حوادث ناشی از کار
در
استان البرز کاهش یافت

عباس میرباذل در جمع بازرسان کار  اداره‌کل تعاون استان البرز با اشاره به حادثه اسفبار ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت جمعی از آتش‌نشانان شد، بی‌توجهی به اصول ایمنی را از عوامل اصلی حادثه پلاسکو دانست و اظهار داشت: این حادثه تلنگری بود تا به اهمیت رعایت ایمنی و امنیت در مسائل شهری دقت و نگاه ویژه‌ای معطوف شود و در این راستا نقش نظارتی بازرسان کار در بررسی رعایت اصول ایمنی در کار دوچندان است.

وی وظیفه اصلی بازرسان کار را بازرسی مداوم از شرایط ایمنی واحدهای تولیدی، کارگاه‌ها،کارخانجات و محیط‌های کاری دانسته و تصریح کرد: صیانت از نیروی کار و فراهم‌آوردن شرایط ایمن در محیط‌های کاری وظیفه اصلی بازرسان کار است.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به اینکه اگر هر یک از بازرسان در محیط‌های کاری عدم رعایت موارد ایمنی یا عوامل خطرزا برای سلامتی نیروهای کار را مشاهده کنند با اختیارات قانونی که به آنان واگذار شده می‌توانند براساس ماده 105 قانون کار نسبت به تعطیلی کارگاه خطرزا تا رفع مشکل اقدام کنند، افزود: در صورت عدم توجه کارفرما به رفع موارد خطر در محیط کار و ایمنی در کار فرد براساس ضوابط قانونی به نهادهای قضایی معرفی و اداره بازرسی کار در این زمینه به‌طور جدی عمل می‌کند.

میرباذل از کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار در سال‌جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های بازرسان کار این اداره‌کل در تمام شهرستان‌های استان و با وجود گستردگی صنایع در استان با بازرسی‌های ادواری و هدفمند در سال‌جاری حوادث ناشی از کار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

همچنین احمد رمضانی رئیس بازرسی کار این اداره‌کل نیز با اشاره به اهمیت نظارت صحیح بر اجرای قانون کار و آئین‌نامه‌های حفاظتی و ایمنی در محیط‌های کار و تولید توسط بازرسان کار علاوه بر نظارت بر شرایط ایمنی در کارخانه‌ها اظهار داشت: بازرسان کار علاوه بر وظایف ذاتی خود به‌عنوان ناظرین اجرای قانون کار و آئین‌نامه‌های قانونی صادره از وزارتخانه، برنامه‌هایی مانند آموزش ایمنی و نظارت بر حقوق و مزایای کارگران، نظارت بر به‌کارگیری نیروی کار اتباع خارجی غیرمجاز، بررسی مسائل ایمنی و حفاظت فنی و ارائه راهکارهای پیشگیری از حوادث کار را در راستای وظایف خود انجام می‌دهند.

وی از انجام بازرسی‌های هدف‌دار بطور هفتگی در روزهای سه‌شنبه از سوی بازرسان کار استان در رده‌های مختلف صنایع در واحدهای تولیدی استانی خبر داد و گفت: انجام فرآیند تائید صلاحیت ایمنی مسئولین ایمنی در واحدهای تولیدی و صنعتی استان بر اساس ضوابط قانونی ابلاغی، تقدیر از بهترین و برترین گزارش حادثه بازرسان کار و برگزاری آموزش‌های ایمنی جهت مسئولان ایمنی کارخانه‌ها در سال‌ جاری را از فعالیت‌های اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان البرز اعلام کرد.

رمضانی با اشاره به حادثه غم‌انگیز ساختمان پلاسکو گفت: متاسفانه ساختمان‌های مشابه ساختمان پلاسکو در بافت فرسوده استان البرز نیز وجود دارند از همین‌رو است که توجه به نکات ایمنی در این زمینه بیش از هر زمان دیگری الزامی است.

وی ادامه داد: باید بررسی ایمنی این ساختمان‌ها با همکاری نهادهای ذیربط در دستور کار مسئولین مرتبط استانی و نیز حوزه بازرسی کار ادارات شهرستان‌های استان قرار گیرد.

رئیس بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مزایای رعایت ایمنی در محیط‌های کاری گفت: افزایش روحیه، کاهش فشار کار، کاهش حوادث و صدمات وارده، افزایش سطح رفاه و سلامتی، ارتقای کیفیت محصول و بهره‌وری و کاهش مخارج درمانی و افزایش کارآیی از مهم‌ترین مزایای رعایت کردن ایمنی در محیط کار است.