فرودگاه بین المللی پیام؛ ظرفیت مغفول پروازهای مسافری

وجود تنها فرودگاه بین المللی کارگو کشور در کلان‌شهر کرج باعث شده است که نام این شهر در لیست شهرهای دارای فرودگاه ثبت شود اصولاً هرجایی که نام فرودگاه به خودش می‌گیرد باید پروازی برای فرود وجود داشته باشد این در حالی است که فرودگاه پیام در حسرت پروازهای مسافربری می سوزد.

چهار سال پیش با تصویب ستاد هدفمندی یارانه ها، سوبسید سوخت هواپیماهای باری (کارگو) حذف و تنها هواپیماهای مسافربری شانس برخورداری از امتیاز یارانه را به دست آوردند همین تصمیم کافی بود تا فرودگاه پیام که تنها در بخش کارگو فعال است، به تدریج از چرخه حمل هوایی بار خارج و ظرفیتی بزرگ در بحث مهم صادرات غیرنفتی یعنی یکی از گلوگاه های صادرات و واردات کشور رو به خاموشی رود.

فرودگاه پیام که تنها فرودگاه کارگو کشور است به علت ناتوانی در تامین سوخت هواپیماهایش، چند سالی است در شرایطی قرار گرفته که به واقع کمترین جابجای کالا از طریق حمل و نقل هوایی را انجام می دهد و صادرکنندگان، دیگر این فرودگاه را مبدایی مناسب برای صادرات محصولاتشان به کشورهای منطقه نمی دانند تا جایی که امروز شاید به زحمت و آن هم برای خالی نبودن عریضه، سالانه کمتر از انگشتان یک دست در این فرودگاه بزرگ و بین المللی جابجایی هوایی کالا انجام می شود.

فرودگاهی که به‌رغم وعده‌های مسئولان برای تبدیل به مسافربری همچنان در حسرت پروازهای مسافری مانده است، وعده‌ای که سال ۱۳۹۳ در بازدید مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور مورد تأکید قرار گرفت تا اکبر ترکان هدف بازدیدش از فرودگاه پیام را بررسی تبدیل فرودگاه پیام به فرودگاه مسافربری عنوان کرده و بگوید: «این فرودگاه استان ۲.۵ میلیون نفری البرز را به بقیه جغرافیای ایران متصل خواهد کرد».

سیدحمید طهائی استاندار البرز بیست و سوم تیرماه جاری در دیدار با مشاوران اقتصادی کشور سنگاپور، فرودگاه پیام را قطب اقتصادی منطقه اعلام و بر ضرورت گسترش ظرفیت خطوط هوایی مسافربری تأکید کند.

طهائی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه فرودگاه پیام به عنوان دروازه صادراتی با جذب سرمایه گذاری خارجی نقش ویژه ای در اقتصاد منطقه ایفا خواهد کرد، گفت: پنجره واحد گمرک نیز در این زمینه باید پر رنگ تر ظاهر شود.

مسافربری شدن فرودگاه پیام مطالبه بحق شهروندان البرزی است

استاندار البرز با اشاره به آغاز مطالعات طراحی زیرساخت های شهر اقتصادی پیام، گفت: این دروازه صادراتی می تواند بخشی از دیدگاه های مقام معظم رهبری را در بحث اقتصاد مقاومتی محقق سازد.

محمدتقی ایرانی فرماندار کرج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به سیاست های کلان و برنامه ریزی های انجام شده در رابطه با فرودگاه پیام بنا بود این مجموعه به فرودگاه بین المللی مسافربری تبدیل شود.

ایرانی با اشاره به اینکه به موجب پیگیری های انجام شده در استان درصدد هستیم مطالبه واقعی مردم برای استفاده از این ظرفیت تحقق پیدا کند، افزود: این مجموعه تنها فرودگاه پستی کشور و تحت نظر وزارت ارتباطات قرار دارد.

فرماندار کرج اضافه کرد: فرودگاه پیام باید به فرودگاه مسافربری و بین المللی تبدیل شود چرا که این مهم بسیار ضروری و قابل توجه است.

