راهنمای جامع خرید طلا و جواهر، برلیان و نگین اتمی

خرید طلا یکی از خریدهای رایج ما ایرانی ها به خصوص خانم ها به بهانه های مختلف است. از طرفی ما برای کادو دادن و یا نشان عروسی و ازدواج طلا می خریم. اگر قصد سرمایه گذاری و یا پس انداز کردن داشته باشیم، خرید طلا یکی از گزینه های اصلی ما خواهد بود و البته همه ما خانم ها دوست داریم زیورآلات طلا و جواهر داشته باشیم تا هم روزانه و هم در جشن ها و مهمانی ها آن ها را بپوشیم.

نکته مهم آن که ما برای خرید جواهر و طلا هزینه زیادی، پرداخت می کنیم و تقریبا دانش و اطلاع کمی داریم، بنابراین ممکن است به راحتی سرمان کلاه رفته و یا متضرر شویم. خواندن این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید با اطمینان بیشتری طلای مورد نظرتان را بخرید.

 

خرید طلا

هدف خود را از خرید مشخص کنید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، شما ممکن است به اهداف مختلفی به دنبال خرید طلا بروید، بنابراین باید خرید خود را متناسب با آن تنظیم کنید. برای مثال اگر شما به دنبال سرمایه گذاری و یا خرید و فروش هستید، بهتر است سکه و طلای کم اجرت بخرید. زیرا سکه اجرت ساخت ندارد و طلای کم اجرت، اجرت ساخت کم تری داشته و اگر شما بخواهید بعدها طلای خود را بفروشید، ضرر کم تری خواهید دید.

اما اگر شما به دنبال هدیه دادن و یا استفاده از طلا هستید، می توانید از میان هزاران مدل مختلف، مدل مورد نظرتان را انتخاب کرده و آن ها تهیه کنید. اگر عروس خانم هستید یا برای عروس به دنبال خرید طلای عروسی هستید، انتخاب جواهراتی مانند برلیان انتخابی شیک و هوشمندانه است.

 

طلای 18 عیار بخرید

عیار طلا بر اساس میزان ناخالصی های موجود در آن سنجیده می شود. کم ترین عیار مربوط به عدد یک و بیشترین آن مربوط به عدد 24 است. طلای 24 عیار کم ترین میزان ناخالصی را داشته و از انواع دیگر گران تر است. نکته قابل توجه آن که طلای 24 عیار بیشتر در کشورهای عربی مورد استفاده و خرید و فروش قرار می گیرد و بهترین و البته مناسب ترین عیار برای خرید طلا در ایران 18 است.

 

به حرف k حکاکی شده روی طلا توجه کنید

این روزها زیورآلات پلاتین و نقره ای را در بازار می بینیم که تشخیص جنس آن ها بسیار سخت است! برای آن که مطمئن شوید چیزی که می خرید طلا است، به حرف حکاکی شده کنار عیار آن توجه کنید. در قسمت های داخلی طلا، یک حرف K در کنار عدد عیار آن (مثلا: 18 K) حکاکی شده است که نشان دهنده آن است فلز مورد نظر شما طلای 18 عیار است. در واقع k به معنی عیار است. توجه کنید که حرف G به معنی طلا Gold است و حرف P به معنی ( PLATED روکش) است.

 

مراقب طلای دست دوم باشید

کافی است سری به بازار طلافروش ها بزنید تا مدل های مختلف طلا به صورت نو و دست دوم را ببینید. بسیاری از طلاهای دست دوم، چندان مورد استفاده قرار نگرفته اند و تفاوت چندانی با طلای نو ندارند. از این رو هنگام خرید طلا مراقب طلاهای دست دوم باشید. برای تشخیص طلای دوم، کافی است به بخش های داخلی و قفل طلا نگاه کنید. این بخش ها در طلاهای دست دوم معمولا کمی تورفتگی داشته و رنگشان با قسمت های دیگر طلا متفاوت است.

 

خرید برلیان یا سنگ اتمی؟

تشخیص نگین اتمی از برلیان کار راحتی نیست. چند تست مانند استفاده از ذره بین، تست آب و تست بازتاب نور برای تشخیص برلیان از سنگ اتمی وجود دارد ولی انجام آنها نیاز به مهارت دارد. برای خرید برلیان اصل و پاک بهتر است به یک طلافروشی معتبر مراجعه کنید.

