نکات بسیار مهم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی

تصمیم به خرید لوازم آزمایشگاهی دارید؛ اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ نگران نباشید. با دنبال کردن این مقاله همه معیارهایی که لازم است در هنگام خرید تجهیزات آزمایشگاهی به آن توجه نمایید را کسب خواهید کرد.

اهمیت انتخاب بهترین لوازم آزمایشگاهی

خطرناک بودن و دقت بالای کار در مراکز آزمایشگاهی، برای افرادی که قصد راه اندازی و شروع کار در این زمینه را دارند، خرید تجهیزات آزمایشگاهی را با حساسیت­های بسیاری مواجه کرده است. لوازم آزمایشگاهی از آن دسته از وسایل و ابزاری هستند که بدلیل داشتن نقش ویژه در فرآیندهای آزمایشگاهی، نیازمندند تا با دقت و توجه کافی انتخاب و خریداری شوند.

نکات بسیار مهم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و توجه به برخی معیارهای لازم، میتواند شما را در انتخاب با کیفیت­‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی کمک نماید.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

همه وسایل و موادی که در آزمایشگاه­ها برای پیش بردن هرگونه عملیات آزمایشگاهی استفاده می­شوند در دسته تجهیزات آزمایشگاهی قرار می­گیرند. این لوازم بقدری حساس و با اهمیت هستند که باید ضمن توجه در خریداری، در حفظ و نگهداری نیز بسیار مورد توجه مصرف­کنندگان قرار گیرند.

با توجه به اینکه هر محیط آزمایشگاهی در یک حوزه بخصوص مشغول به فعالیت هستند در ابتدای امر، آشنایی با انواع تجهیزات آزمایشگاهی ضروری می­باشد. این لوازم که شامل انواع سکوبندی­های آزمایشگاهی، ظروف شیشه­ ای آزمایشگاهی، مواد شیمیایی، دستگاه های آزمایشگاهی و... می­باشند، می­بایست بسته به نوع آزمایشگاه تهیه شوند.

تجهیزات آزمایشگاهی را از کجا بخریم؟

در حال حاضر سایت­ها و شرکت­های بسیاری در اقصی نقاط ایران مشغول به فروش لوازم آزمایشگاهی هستند که با وجود قیمت­های گزاف برخی از وسایل و به فروش رسیدن محصولاتی با کیفیت پایین­تر، انتخاب و مراجعه به شرکت های فروش را برای داشتن خریدی مطمئن کمی دشوار کرده است. اما جای هیچ نگرانی نیست. با بررسی شرایط ثبت هریک از این شرکت­ها، توجه به خدمات و سابقه کاری آنها، میتوانید گزینه مناسب را برای خرید تجهیزات مورد نیاز انتخاب نمایید.

یکی از این شرکت های مطرح در ایران شرکت شیمی پژوه سهند است. شیمی پژوه از جامع­ترین مراکز فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی است که با فراهم کردن خدمات پس از فروش برای مشتریان خود، کیفیت محصولات را تضمین می­‌کند.

خرید لوازم آزمایشگاهی

خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی

برای انتخاب لوازم آزمایشگاهی در وهله اول، باید در نظر بگیرد که با چه کاربری می خواهید فعالیت خود را آغاز نمایید؛ تا باتوجه به نوع کاربری و فعالیت، مناسب­ترین تجهیزات را خریداری کنید.

بعد از تعیین زمینه فعالیتی آزمایشگاه، مهمترین نکته ای که برای خرید لوازم آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد این است که لیستی از تمامی تجهیزاتی که برای راه اندازی کار خود نیاز دارید فراهم نمایید. لیست تهیه شده به شما کمک می­کند تا تمامی وسایل لازمه برای آزمایشگاه را خریداری کنید. این کار باید با بررسی­ های دقیق صورت گیرد تا در آینده و با انجام آزمایشات متعدد مشکلاتی را بوجود نیاورد.

پس نکته­ ای که باید در هنگام انتخاب تجهیزات، اولویت کار خود قرار دهید، خرید کامل همه لوازمی است که برای کار در آزمایشگاه به آن نیازمندید. البته تهیه هر یک از این تجهیزات آزمایشگاهی نیز مستلزم آگاهی از یکسری نکاتی است که در زیر بطور کامل شرح می­دهیم:

  • خرید لوازم شیشه ای

اکثر لوازم شیشه ای که برای کار در محیط­های آزمایشگاهی در حال استفاده هستند، به گونه ای ساخته می­شوند که از مقاومت کافی در برابر ضربه و یا اشتعال برخوردار باشند. با این حال در هنگام خرید، تست و بررسی توضیحات ذکر شده بر روی بروشور تجهیزات آزمایشگاهی توصیه می­شود.

