تصرفات اراضی ملی، تهدیدی جدی برای منابع طبیعی البرز

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز درباره دغدغه های زیست محیطی استان به خبرنگار ما گفت: با شرایط این روزها که طبیعت ما با آن مواجه است و کمبود فضای سبز در کشور اقداماتی همچون کاشت نهال در سطح چهار هکتار در باغستان کرج که اواخر سال گذشته انجام شد فعالیتی قابل تقدیر در راستای مشارکت مردم و نهادها در حفظ منابع طبیعی بوده و می تواند جبران قسمتی از سهم سرانه فضای سبز باشد.

حامد فرضی افزود: در استان البرز ۱۸ هزار همیار طبیعت با منابع طبیعی همکاری کرده و به عنوان پشتوانه های منابع طبیعی در جلوگیری و کاهش تخریب ها و یا ناپاکی هایی که بعضا در سطح طبیعت می بینیم اثر بخش باشند و بدون شک در استانی چون البرز که پس از تهران پر تراکم ترین نقطه کشور است اگر مشارکت مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا نباشد جایی برای نفس کشیدن وجود نخواهد داشت.

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی در خاتمه اظهار داشت: یکی از تهدیدهای جدی برای منابع طبیعی استان البرز تصرفات اراضی ملی است و همچنین ریزگردها به عنوان منشا داخلی استان را دچار چالش کرده و کمبود شدید منابع آب از جمله مولفه هایی است البرز با آنها مواجه است.  در سطح مراتع استان البرز دام های مازاد وجود داشته و یا برخی از دامداران از استان ما عبور می کنند و امیدواریم با برنامه ریزی های منسجمی که صورت گرفته امیدواریم در سال ۹۵ بتوانیم این حداقل اقدام را داشته باشیم. دام های مهاجر را سر و سامان داده و شاهد تخریب مراتع استان نباشیم.

شایان ذکر است فرضی پیش از این در یک نشست خبری اعلام کرده بود: پروانه هایی که در اختیار شوراها قرار گرفته و به دامداران غیر بومی داده شده ابطال خواهد شد چرا که دامدار غیر بومی با اندک پولی که به شورا خواهد داد بیشترین بهره را از مراتع استان خواهد برد و در این راستا تفاهم‌نامه‌ ای بین استان البرز با ۶ استان همجوار به امضا رسیده است.