درآمد 18 میلیونی با طرح پرورش زنبورعسل+عکس

به نقل از سیروان نوین، تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است که بنا بر فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی است.

توجه به تولید داخلی و بر اساس توانمندی‌های محلی یک از مهم‌ترین مسائل در تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید ظرفیت‌های هر بخش به‌خوبی معرفی شود و راه‌های رسیدن به تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها برای مردم به ویژه جوانان جویای کار به‌خوبی تبیین شود.

نادعلی مرادی از افرادی است که با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به تولید عسل در شهرستان سیروان پرداخته  و اکنون سالانه 18 میلیون تومان از این راه درآمد کسب می کند.

نادعلی مرادی متولد 1350 است و در حال حاظر کارمند شرکت تعاونی روستایی بوده و زنبورداری را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده است.

مرادی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین درباره فعالیتش می گوید: من از کودکی علاقه خاصی به طبیعت و زنبورداری داشتم و به همین خاطر چند سال پیش تعدادی کلنی زنبور عسل برای سرگرمی خریداری کردم.

وی اظهار کرد: با علاقه و سر رشته ای که داشتم بعد گذشت چند سال موفق شدم تعداد کلنی ها خود را تا 250 کندو افزایش دهم.

مرادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفتم فعالیت خود را توسعه دهم به همین خاطر با دریافت تسهیلاتی که سال گذشته از بسیج سازندگی ناحیه سیروان در راستای اقتصاد مقاومتی به ارزش 10 میلیون تومان دریافت نمودم تعداد 200 کلنی دیگر به مجموعه ام اضافه کردم.

این فعال اقتصاد مقاومتی که در حال حاظر 450 کلنی زنبور عسل دارد می گوید: با فعالیتم در زمینه تولید عسل توانسته ام علاه بر خودم زمینه اشتغال سه نفر دیگر را نیز فراهم و همچنین سالانه حدود 18 میلیون تومان درآمد کسب کنم.

این کارآفرین موفق سیروانی با بیان اینکه برداشت عسل از کندوهای زنبورعسل بستگی به شریط آب و هوایی و میزان بارندگی در آن سال و نژاد زنبورهای کندو دارد، بیان کرد: شهرستان سیروان به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و آب و هوای مناسب،  منطقه مناسبی برای پرورش زنبورعسل است ولی با این حال باز در بعضی از فصول سال کندوها را به مناطق دیگر منتقل می کنیم به همین خاطر عسل تولیدی ما طبیعی و با کیفیت تر است.

مرادی گفت: عسل برداشتی از کندوهای عسل به طور میانگین می‌تواند 15 تا 20 کیلو باشد که نصفی از آن را برای تغذیه زنبورهای عسل در زمستان نگه می‌داریم و ما بقی را برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهیم.

وی که زنبورداری را شغلی ملزم به رعایت نظم و انضباط و پاکیزگی می‌داند، افزود: پس از برداشت عسل، عسل‌ها را با دستگاه‌های استریلیزه برقی و دستی صاف می‌کنیم و بعد از بسته بندی در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

پرورش زنبور عسل دارای درآمد خوبی است

این کارآفرین سیروانی که از درآمد فعالیتش در تولید عسل راضی است، خاطرنشان کرد: زنبورداری از لحاظ اقتصادی و کاری دارای مزایای بسیاری است به طوری که فرد بدون اجبار، در هر ساعت و زمانی و هرگاه اراده کند می تواند نسبت به کندوها سرکشی کند و از سهولت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با عنایت خداوند و کمک بسیج سازندگی رونق بیشتری به کسب و کار خود داده و در حال حاضر 3 و نیم تن در سال تولید عسل مرغوب داریم به طوری که به خارج شهرستان همچون ایلام، تهران و... صادرات می کنیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی در ادامه به مشکلات این حرفه اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات اساسی تولید کنندگان عسل طبیعی، عسل های تقلبی و شکری موجود در بازار است که عسل های تقلبی و شکری که مردم هم از اصل نبودن آن خبر ندارند و به خاطر قیمت بسیار پایین از آن بیشتر استقبال می کنند هر چند تولید کنندگان عسل طبیعی بازار خود را دارند.

ضرورت حمایت دولت از زنبورداران

مرادی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان عسل را نبود نهاد حمایتی دانست و عنوان کرد: متاسفانه هیچ نهادی برای حمایت از تولید کنندگان عسل وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نمی شود.

این کارآفرین سیروانی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از زنبورداران و کسانی که در این بخش فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از زنبورداران سیروانی در چند سال اخیر به دلیل وضعیت آب و هوایی و عدم حمایت مسئولان زنبورهای خود را از دست دادند و می طلبد مسئولان با حمایت ها و کمک‌هایی که انجام می دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند.

وی افزود: باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند.

مرادی به جوانان جویای کار نیز توصیه کرد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با تعداد اندک کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سیدی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

واضح است، مسئولان با توجه بیشتر به زمینه‌های محلی و بومی مناطق مختلف کشور ازجمله پتانسیل‌های فراوان شهرستان سیروان در عرصه های کشاورزی و دامی و تسهیل راه جوانان در رسیدن به این مهم، می‌توانند مشکلات اشتغال و تولید را تا حد زیادی کاهش دهند و زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب فراهم کنند.