چه کنیم تا در پیدا کردن شغل مناسب با شکست مواجه نشویم؟

شغل مناسب از دیدگاه شما چیست؟ زمانی که این سوال را افراد مختلف بپرسید، پاسخ‌های جالب و متنوعی دریافت خواهید کرد. ممکن است آن‌ها به شما بگویند که شغل ایده‌آل شغلی است که در راستای تحصیلات ما باشد. برخی هم می‌گویند که شغل مناسب شغلی است که حقوق و دستمزد بالایی داشته باشد. شاید هم به شما بگویند که دوست دارند آن‌قدر به شغلشان علاقه‌مند باشند و در آن انگیزه داشته باشند که بتوانند با قدرت آن را ادامه دهند. البته خیلی از افراد هم اصلاً نمی‌دانند که از یک شغل مناسب چه می‌خواهند و به قول معروف تکلیفشان با خودشان مشخص نیست. خب اگر شما ندانید که از کار و شغل آینده‌تان چه می‌خواهید، چطور انتظار دارید دیگران بدانند و شما را استخدام کنند؟ در ادامه‌ی این مطلب راجع به عواملی که مانع از شکست خوردن در مسیر پیدا کردن شغل مناسب می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

سفر به درون و کشف خود، نخستین گام برای پیدا کردن شغل مناسب

در اولین اقدام برای پیدا کردن شغل مناسب باید خودتان را بهتر بشناسید که متاسفانه خیلی از افراد به این موضوع هیچ توجهی ندارند و به همین دلیل به بیراهه می‌روند. دستیابی به آرامش عمیق و دائمی نه تنها در محیط کار بلکه در تمام ابعاد زندگی، از مهم‌ترین دستاوردهای سفر به درون خود و خودشناسی می‌باشد. شما باید ببینید که انجام چه کاری لذت می‌برید و نسبت به انجام آن حس خوب پیدا می‌کنید. سعی کنید تا توانایی‌ها، استعدادها و نقاط قوت خودتان را کشف کنید. از نظر شما چه نوع شخصیت‌هایی برای معاشرت و همکاری مناسب هستند؟ پاسخ به سوالات این چنینی به شما کمک می‌کند که خودتان را بهتر درک کنید و در تصمیمات مهم زندگیتان مثل پیدا کردن شغل خوب، معطل و مردد نباشید. استفاده از تست‌های شخصیت‌شناسی به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای خودشناسی می‌باشد. می‌توانید از نتایج تست برای شناخت بهتر خودتان استفاده نمایید.

به دنبال یادگیری بهترین مهارت‌های شغلی باشید

متاسفانه خیلی از افراد فکر می‌کنند که داشتن مدرک دانشگاهی معتبر از فلان دانشگاه دولتی و یا معدل بالا، تضمین کننده‌ی ورود آن‌ها به یک فرصت شغلی ناب در بازار کار می‌باشد. غافل از اینکه شرایط لازم برای پیدا کردن شغل مناسب در بازار پررقابت امروز نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. این روزها کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که بتوانند همه‌جوره خودشان را در کار ثابت کنند و حداکثر پتانسیل‌هایشان را به کار گیرند. بنابراین فرقی ندارد که دنبال کار باشید و بخواهید در جایی استخدام شوید و یا اینکه صاحب شغل و جایگاهی خاص در بازار کار باشید. در هر صورت برای پیشرفت و موفقیت، علاوه بر دانش علمی و تئوری نیاز به یادگیری مهارتهای شغلی نیز دارید. این مهارت‌ها نه‌تنها موجب رشد شما در حوزه‌ی کاریتان می‌شوند، بلکه ترفیع شغلی و به‌دنبال آن افزایش حقوق و مزایای دیگر را هم برای شما به همراه خواهند آورد.

در مسیر پیدا کردن شغل مناسب از کم شروع کنید

ناامید شدن از پیدا کردن شغل مناسب موضوعی است که در بین اغلب افراد تحصیل‌کرده رایج می‌باشد. احتمالاً شما هم افراد زیادی را دیده‌اید که در یک مقطع زمانی خاص هم‌کلاس بوده‌اند و تمام شرایطشان یکی بوده است. یکی از آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی از کف بازار شروع می‌کند و حالا برای خودش کار و بار خوبی راه انداخته و شاغل است، اما دیگری چون دست به هر کاری نمی‌زند هنوز به دنبال کار می‌گردد و بلاتکلیف است. متاسفانه خیلی از افراد این‌گونه‌اند و بعد از اینکه برای چندین آگهی استخدام رزومه ارسال می‌کنند و کاری پیدا نمی‌کنند، ناامید می‌شوند و در خانه می‌نشینند. اتفاقا هرچه زمان می‌گذرد، ترس این افراد بیشتر می‌شود و در نهایت به یک شغل معمولی اکتفا می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از فراغت از تحصیل برای کسب تجربه هم که شده از کم شروع کنید. سپس با گذشت زمان به دنبال ارتقای جایگاه شغلیتان باشید.

از رزومه‌نویسی چه می‌دانید؟

اگر به دنبال پیدا کردن شغل مناسب هستید باید برای آماده‌سازی رزومه‌ای جامع و بی‌نقص که تمام توانمندی‌ها، مهارت‌ها و سوابق شغلی شما را منعکس سازد، تلاش کنید. نقش رزومه‌ی حرفه‌ای در شناساندن فرد و پتانسیل‌ها و مهارت‌های وی به کارفرمایان را نمی‌توان انکار کرد. با این همه، بسیار دیده شده که افرادی با وجود داشتن شایستگی‌های فراوان و سوابق علمی و فنی درخشان تنها به سبب نگارش رزومه‌ی غلط و غیر اصولی از دستیابی به جایگاه‌های شغلی خوب محروم شده‌اند. لذا به شما توصیه می‌کنیم که به‌منظور تدوین صحیح رزومه و در نتیجه افزایش شانس استخدام، با اصول رزومه‌نویسی آشنا شوید و برای خودتان رزومه‌ای استاندارد طراحی نمایید.

چراغ چگونه شما را در مسیر پیدا کردن شغل مناسب همراهی می‌کند؟

سامانه استخدام چراغ، تمام مواردی را که در این مقاله برای پیدا کردن شغل مناسب بیان کردیم، در اختیار شما قرار خواهد داد. تست‌های شخصیت‌شناسی، دوره‌های آموزشی کاربردی ویژه بازار کار، رزومه‌ساز آنلاین و پنل جستجوی پیشرفته، ارائه‌ی جدیدترین اخبار استخدامی، از جمله امکانات چراغ هستند که شما را در مسیر یافتن بهترین فرصتهای شغلی یاری می‌دهند. برای استفاده از خدمات منحصر به فرد در چراغ به شما پیشنهاد می‌کنیم که همین حالا با ورود و ثبت‌نام در آن، عضو جدیدی از این سامانه‌ی هوشمند باشید.