کمبود آب شرب کرج در سالهای آینده هشدار دهنده است

مهندس علی اصغر قانع معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در نشستی با حضور مدیران عامل آبفای شهری و روستایی و معاونان آب منطقه ای البرز که در تصفیه خانه آب شماره 2 کرج انجام شد با به صدا در آوردن زنگ هشدار کم آبی در البرز بیان داشت: به موضوع آبرسانی به شهرهای کرج، فردیس، شهر جدید هشتگرد، کمالشهر، ماهدشت و نظرآباد که در سال 95 با تنش آبی همراه هستند. باید در آب منطقه ای البرز با یک برنامه منسجم و مشخص و بصورت دراز مدت پرداخته شود.

وی افزود: چالش کم آبی در البرز زمانی حادتر می شود که شاهد رشد جمعیت و مهاجرپذیری این استان هستیم که با هیچ یک از استانهای کشور قابل مقایسه نیست. بطوریکه سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمعیت کرج اضافه می شود و ذهن مسئولان استان باید با همین موضوع بیشتر درگیر شود.

مهندس قانع تصریح کرد: در چنین شرایطی باید آب منطقه ای وضعیت آبی استان را تا پنچ سال آتی مطالعه و به اطلاع مسئولان برساند تا بدانند چه مشکلاتی پیش روی ماست.

بنا به این گزارش، مهندس غلامرضا رضایی فر مدیر عامل آبفای البرز با ارایه گزارش تامین و توزیع آب تک تک شهرهای استان بیان داشت: سالانه فقط در شهرستان کرج 30 هزار واحد معادل 102 هزار نفر به جمعیت مشترکان آبفای اضافه می شود. این در حالیست که متوسط نیاز جدید آبی 265 لیتر در ثانیه، معادل 5/8 میلیون متر مکعب است. کل تخصیص آب به کرج 165 میلیون مترمکعب است که شامل 195 حلقه چاه و 35 میلیون مترمکعب از سد طالقان و 20 میلیون مترمکعب از سد کرج است که از کرج فقط 8 میلیون آن قابل برداشت بوده و به دلیل اینکه تصفیه خانه شماره 3 کرج هنوز احداث نشده است، نمی توان به تخصیص کامل از این سد دست یافت.

وی افزود: برای تحقق 15 میلیون مترمکعبی که سالانه از سد کرج تخصیص یافته است. بایدهرچه سریع تر تصفیه خانه شماره 3 احداث و به بهره برداری برسد. در بررسی های صورت گرفته، زمین مورد نیاز این تصفیه خانه در حاشیه رودخانه کرج در منطقه بلوار شورا انتخاب و مسایل حقوقی آن هم انجام شده است، منتهی جانمایی پیشنهادی آبفا از سوی کارشناسان آب منطقه ای البرز مورد تایید قرار نگرفته است.

مهندس رضایی فر هشدار داد: در سال 95 کرج با کمبود آب 1700 لیتر در ثانیه مواجه می شود که برای استحصال این میزان آب علاوه بر احداث و بهره برداری هرچه سریع تر از تصفیه خانه شماره 3 اقداماتی همچون:ارتقاء برداشت آب از 1300 لیتر به 1700 لیتر در ثانیه از خط انتقال سد طالقان، حفر 16 حلقه چاه، اصلاح و افزایش دبی چاههای فلمن، حفر یک چاه جدید فلمن و لایروبی چهار حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است.

بنا به این گزارش: مهندس قانع در ادامه از ایستگاه پمپاژ بین راهی خط طالقان و تصفیه خانه آب شماره 2 و همچنین از تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد بازدید کرد.