چگونه از ایران به آمریکا سفر کنیم

برای افرادی که اهل سفر و گشت‌وگذار در کشورهای خارجی هستند، آمریکا مقصد جذابی از نظر جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود. این کشور پهناور، عنوان چهارمین سرزمین وسیع کره زمین را یدک می‌کشد و با بیش ‌از 300 میلیون جمعیت، در رتبه سوم پرجمعیت‌ترین کشورها قرار دارد. اگر می‌خواهید یک سفر هیجان‌انگیز به آمریکا را تجربه کنید، بهتر است ابتدا مقصد خود را به‌طوردقیق مشخص کنید. هریک از ایالت‌های آمریکا پتانسیل‌های توریستی مختلفی دارد و اگر بدون برنامه قبلی بخواهید به همه نقاط این کشور سربزنید، احتمالا با مشکل کمبود وقت و پول مواجه می‌شوید. برای تهیه بلیط هواپیما آمریکا از ایران، پروسه‌ای که طی می‌کنید، کمی با مراحل سفر به کشورهای اروپایی تفاوت دارد. درحقیقت شما امکان تهیه بلیط آمریکا را برای یک پرواز مستقیم از ایران نخواهید داشت. درادامه با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه از ایران به آمریکا سفر کنیم.

 

ملزومات خروج از کشور

قبل ‌از تهیه بلیط هواپیما آمریکا دانستن برخی نکاتی که درحالت عمومی باید برای خروج از کشور درنظر بگیرید، ضروری به‌نظر می‌رسد. در مرحله اول برای خروج از کشور خودتان باید پاسپورت یا همان گذرنامه بگیرید. داشتن این مدرک درواقع به شما اجازه عبور از مرز کشورتان را می‌دهد. البته پاسپورت شما تا پنج سال اعتبار داشته و پس‌از آن باید نسبت‌ به تمدید اعتبار پاسپورت خود اقدام کنید. اگر درحال‌حاضر پاسپورت معتبر دارید، حتما مدت اعتبار باقی‌مانده از آن را چک کنید؛ چون برای رفتن به مرحله بعد و اخذ ویزا، گذرنامه شما باید حداقل تا شش ماه پس‌ از تاریخ بازگشت‌تان اعتبار داشته‌ باشد. گرفتن پاسپورت اولین مرحله قانونی برای یک سفر توریستی برون‌مرزی محسوب‌ می‌شود. ولی هنوز تا خریدن بلیط آمریکا راه زیادی درپیش‌ دارید. خوب است تاریخ دقیق موردنظرتان را برای رفتن به آمریکا و برگشتن از آن تعیین کنید و حتما درباره قوانین مرتبط با حداکثر بار مجاز ایرلاینی که برای پرواز انتخاب کرده‌اید، آگاهی پیدا کنید تا هنگام سفر با مشکل خاصی مواجه نشوید. تا حدممکن از برداشتن بار زیاد و چمدان سنگین خودداری کنید. هرچه سبک‌بارتر باشید، سفر راحت‌تری خواهید داشت.

ویزا و بلیط هواپیما آمریکا

ازآن‌جا که روابط دیپلماتیک خوبی بین دو کشور ایران و آمریکا وجود ندارد، این وضعیت روی رفت‌وآمد گردشگران هم اثر گذاشته و کار را کمی سخت کرده‌ است. شما نمی‌توانید برای تهیه بلیط آمریکا به پرواز مستقیم ایران-آمریکا فکر کنید. هیچ پرواز مستقیمی از کشور ما به‌مقصد آمریکا نمی‌نشیند. بنابراین ناگزیر باید پرواز ترانزیت را تجربه کنید. پرواز ترانزیت زمانی اتفاق‌ می‌افتد که برای سفر به یک منطقه ابتدا به شهر یا کشور دیگری رفته و در آن‌جا مسیر خود را به‌سمت محل موردنظرتان عوض می‌کنید. به‌عبارتی غیرمستقیم و با پرواز واسطه، به مقصد خود می‌روید. در این نوع از سفرهای هوایی، هزینه‌های شما احتمالا افزایش پیدا می‌کند. در ایران هم ایرلاین‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها پرواز ترانزیت برای رفتن به کشور آمریکا را برنامه‌ریزی کنید.

