نوسازی ناوگان فرسوده زمینی،هوایی و دریایی

عباس آخوندی روز یکشنبه در جریان انعقاد قرارداد سازمان حمل و نقل و راهداری و شرکت ماموت در استان البرز برای نوسازی ناوگان کشنده ها، گفت:‌ امروز قرارداد جایگزینی 5 هزار ناوگان فرسوده با شرکت ماموت منعقد شد و قرارداد 11 هزار ناوگان فرسوده با دیگر شرکت ها بسته شده و 5 هزار دستگاه هم در دست مذاکره است و مابقی هم سال آینده اجرا خواهد شد.

**بنادر ایران به کانون تولید و رونق اقتصادی تبدیل می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید بنادر ایران و حاشیه ایران را به کانون تولید به جهان معرفی کرده و آن را به محیطی مناسب برای کسب و کار و رونق اقتصادی کشور تبدیل کنیم.

وی گفت: باتوجه به اینکه ما ظرفیت بزرگی در بندر عباس و بندر شهید رجایی داریم و ظرفیت بنادر هر روز روبه گسترش است، تا چند روز آینده با طرح توسعه بندر شهید بهشتی و چابهار ظرفیت صادرات به 2 و نیم میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

آخوندی در ادامه از سرمایه گذاران خواست که برای همکاری با طرح توسعه بنادر اهتمام ورزیده و از این طریق در جهت افزایش صادرات به کشورهای منطقه مشارکت کنند.

**صرفه جویی در مصرف گازوئیل

وزیر راه وشهرسازی علت حضور خود در شرکت ماموت را نوسازی ناوگان جاده ای کشور دانست و گفت:‌ اهتمام وی‍ژه ای در این خصوص وجود دارد.

آخوندی تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مسایل ایران بحث بهره وری است که از یک طرف از ثروت و انرژی چه بهره ای می گیریم‌ و از طرف دیگر جلوگیری از اسراف و دور ریز منابع ملی است.

وی گفت: درکشور بیش از 127 هزار کامیون بالای 35 سال داریم که هر صد کیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند.

وزیر راه وشهرسازی گفت: پس از اجرای طرح پیمایش که قرار شد کامیونهایی که دارای کارت معاینه فنی نباشند، حق پیمایش نداشته باشند و کارت سوخت هم دریافت نکنند، این رقم به 52 هزار کاهش یافت و مشخص شد این طرح پیمایش نظمی در مصرف سوخت ایجاد کرده است.

وی افزود: این کاهش رقم دو مفهوم دارد، اینکه کامیون ها سوخت را دریافت می کردند و آزاد می فروختند و دوم اینکه این کامیون ها خارج از کنترل در جای دیگری ‌کار می کردند.

آخوندی گفت: بعد از طرح پیمایش چیزی در حدود 7 میلیون لیتر کاهش مصرف گازوئیل داریم و باتوجه به قیمت گازوئیل روزانه در حدود 7 میلیون دلار صرفه جویی ملی اتفاق افتاده است.

**برنامه ریزی برای صرفه جویی یک میلیارد لیتری مصرف گازوئیل

وی گفت: اکنون برای 65 هزار کامیون پیش بینی شده که این اقدام یک میلیارد لیتر صرفه جویی مصرف گازوئیل را در برخواهد داشت و در واقع یک بهره وری یک میلیارد دلاری برای هرسال خواهیم داشت و ظرف ده سال 10‌میلیاردلیتر گازوئیل کمتری مصرف خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی گفت: کشور ما به دلیل دسترسی آسان به منابع انرژی ارزان، ریخت و پاش زیادی صورت می گیرد که این طرح گام مهمی در کاهش اتلاف انرژی می باشد.

وی افزود: براساس ماده 12 رفع موانع تولید میزان صرفه جویی بخشی به صرفه جویی کننده باز می گردد.

آخوندی گفت: براین اساس 2 و 7 دهم میلیارد دلار به عنوان مشوق به صرفه جویی کننده باز می گردد تا تشویقی برای ادامه صرفه جویی باشد.

وی گفت : با اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل کشور از جهت تولید آلاینده 194 میلیون تن آلاینده کمتر تولید می شود.

وزیر راه وشهرسازی گفت: نوسازی ناوگان فرسوده موضوعی فراتر است و امکان رقابت برای مالکان کامیونها ، حمل ونقل کم هزینه وآسان را در برخواهد داشت.