استفاده از روغن‌های خوکی در برخی کالاهای آرایشی قاچاق/ لوازم آرایشی قاچاق ابزار "بیوتروریسم" است

جلال غفارزاده در نخستین همایش و نمایشگاه کاهش مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی که صبح امروز در سالن همایش‌های میلاد در کرج برگزار شد، اظهار داشت: هدف ما در این همایش جهانی و کشوری فکر کردن و استانی عمل‌کردن است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان البرز با بیان اینکه استان البرز قطب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کشور است، افزود: هیچ علم و منطقی نمی‌پذیرد که در زمینه اقلام آرایشی و بهداشتی که عین دارو است کم‌توجهی و کوتاهی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل قاچاق کالا مصرف و مطالبه است، گفت: مبادی واردات بسیار کم و محدود است که این مسئله سبب کاهش سود واردکننده قانونی می‌شود.

غفارزاده درباره دیگر دلایل قاچاق کالا، متذکر شد: 2 دلیل دیگر قاچاق کالا کمبود تولیدات داخلی و دیگری بحث جدی بیوتروریسم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه مباحث تهدید سلامت جامعه جدی است، اظهار داشت: این مباحث شعار نیست و واقعیت‌های میدانی است، در زمینه دارو بی‌سامانی کمتری نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد.

غفارزاده خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای بیوتروریسم بر مبنای مجهول است به این معنا که مبدأ محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص نیست.

وی با تاکید براینکه بایستی به‌صورت جدی به‌مسئله قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی توجه کرد، ادامه داد: همه ما به نوعی مصرف‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستیم، کالای قاچاق هرچقدر کیفیت داشته باشد در صورت عارضه کسی پاسخگو نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، افزود: بحث حلیت کالاهای آرایشی و بهداشتی  قاچاق نیز دارای مسئله است چراکه در برخی از آن‌ها از روغن‌های خوکی استفاده می‌شود.