آمار متقاضیان حضور در "پیاده‌روی اربعین" از مرز ۵۵۰ هزار نفر گذشت

سعید اوحدی در نشست خبری  که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان حج و زیارت البرز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،  اظهار داشت: تا این لحظه آمار متقاضیان حضور در پیاده‌روی در حماسه ماندگار اربعین سال جاری از مرز 550 هزار نفر عبور کرده است که تا مرز 600 هزار نفر هم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این روند بیانگر این است که ستاد مرکزی اربعین و مجموعه کمیته‌های 13 گانه باید آمادگی لازم را برای 2 میلیون‌نفر زائر در سال جاری داشته باشند، گفت: تنها کانال مطمئن و تنها بستر مطمئن برای زائرین که از ثبت نام خود می‌توانند اطمینان داشته باشند وجود سامانه سماح است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در واقع سامانه سماح یک ابزار مدیریتی برای روان‌سازی سفر زائرین اربعین در سال جاری است.

اوحدی در ارتباط با سامانه سماح که براساس تصمیم‌گیری ستاد مرکزی اربعین انجام می‌شود گفت: تا ظهر 15 صفر که مصادف است با 24 آبانماه سال‌جاری، زائران می‌توانند ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به صورت نقدی وجهی را در سامانه سماح پرداخت کرد، ادامه داد: زائرین می‌توانند به وسیله کارت‌های شتاب از درگاه اینترنتی در سامانه سماح از منازل و محل کار خود اقدام به ثبت نام کنند. هزینه ویزا که 40 دلار است به صورت ریالی از درگاه اینترنتی انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به اینکه 35 درصد از ثبت نام شدگان زائر بانوان هستند و 65 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، افزود: کمیته‌هایی مانند بهداشت و حمل و نقل از طریق سامانه سماح اطلاعات زائران را دریافت می‌کنند و خدمات بهداشتی و حمل ونقل را در مواقع ضروری به  زائران ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: از هفته گذشته 12 مرکز کنسولگری عراق در 12 استان کشورمان از جمله البرز فعالیت خود را با پشتیبانی سازمان حج و زیارت برای صدور ویزا آغاز کرده‌اند. در مجموع 16 مرکز در کشور کار صدور ویزای زائران اربعین حسین(ع) را انجام می‌دهند.

اوحدی با اشاره به اینکه عراق و ایران تفاهم‌نامه‌ای را با یکدیگر امضا کرده‌اند که هیچ زائری بدون ویزا وارد عراق نشود، گفت:  امسال با توجه به اینکه نیروی انتظامی مسئولیت کمیته امنیت را برعهده دارد، در فاصله 5 تا 15 کیلومتری مرزهای ایران ایستگاه‌های کنترل ویزا فعال شده و تاکید می‌شود که زائران اربعین با گذرنامه و ویزا به نقطه صفر مرزی بروند. براساس اعلام مرزبانی کشور سه مرز مهران، چزابه و شلمچه گذرگاه عبوری زائران به سمت عراق تعیین شده‌اند.

اوحدی با توجه به اینکه امسال برای نخستین بار اعزام کاروانی زائران هم در دستور کار قرار گرفته و از امروز پیامک مربوط به این نوع اعزام‌ها از طریق سامانه سماح برای زائران اربعین ارسال می‌شود، گفت: اگر افرادی علاقه‌مند به اعزام کاروانی باشند از طریق کاروان به کشور عراق اعزام می‌شوند.

وی درباره اعزام زائران ایرانی به حج عمره افزود: با توجه به رویکرد دولت عربستان و مغایر بودن خواسته‌های این کشور با عزت و کرامت زائران ایرانی تاکنون در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی افزود: امسال دولت عربستان به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار پیچیده که با آن مواجه شده است مبلغ ویزای عمره را حدود 2 میلیون تومان اعلام کرده است که این مبلغ بی‌سابقه بوده و کشورهایی مثل تونس، مصر، الجزایر و تعدادی از کشورهای مسلمان در اعتراض به این تصمیم عربستان امسال هیچ زائری به این کشور اعزام نخواهند کرد.

اوحدبی با اشاره به اینکه کشور ما نیز امسال زائر برای مراسم حج عمره اعزام نخواهد کرد و برای حج تمتع هم اگر عربستان کرامت، عزت و امنیت زائران را تضمین کند، برگزار خواهد شد گفت: اگر شرایطی که با عزت و حرمت ما مغایرت دارد، ادامه یابد هیچ زائری به عربستان اعزام نخواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال سازمان حج و زیارت پنج موکب شامل سه موکب در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه و دو موکب در کربلا و نجف به نام شهدای منا مستقر خواهد کرد، گفت: فرزندان شهدای منا در این موکب‌ها از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند.