تعیین حریم تپه ازبکی به پایان نرسیده است‌

مهناز طاهری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: تپه ازبکی قابلیت ثبت جهانی دارد، ولی هنوز اقدامات لازم برای این کار به طور کامل انجام نشده است.

وی ادامه داد: گمانه زنی، تعیین حریم و تهیه پلان مدیریتی تنها بخشی از اقدامات لازم برای ثبت جهانی این تپه تاریخی است.

طاهری خاطرنشان کرد: ثبت جهانی این اثر تاریخی به سادگی امکان پذیر نیست ولی مجموعه میراث فرهنگی البرز درتلاش است در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده لازم دراین خصوص را تکمیل کند.

وی با اشاره به این که امکان بازدید عمومی از این محوطه تاریخی فراهم نشده توضیح داد: برای ایجاد امکان بازدید عمومی از سایت و محوطه این تپه تاریخی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

معاون میراث فرهنگی البرز ابراز کرد: بدون اقدامات زیربنایی و حفاظتی لازم بازکردن درهای این محوطه تاریخی به روی مردم منطقی به نظر نمی‌رسد.

طاهری تصریح کرد: اگر عجولانه و بدون مهیا ساختن زیرساخت‌های مناسب امکان بازدید عموم از این محوطه ایجاد شود، درمدت زمان کوتاهی شاهد آسیب جدی به این تپه تاریخی خواهیم بود.

این مسئول اظهار کرد: بدون شک بدون تامین اعتبارلازم انجام عملیات مرمت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران دراین محوطه امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: جانمایی تابلوی راهنمای گردشگری و مسیر دسترسی مناسب برای بازدیدکنندگان از اقداماتی است که انجام آن برای آماده سازی ورود گردشگران و بازدید آنها از این محوطه تاریخی الزامی است.

این مسئول گفت: علاوه براین هنوز تعیین حریم این محوطه تاریخی به طور کامل به پایان نرسیده و این کار دراولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

وی در پایان یادآورشد: باید گمانه زنی‌ها و تعیین حریم تپه ازبکی به طور کامل انجام شود تا درحفاظت از این محوطه تاریخی با مشکل مواجه نشویم.