 البته این روزها بسیاری از افراد با توجه به شرایط اقتصادی، ترجیح می دهند از سنگهای جدیدی مانند زیرکونیا سواروسکی  و یا کریستالهای نیمه قیمتی مانند آمیتیست بنفش یا صورتی استفاده کنند. زیرکونیا سواروسکی در مقایسه با برلیان از لحاظ بودجه، مقرون به صرفه است و به سختی از الماس قابل تفکیک است. زیرکونیا با نام اختصاریCZ  در دهه هفتاد در آزمایشگاه کشف شد و از محبوبترین کریستالهای مصنوعی است.

 

سنگ های قیمتی

 

در زمان مناسب طلا بخرید

نکته مهم دیگری که هنگام خرید طلا باید به آن توجه کنید، زمان مناسب است. بدون شک در زمان هایی مانند نزدیک عید نوروز، اعیاد و یا قبل از محرم و صفر که بازار عروسی ها و مراسم ها گرم است، از آن جا که تقاضا برای خرید طلا بالا است، قیمت نیز متناسب با آن کم یا زیاد بالا می رود. نکته مقابل این زمان، ماه هایی مانند محرم و صفر است که معمولا تقاضا کم تر شده و قیمت طلا پایین تر خواهد آمد. بنابراین اگر عجله ای در خرید طلا ندارید، به زمان مناسب برای خرید نیز توجه کنید.

 

طلای ایرانی یا خارجی

سوال دیگری که ممکن است هنگام خرید طلا ذهن شما را به خود مشغول کند این است، که طلای ایرانی بخرید یا خارجی؟! تا حد زیادی این مساله به میزان بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. برای مثال طلای ایتالیایی یک طلای بسیار خوش ساخت با طراحی ظریف است که اجرت ساخت آن نسبت به مدل های دیگر بیشتر بوده و شما هزینه بیشتری برای خرید آن پرداخت می کنید.

همچنین طلاهای برندهای مختلف نیز معمولا دارای طرح های شیک و متفاوتی هستند که در بخش های سنتی و قدیمی بازار پیدا نخواهید کرد. در این حالت نیز شما هزینه بیشتری نسبت به وزن واقعی طلا پرداخت خواهید کرد. بنابراین خرید طلای ایرانی یا خارجی مساله ای است که خودتان باید بر اساس سلیقه و بودجه انتخاب کنید.

 

نحوه محاسبه قیمت طلا

مساله بسیار مهم دیگری که در راهنمای جامع خرید طلا باید به آن بپردازیم، نحوه محاسبه قیمت طلا است که معمولا همه ما از آن بی اطلاع هستیم. احتمالا همه ما دیده ایم که طلا فروشان چندین عدد را در ماشین حساب خود ضرب و تقسیم کرده و هزینه نهایی را به شما می گویند، اما آیا دقیقا می دانید که این اعداد شامل چه چیزهایی هستند؟

برای محاسبه قیمت نهایی طلا، طلا فروش وزن کل را در قیمت هر گرم به اضافه اجرت هر گرم ضرب می کند. سپس عدد باقی مانده را با مالیات بر ارزش افزوده و درصد سود فروش جمع می کند.

سود فروش معمولا بین 5 تا 10 درصد در نظر گرفته می شود که در عرف بازار معمولا 7 درصد است. زمانی که طلا فروش به شما تخفیف می دهد، سود فروش خود را کم تر در نظر می گیرد. مالیات نیز به اندازه 9 درصد قیمت اضافه شده تا به اداره مالیات پرداخت شود. بهتر است بدانید اجرت نیز دستمزد کسانی است که برای شکل دادن زیور آلات روی طلای خام کار کرده اند و به کارخانه ساخت طلا پرداخت می شود.

نکته مهم در خرید طلا آن که تمامی این اعداد باید به طور واضح و کامل در فاکتور خرید بیاید تا احتمال هرگونه سو استفاده نیز از بین رود.

 

خرید طلا را با فاکتور و از مراکز معتبر انجام دهید

نکته مهم دیگری که در خرید طلا باید به آن توجه داشته باشید، فاکتور طلا است. بدون شک شما به عنوان یک فرد غیر حرفه ای در زمینه طلا و جواهر نمی توانید طلای فیک را از اورجینال تشخیص دهید، در این مساله فاکتور شما سند شما خواهد بود. در واقع طلا فروش با ارائه فاکتور، ضمانت می کند که چیزی که شما خریده اید طلا است و در غیر این صورت شما می توانید با در دست داشتن فاکتور به اتحادیه و صنف طلا فروشان شکایت کنید. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که حتما خرید طلا را از مراکز معتبر انجام دهید.

بهترین طلافروشی