برای خرید بلیط پرواز ترانزیت به قوانین میزان بار مجاز و... در هر دو مقصد خود توجه کنید تا از بروز هرگونه مشکلی در سالن ترانزیت فرودگاه واسطه جلوگیری شود. درحال‌حاضر و باوجود شرایط فوق‌العاده ناشی ‌از کرونا، تنها ایرلاینی که از ایران پرواز ترانزیت به‌مقصد آمریکا دارد، خط هوایی قطرایرویز است. این ایرلاین توقفی در دوحه دارد؛ سپس هواپیما این فرودگاه را به‌سمت آمریکا ترک می‌کند. ایرلاین لوفت‌هانزا، ابتدا در فرانکفورت فرود آمده و بعد آلمان را به‌مقصد ایالت‌های مختلف آمریکا ازجمله هیوستون، دالاس و... ترک می‌کند. اگر قصد شما رفتن به لاس‌وگاس آمریکا باشد، با استفاده از این ایرلاین دو توقف تا آمریکا خواهید داشت. با ایرلاین ترکیش هم ابتدا به استانبول سپس به ایالت‌های مختلفی مانند میامی، هیوستون، سان‌فرانسیسکو، شیکاگو و... می‌روید. امارات و آلیتالیا هم از دیگر ایرلاین‌های مورداستفاده مسافران هستند. هنگام انتخاب مسیر پروازتان درباره قانون مربوط به ویزای ترانزیت در کشور واسطه تحقیق کنید.

11

ویزا

خرید بلیط هواپیما آمریکا شما را به مرحله بعد یعنی اخذ ویزا هدایت می‌کند. گرفتن ویزا از سفارت یک کشور خارجی به‌معنی اجازه ورود به آن کشور تحت‌عنوان گردشگر و... بوده که تا مدت اعتبارش، به شما اجازه ماندن در کشور مقصد را می‌دهد. بسیاری ‌از کشورها مثل آمریکا توسط سفارت‌ها و کنسولگری‌های خود در کشورهای دیگر، برای افراد مختلف، ویزا صادر می‌کنند. همان‌طورکه در آمریکا هیچ سفارت یا کنسولگری ایرانی وجود ندارد، در ایران هم سفارتی تحت‌عنوان سفارت آمریکا پیدا نمی‌کنید. بنابراین برای انجام امور اداری مربوط به گرفتن ویزای آمریکا باید به کشورهایی که سفارت آمریکا در آن‌ها فعالیت دارد، سفر کنید. برای اخذ ویزای گردشگری در آمریکا باید مراحلی را پشت‌سر بگذارید. به وب‌سایت رسمی سفارت آمریکا مراجعه کرده و فرم DS-160 را پر کنید و هزینه وقت سفارت را بپردازید. برای گرفتن ویزا مدارک موردنیاز مانند پاسپورت فعلی و قبلی، درصورت داشتن پاسپورت قبلی، مدارکی که نشان می‌دهد بلیط رفت‌وبرگشت رزرو کرده‌اید، دوعدد عکس پرسنلی با زمینه سفید، مدارک اقامتی، گواهی شغلی یا گواهی تحصیلی، گردش حساب بانکی و... را همراه خود داشته‌ باشید. برخی ‌از این مدارک را می‌توانید در اپلیکیشن‌های سایت ارائه دهید. برای مراجعه به سفارت آمریکا به کشورهای ترکیه، ارمنستان، قبرس و... رفته و کارهای حضوری اخذ ویزا را انجام دهید.

درنهایت حتما کشوری را که به‌عنوان واسطه پروازی انتخاب می‌کنید، بررسی کنید تا اگر برای تغییر مسیر در فرودگاهش نیاز به ویزا داشتید، برای گرفتن ویزای ترانزیت آن کشور هم دست‌به‌کار شوید. اگر همه مراحل را پیمودید، پرداخت عوارض خروج از کشور را هم انجام دهید تا با خیال راحت سفری توریستی به آمریکا را برای خود رقم ‌بزنید.