار بر این شد تا در مرحله اول کارت بازرگانی افرادی که بعد از واردات هیچ گونه تعهد ارزی نداشته اند، تعلیق شود یعنی صادر کنندگان فرصت داشتند تا پایان سال قبل ارز‌های خود را وارد سامانه نیما می‌کردند؛ مهلتی که بانک مرکزی مجددا آن را تا پایان تیر ماه امسال تمدید کرد با این وجود هنوز هستند افرای که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی ۲ هزار و ۱۰۰ صادر کننده غیر تولیدی تعلیق شده است، گفت: تاکنون ایفای تعهدات این صادر کنندگان صفر بوده به همین دلیل و برابر تصمیمات کارگروه اقدام به تعلیق کارت‌های آن‌ها کرده بودیم، اما برخی از آن‌ها پس از رفع تعهد ارزی خود، مجددا توانستند کارت خود را دریافت کنند چرا که ما هیچ کارتی ابطال نکرده ایم.

او ادامه داد: کارت بازرگانی ۳۰۰ نفر از تجاری را که فعالیت آن‌ها غیر تولیدی بوده و بین صفر تا ۳۰ درصد رفع تعهد ارزی کردند، در ۱۵ شهریور ماه تعلیق شد و افرادی که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد رفع تعهد ارزی کردند تنها تا امروز فرصت دارند تا ارز‌های خود را وارد سامانه نیما کنند چرا که در غیر اینصورت مجبور به تعلیق کارت‌های بازرگانی آن‌ها خواهیم بود.

زادبوم با اشاره به وضعیت شرکت‌های تولیدی-بازرگانی برای ایفای تعهدات ارزی خود بیان کرد: فعلا تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و باید منتظر تصمیم گیری نهایی کارگروه باشیم و تمامی این اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم برای این است که صادر کنندگانی خوش نامی که در این شرایط ارز خود را باز می‌گردانند، مورد تقدیر قرار گیرند و آن‌هایی که در این بین به تعهدات خود، نیستند به نحوی متوجه شوند که باید به قانون تمکین کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: از آنجایی که عمده این گروه‌ها را شرکت‌های غیر تولیدی تشکیل می‌دهند بنابراین آمار دقیقی از اینکه کدام صادر کنندگان گروه‌هایی کالایی ارزشان را برنگردانده باشند، نداریم چرا که بازرگانان غیر تولیدی ممکن است در زمان‌های مختلف هر کالایی را صادر کنند.

او در پایان بیان کرد: فعلا کارگروه باید تصمیم نهایی را بگیرد که درنهایت اگر بازرگانان نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نکنند، کارت‌های بازرگانی آن‌ها ابطال می‌شود یا خبر، اما ما علاقه‌مند هستیم آن‌ها هرچه سریعتر ارز‌ها را وارد سامانه نیما کنند چرا که اگر ابطال شود باید مسیری طولانی را طی کنند تا مجددا برای آن‌ها کارت بازرگانی جدیدی صادر شود.