کارانه معوقه سه ماهه کادر درمان تا پایان امروز پرداخت می‌شود

 تغییر شکل جهان با شیوع ویروس کرونا، منجر به اهمیت ویژه کادر درمان در اکثر نقاط جهان شد. ایران نیز پس از شیوع این ویروس با اهمیت بیشتری به کادر درمانش که شبانه روز برای مهار این بیماری تلاش می کرد نگاه کرد. نگاهی که منجر به دستور رهبر انقلاب برای پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی شد.

موضوعی که مدت هاست رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت در تب و تاب رسیدن به مرحله اجرای آن هستند. این بین گلایه هایی از کادر درمان و فرمانده این کادر یعنی وزیر بهداشت هم به گوش رسید که همین موضوع منجر به انتشار توئیتی توسط نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شد.

وئیت نوبخت

نوبخت در آخرین پخش زنده اینستاگرامی خود به ارقام قابل پرداخت به کادر درمان اشاره کرد و گفت:  پرداخت کارانه کارکنان هر وزارت خانه، جزو وظایف سازمان برنامه و بودجه نیست و سازمان‌ها موظف هستند از منابع اختصاصی خود آن را تامین کنند، اما به دلیل شرایط خاص کرونا، امکان کسب درآمد اختصاصی محقق نشد و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تامین این مبالغ را بر عهده گرفت.

نوبخت ادامه داد:  برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدت ۱۲ ماه هم کارانه پرداخت نکرده اند و ما نیز با اولویت نیاز این نهاد‌ها وارد عمل خواهیم شد. خوشبختانه منابع مالی آن نیز تامین شده است به طوری که از فردا می‌توانند پرداخت‌های خود را آغاز کنند.  پرداخت کامل فوق‌العاده ویژه در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی می‌شود.

 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به رقم معوقه کارانه کادر درمان هم اشاره کرده و می‌گوید: آنطور که شنیده ام ۷ ماهی می‌شود که این کارانه‌ها پرداخت نشده است و رقم هر ماه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است. در نهایت ما بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت این کارانه‌ها نیاز داشتیم که خوشبختانه آن را تامین کردیم.

کارانه کادر درمان به موقع  توزیع شود نظام ناعادلانه پرداخت پاداش جمع می شود

هرچند که سکاندار سازمان برنامه و بودجه کشور دو هفته پیش خبر از پرداخت یک هفته ای داده بود اما گویا این امر آنقدرها هم با سرعت محقق نشد. به طوری که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره ارائه کارانه به کادر درمان در بحران کرونا می گوید: تاکنون ۸۸۶ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها در سه قسمت ارائه شده است که البته دانشگاه‌ها با الگو‌های متفاوتی برای ارائه پاداش تصمیم گیری کرده اند.
 

کارانه معوقه سه ماهه کادر درمان تا فردا پرداخت می‌شود

 
وی بیان کرد: در برخی از مراکز درمان ۲۰۰ هزار تومان و در برخی مراکز هم  تا یک میلیون تومان پاداش ارائه شده است اما در برخی دانشگاه‌ها نظام پرداخت پاداش عادلانه نبوده است. من فکر می‌کنم اگر معوقات و کارانه‌ها به شکل منظم توزیع شود. بهتر از این است که پاداش‌ها ناعادلانه توزیع شود.
بالاخره آنطور که دو روز گذشته وزیر بهداشت در بازدید از یکی از بیمارستان‌های فیروزکوه گفت قرار است تا پایان امروز کادر درمان کارانه ۳ ماه خود را دریافت کنند. کادری که در ۸ ماه گذشته بیش از ارگانی برای مقابله با کرونا از تمام قوای خود مایه گذاشته و فرمانده آن‌ها نیز برای حمایت از آن‌ها به هر دری زده است.
 
از انتقاد به پرداخت نشدن یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی تا مقابله با ایجاد تورم در اثر تزریق نقدینگی به کادر درمان کشور. حال باید دید آیا تا پایان امروز این کادر درمان ۳ ماه از کارانه خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت خواهند کرد یا خیر؟