  • خرید سکوبندی و کابینت

سکوبندی آزمایشگاهی که متشکل از کابینت ها، قفسه ها، میز توزین و... می­شود از تجهیزات مهم و ضروری در هر آزمایشگاه به شمار می­روند که باید در هنگام خرید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند. چیدمان این تجهیزات که به نوع کاربری و فضای آزمایشگاه بستگی دارند، انتخاب و نصب سکوبندی را تحت تاثیر قرار می­دهند. البته دستگاه ها و ماهیت موادی که در آزمایشگاه ها بررسی و مورد آزمایش قرار می­گیرند نیز تاثیر بسیاری در انتخاب نوع سکوبندی می­گذارند. پس لازم است برای خرید مدل های یک طرفه و یا دو طرفه سکوبندی های آزمایشگاهی و یا انتخاب جنس رویه های این لوازم آزمایشگاهی، به تمامی این موارد دقت نمایید.

  • خرید دستگاه های آزمایشگاهی

خرید دستگاه های آزمایشگاهی که خود به دو گروه دستگاه های تخصصی و عمومی تقسیم می­شوند، بسیار دارای اهمیت هستند. این تجهیزات آزمایشگاهی که بعنوان پایه اصلی راه اندازی فعالیت در محیط آزمایشگاه محسوب میشوند باید بدرستی انتخاب شوند. اندازه گیری، تحلیل، آنالیز و انجام دیگر آزمایشات با کمک این لوازم بقدری ظریف و حساس می­باشد که انتخاب و خرید نامناسب آن میتواند نتایج زیان­باری را برای مشتریان بدنبال داشته باشد.

خرید دستگاه های آزمایشگاهی

دستگاه های تخصصی:

هر یک مراکز آزمایشگاهی این مدل از تجهیزات را بسته به نیاز و کاربری خود خریداری می­کنند. انتخاب این تجهیزات آزمایشگاهی بدلیل تخصصی و گران قیمت بودن، بهتر است با مراجعه به سایت های معتبر و پس از مشورت با متخصصان کاربلد صورت گیرد.

شرکت شیمی پژوه سهند که در زمینه فروش لوازم آزمایشگاهی در حال فعالیت می­باشد، با ارائه باکیفیت­ترین تجهیزات از معتبرترین برندها، ضمن راهنمایی در هنگام خرید، کاربران را از خدمات پس از فروش نیز برخوردار میکند.

دستگاه های عمومی:

وجود برندهای مختلف که تولید کننده انواع دستگاه های عمومی آزمایشگاهی هستند، خریداری این تجهیزات را برای مشتریان آسان می­کند. با این حال انتخاب این تجهیزات آزمایشگاهی که شامل دستگاه اتوکلاو، PH متر، ترازوی آزمایشگاهی، هود شیمیایی، آون آزمایشگاهی، میکروسکوپ، انکوباتور و... می­باشد و برای انجام کاربری­های مختلفی استفاده می­شوند نیز باید با دقت کافی صورت گیرد.

البته وجود کاربری­های متنوع در انواع دستگاه­های عمومی منجر شده تا هریک پس از انجام بررسی­های لازم از سوی مصرف­کنندگان برای استفاده خریداری شوند. بعنوان مثال: هودهای شیمیایی که وجودشان در آزمایشگاه­های کار با مواد شیمیایی ضروری و واجب هستند، بدلیل داشتن ابعاد متنوع، برای جلوگیری از اشغال کردن بیش از حد فضا توصیه میشود تا بدرستی انتخاب شوند.

خرید لوازم پلاستیکی

در نگاه اول ممکن است خرید این وسایل برای کار در آزمایشگاه بی­اهمیت به نظر برسد؛ درحالیکه اینطور نیست. این لوازم آزمایشگاهی آنقدر پرکاربرد هستند که هرگونه بی­توجهی در کیفیت آنها، آسیب­های جدی و خطرناکی را برای کاربران به همراه خواهند داشت. ماسک و دستکش­های آزمایشگاهی که مهمترین لوازم پلاستیکی آزمایشگاهی شناخته می­شوند اگر بدون درنظر گرفتن کیفیت و برند خریداری شوند بدون شک خطرات جبران ناپذیری را به بار می‌­آورند.