اشرافی گری مانع حل معضل رکود و بیکاری است

برای آنکه یک جامعه اسلامی بتواند از موانع و مشکلات پیش رو در امان باشد بایستی به رفع دغدغه های رهبر جامعه اسلامی اهتمام ویژه ای شود تا بتوان مسیر و افق های مدنطر را یکی پس از دیگری فتح کرد.

برای این منظور حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی همواره در دیدارهای خود با اقشار مختلف جامعه اعم از مردم و مسئولان افقی را ترسیم می کنند که اجرایی و عمل کردن به آن بدون شک توسعه جامعه اسلامی را در پی خواهد داشت.

در همین راستا معظم له در دیدار اخیر رمضانی خود با مسئولان نظام به نکات بسیار ارزشمندی اشاره کردند که بعنوان چراغ راه برای مسیر مسئولان تلقی می شود، یکی از این نکات توجه ویژه بر روی معضل بیکاری و رکود بود موضوعی که بارها و بارها ایشان در سخنرانی های خود بر روی این مسئله حساسیت خاصی دارند.

ایشان در این دیدار تأکید مردند: برنامه ریزی و اولویت بندی در حل دو مشکل اساسی رکود و بیکاری، شتاب حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزون تر خواهد کرد؛ ایشان رکود و بیکاری را دو مشکل عمده کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم ها باشد، متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان برخی راهکارها برای حل این دو مشکل، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای اینگونه صنایع، از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

ایشان با ابراز امیدواری درباره عینی‌شدن نتایج فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای اولویت کامل و در حل دو مشکل عمده رکود و بیکاری مؤثر خواندند.

این در حالی بوده که ایشان در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس دهم نیز محور سخنان خود را بر مبحث بیکاری قرار دادند و حتی اظهار کردند: شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود کمتر از خود او نیست.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه باید مشکلات اقتصادی به ویژه رکود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فایده ندارد، گفتند: خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.

این تنها بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب و دغدغه ایشان در مسئوله معضل بیکاری است و مسئولان باید برای تحقق این خواسته رهبری از هیچ تلاشی دریغ نکنند، برای این کار لازم است تا در ابتدا روحیه جهادی در مسئولان احیاء شود.
دولت باید بداند که انجام کارهای فرعی از جمله خرید هواپیما و برنامه هایی که به سمت اشرافی گری است نمی تواند به رفع مشکلات طبقات پایین جامعه و نیز رفع معضل بیکاری و رکود بیانجامد؛ به خصوص اینکه اخیرا فیش های حقوقی برخی مسئولان و مدیران باعث شده تا این باور که دولت بتواند در این مسیر گامی بردارد را کم کرده است.
خطر این هشدارهای رهبری تا جایی است که اکثر واحدهای تولیدی نیز در شرف تعطیلی هستند و حتی اخیر برخی شرکت ها با ارسال نامه ای به رئیس جمهور نسبت به اینکه اگر به آنها توجهی نشود سرنوشت کارخانه ارج را برایشان به دنبال خواهد داشت تذکرهای لازم را انجام داده اند.

آنچه که باید بر آن تأکید داشت این است که دولت چه برنامه مدونی را برای راه حل معضل بیکاری و رکود می داند موضوعی که به سوال بی جوابی تبدیل شده و شاید هم خود دولت نداند چه جوابی دارد.