ایرانی در خاتمه با تاکید بر اینکه باید دسترسی ها به اتوبان، مترو و جاده های مواصلاتی برای فرودگاه پیام به منظور مسافربری کردن این مجموعه فراهم شود، گفت: باید سرمایه گذاری برای آسایش شهروندان البرزی تامین شود.

خط قرمز دور فرودگاه بین المللی پیام

در ادامه ضروری است دلایلی که باعث شده فرودگاه پیام مسافربری نشود را مرور کنیم؛ مسئولان وزارت ارتباطات در بسیاری از جلسات بحث مسافربری کردن فرودگاه پیام را خط قرمز دانسته و مسئولان البرزی را از پیگیری این خواسته منصرف کرده اند، وجود تپه های خاکی در حوالی فرودگاه باعث شده است که این استدلالی مطرح شود که هواپیمای مسافربری نمی تواند به راحتی بر باند این فرودگاه فرود آید این در حالی است که پهن پیکرترین هواپیمای باری جهان روی باند فرودگاه پیام نشسته است و جدای از این فرودگاه پیام جایگزین فرودگاه مهرآباد بوده و با وقوع بحران و خرابی باند هواپیماها می توانند در فرودگاه پیام فرود آیند.

کاوه حدادپور عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام یکی از مدیران البرزی است که در دوران خدمتش در خصوص تحقق مسافربری کردن فرودگاه پیام تلاش زیادی کرده است، وی در گفتگو با خبرنگار مهر از سفر هیئت دولت به استان البرز به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: اگر از فرصت یاد شده استفاده نشود دیگر نمی توانیم در استان فرودگاه داشته باشیم و برای هر بار رفتن به پایتخت باید گرفتاری ناشی از ترافیک و آلودگی را تحمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اولویت نخست ما مسافربری کردن فرودگاه پیام بوده و است، گفت: متاسفانه در بسیاری از جلسات مدیران وزارتخانه اعلام می کردند که مسافربری کردن فرودگاه پیام خط قرمز آنها است این در حالی بود که برخی از مدیران البرزی سعی می کردند با استدلال های منطقی وضعیت مسافربری را برای مدیران وزارتخانه جا بیندازند.

عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام با تاکید بر اینکه سال های اخیر دغدغه مدیران البرزی ارتباط گیری با سازمان های است که در خصوص مسافربری کردن فرودگاه می توانند موثر باشند، گفت: از سازمان هواپیمایی کشور بارها درخواست انجام دیدار داشتیم ولی مدیرعامل فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) حتی حاضر نشدند به این درخواست ها جوابی بدهند.

حسرت پروازهای مسافربری به دل پیام مانده است

حدادپور از حادثه تلخ سقوط هواپیما در تهران که شوک بزرگی را به سازمان هواپیمایی وارد کرد یاد کرد و گفت: این اتفاق تلخ تلنگری به سازمان هواپیمایی و شهرداری تهران وارد کرد و باعث شد که فشار زیادی از سوی افکار عمومی متوجه آنها شود چرا که هیچ جای جهان فرودگاه در بافت مسکونی قرار ندارد پس از این حادثه همان مدیرانی که جواب تلفن ما را نمی دادند به یکباره تماس گرفتند و درخواست قرار ملاقات با مدیران فرودگاه پیام را داشتند.

عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام با تاکید بر اینکه پس از حادثه سقوط هواپیما در تهران علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشور از فرودگاه پیام بازدید کرد، گفت: مدیرعامل وقت فرودگاه مهرآباد نیز برای بازدید به فرودگاه پیام آمد و درخواست کمک کرد که بخشی از پروازها به فرودگاه پیام منتقل شود.

