راه آهن ایلام از پاستور می گذرد

فقدان راه های مواصلاتی استاندارد در استان ایلام از مشکلات اصلی و اساسی این استان به شمار می رود به طوری که متاسفانه هرساله شاهد تصادفات زیادی در مسیرهای مواصلاتی این استان هستیم.

کوهستانی بودن استان ایلام سبب شده بهسازی راه های این استان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی باشد که متاسفانه این امر تا کنون محقق نشده است.

با توجه به مشکلات راه های این استان یکی از اساسی ترین راه حل ها برای رفع مشکلات تردد و کاهش تصادفات افزایش پروازهای فرودگاهی و همچنین اجرای پروژه راه آهن در این استان است.

خوشبختانه طی سال جاری شاهد افزایش پروازهای فرودگاه این استان به سایر نقاط کشور از جمله تهران، مشهد و ... و همچنین برقراری پروازهای بین المللی در این فرودگاه بودیم که برای مردم این استان بسیار خوشحال کننده بود اما هنوز خبری از پروژه راه آهن نیست.

تلاش برای اجرای راه آهن ایلام

معاون عمرانی استانداری ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید : مسیر راه‌آهن ایلام از سرمست کرمانشاه وارد ایلام شده و سپس به مهران، دهلران و سپس وارد اندیمشک می‌شود.

شاپور پولادی اظهار می کند: این طرح در دو فاز پیش‌بینی شده است که فاز اول آن اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور است که از ایلام به سرمست بوده و طول آن ۷۰ کیلومتر است.

وی اضافه می کند: یک ایستگاه اختصاصی نیز بنا به پیشنهاد مسئولان استان ایلام به مشاور احداث این طرح ارائه شد و در واقع از روستای گله جار یک خط ریلی از مسیر جدا شده و وارد شهر ایلام می‌شود و امتداد ریل قبلی نیز به شهرستان مهران متصل می‌شود.

پولادی تصریح می کند: خوشبختانه این پیشنهاد نیز تصویب شد و ایستگاه مرکز ایلام نیز در محدوده شهر ایلام مشخص شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و به زودی مردم شاهد احداث خط راه‌آهن خواهند بود.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام می گوید: ما تمام تلاش خودرا برای توسعه این استان به کار خواهیم بست و امیدواریم شاهد توسعه و پیشرفت استان ایلام در آینده نزدیک باشیم.

ایجاد راه آهن توسعه و پیشرفت را در پی دارد

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ایلام نیز  در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید : با توجه به وجود مرز بین المللی مهران ایجاد راه آهن در این استان می تواند به پیشرفت و توسعه این استان کمک شایانی کند.

سیداسکندر صیدایی ادامه می دهد: در قانون برنامه پنجم تاکید شده که همه استان‌های کشور باید تا پایان برنامه پنجم توسعه بستر راه آهن برای آنها فراهم شود و در این راستا پیش‌بینی شده راه آهن تهران ـ همدان ـ کرمانشاه وارد استان ایلام شود.

وی اظهار می کند: مسیر راه آهن از مرکز کشور وارد شهرستان اسلام‌آباد از توابع استان کرمانشاه شده و از کرند غرب وارد استان ایلام خواهد شد.

صیدایی در پایان می گوید: پیش‌بینی‌ها مطلوبی در حوزه سرمایه گذاری دراستان ایلام شده است و فضای استان در حال جذب این سرمایه‌گذاری‌هاست و بیشتر بخش‌های استان ایلام این استعداد را دارند که یک جهش سرمایه‌گذاری را لمس کنند که این امید این مهم هرچه سریعتر تحقق پیدا کند .

طی روزهای اخیر نیز خبرهایی مبنی بر رایزنی استاندار ایلام با ریاست جمهور برای اجرای پروژه راه آهن در استان شنیده شد که بدون شک در صورت اجرا تحول عظیمی را در زمینه توسعه و پیشرفت استان به همراه خواهد داشت.

رایزنی با ریاست جمهور

استاندار ایلام در این باره می گوید : در دیداری که با ریاست محترم جمهور انجام گرفت اجرای راه آهن از جمله مهمترین طرح های استان اعلام شد که نیازمند پیگیری و دستورات ویژه دولت است.

محمد رضا مروارید با بیان اینکه قبلا نیز در این مورد پیگیری هایی صورت گرفته است و حتی وزیر راه و شهرسازی هم در این زمینه دستوراتی را صادر کرده است، می افزاید: متاسفانه به رغم دستورات لازم و پیگیری های بسیار و رایزنی های گسترده با پیمانکاران، تاکنون این موضوع به نتیجه مشخصی نرسیده است.

وی اظهار کرد: اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور یکی از خواسته های برحق مردم ایلام است و بدون شک رایزنی ها و پیگیری ها لازم دراین خصوص صورت می گیرد.

اجرای طرح راه آهن استان در آینده ای نزدیک

استاندار ایلام اضافه می کند: در این خصوص رایزنی های بسیاری با قرارگاه خاتم انبیاء صورت گرفته است اما به خاطر مشکلات اعتباری، قرارگاه تاکنون موفق به شروع عملیات اجرایی نشده است.

وی اظهار می کند : بدون شک اجرای این طرح دستورات و پیگیری های دولت را می طلبد که امید است با رایزنی ها و پیگیری های لازم این امر محقق شود.

مروارید تصریح می کند: طی دیدار با ریاست جمهوری قول مساعد داده شد که رییس جمهور شخصاً اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را پیگیری کند.

وی می گوید: امید است فاز اول این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا به زودی اجرایی شود و قرار است روند اجرایی کار از سوی وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای اعلام شود.