وی در ادامه به ایرادات سازمان هواپیمایی که موجب می شد فرودگاه پیام مسافربری شدن را در خواب هم نبیند اشاره کرد و گفت: سازمان مدعی بود که تپه های مجاور فرودگاه برای فرود هواپیمای مسافربری ایجاد مشکل می کند و خطرناک است و باید عملیات خاکبرداری انجام شود این در حالی است که عملیات خاکبرداری از تپه ها به اندازه پروژه امتداد اتوبان شهید همت هزینه بردار بود و فرود هواپیماهای غول پیکر باری این استدلال سازمان هواپیمایی را به خودی خود رد می کرد.

حدادپور با تاکید بر اینکه وزارتخانه تاکید می کند که باید راه‌های دسترسی فرودگاه ایجاد شود و با اشاره به اینکه فرودگاه مهرآباد یک راه دسترسی دارد، گفت: این در حالی است که فرودگاه پیام چندین راه دسترسی از جمله (اتوبان، بلوار ارم، فرودگاه پیام)، (اتوبان، چهارباندی، فرودگاه)، (اتوبان، جاده قزلحصار، فرودگاه)، (اتوبان، محمدشهر، ماهدشت، فرودگاه)، (نظرآباد، اشتهارد، ماهدشت، فرودگاه) دارد و مردم با مشکل ترافیک مواجه نمی شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از مهرشهر کرج تا فرودگاه پیام نیم ساعت فاصله است، گفت: اگر ترافیک شود شهروندان می توانند مسیر فرودگاه را پیاده طی کنند حال این سال مطرح می شود که آیا شهروندان البرزی می توانند مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) را پیاده طی کنند.

فرودگاهی که خاک می خورد

وی در ادامه به نمونه دیگر مخالفت وزارتخانه ارتباطات با مسافربری شدن فرودگاه پیام اشاره کرد و گفت: مسئولان وزارتخانه مدعی هستند اساسنامه اجازه مسافربری شدن فرودگاه را نمی دهد این در حالی است که در اساسنامه وظایف تخصصی حمل محموله های پستی برای وزارت پست، تلگراف و تلفن و نصب و جابجایی دکل توسط بالگرد در مکان های صعب العبور جزو وظایف بوده که در حال حاضر این وظایف از حوزه اختیارات خارج شده است.

حدادپور با تاکید بر اینکه بر اساس بندهای اساسنامه امکان مسافربری کردن فرودگاه پیام وجود دارد، گفت: تبصره ذیل ماده چهار یکی از وظایف فرودگاه را همکاری با شرکت های هواپیمایی و هوانوردی اعلام کرده است همچنین ذیل ماده سه همکاری با موسسات و ارگان های ذیربط در امر حمل و نقل و ارتباطات عنوان شده است.

عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام با  طرح این سوال که چرا باید سرمایه ای مانند فرودگاه پیام خاک بخورد، گفت: این فرودگاه تاسیس نشده است که فقط حقوق پرسنل را بپردازد و هر جا کم آورد از اعتبارات دولت هزینه کند.

حدادپور به یکی از استدلال های وزارتخانه که به سختی روی آن پافشاری می شود اشاره کرد و گفت: طبق گفته مدیران وزارتخانه همه فرودگاه های کشور غیر از مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد ضررده هستند حال مخالفت وزارتخانه با احداث فرودگاه جدید منطقی است اما فرودگاه پیام ساخته شده است و در حال حاضر زیرساخت های مانند سیستم هواشناسی، برج مراقبت، سپاه، گذرنامه، گمرگ و نیروی انتظامی، آتشنشانی و اورژانس فعالی دارد برای زیرساخت های فرودگاه پیام هزینه پرداخت می شود و ضرر مفهومی ندارد وقتی هواپیمایی باری می تواند در این فردگاه فرود آید چرا هواپیمایی مسافربری نتواند.

عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به اینکه مدیران وزارتخانه فرودگاه پیام را با فرودگاه خاش و یاسوج مقایسه می کنند، گفت: این در حالی است که فرودگاه پیام مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران است و اجازه پرواز خارجی دارد.

وی به استعلامی از اتحادیه آژانس هواپیمایی کشور اشاره کرد و گفت: طبق این استعلام مشخص شده است درصد بالای از پروازهای خارجی و داخلی مربوط به غرب استان تهران و استان البرز است که گویای این مطلب است که فرودگاه پیام نه تنها زیان ده نیست بلکه باعث شکوفایی اقتصاد منطقه، استان و کشور خواهد بود و با توجه به شعار سال می تواند گره گشای مسئله اشتغال در استان باشد.

حدادپور با تاکید بر اینکه در فرودگاه امام خمینی (ره) شهر فرودگاهی احداث می شود، گفت: فرصتی که پس از سقوط هواپیمایی مسافری در تهران نصیب البرز شد با مخالفت وزارتخانه از دست رفت اگر این فرصت دوباره ایجاد نشد چند صباحی دیگر برای استفاده از سفر هوایی مجبور می شویم تا نزدیکی قم برویم.

حدادپور با تاکید بر اینکه در فرودگاه امام خمینی (ره) شهر فرودگاهی احداث می شود، گفت: فرصتی که پس از سقوط هواپیمایی مسافری در تهران نصیب البرز شد با مخالفت وزارتخانه از دست رفت اگر این فرصت دوباره ایجاد نشد چند صباحی دیگر برای استفاده از سفر هوایی مجبور می شویم تا نزدیکی قم برویمعضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام با تاکید بر اینکه در حال حاضر باند فرودگاه پیام بهترین باند فرودگاهی در کشور است، گفت: بهترین تجهیزات برج مراقبت، بهترین سیستم هوانوردی، آتش نشانی در این فرودگاه وجود دارد هاب پستی فرودگاه پیام شش هزار متر است و می تواند به ترمینال تبدیل شود.

حدادپور با اشاره به یکی دیگر از استدلال های وزارتخانه مبنی بر اینکه اگر یک پرواز مسافربری در فرودگاه پیام بنشیند سازمان هواپیمایی کشوری اراضی را از وزارت ارتباطات می گیرد، گفت: فرودگاه در خاک جمهوری اسلامی ایران است حال فرقی نمی کند که تحت اختیار وزارتخانه راه و شهرسازی باشد یا وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشور وقتی از فرودگاه پیام بازدید داشت اعلام کرد «تعهد می دهم مالکیت و زمین را نمی خواهیم» این در حالی است که برخی از فرودگاه های کشور مالکیتشان برای وزارت خانه یا سازمانی دیگر است اما سازمان هواپیمایی فرودگاه را اداره می کند.

عضو سابق هیئت مدیره فرودگاه بین المللی پیام در خاتمه با تاکید بر اینکه اگر از ظرفیت عظیم فرودگاه پیام استفاده نشود همه باندها فرسوده می شوند، گفت: در حال حاضر فرودگاه ماهشهر برای وزارت نفت بوده فرودگاه کیش برای منطقه آزاد است، فرودگاه چابهار برای وزارتخانه ای دیگر و فرودگاه شهرستان دزفول برای ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

اما روز گذشته پرونده فرودگاه بین المللی پیام برای بررسی بیشتر روی میز ستاد اقتصادمقاومتی استان قرار گرفت علی رغم تلاش بسیاری از مسئولان استان برای تبدیل مسافربری کردن پیام محمدعلی مختاری مدیرعامل این فرودگاه تنها به این موضوع بسنده کرد و گفت: این موضوع از گذشته مطرح بوده و است اما فرودگاه پیام از ابتدا در حوزه کارگو ایجاد شد و در همین حوزه نیز فعال است، بحث مسافربری آن نیز در دستور کار بوده که به سبب برخی مسائل هنوز اتفاق نیفتاده است.

در پایان باید گفت؛ علی رغم اینکه اراده جدی از سوی مسئولان پایتخت نشین برای مسافربری شدن پیام وجود ندارد ولی در استان البرز مسئولان برای تحقق این مهم از پای ننشسته و سفر رئیس جمهور به البرز می تواند منشای برای تحقق مطالباتی باشد که یا روی زمین مانده یا در هوا است.