خواص گردو برای مغز و سلامتی بدن انسان

خواص گردو برای مغز انسان و تقویت سیستم ایمنی بدن بر کسی پوشیده نیست. گردو برای سلامتی بدن و تقویت مغز بسیار مفید می باشد. مصرف مغز گردو سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش داده و می تواند به کاهش وزن شما کمک نماید؛ در این مقاله که توسط نهالستان ارغوان نهال گردآوری شده است، با آثار و خواص شگفت انگیز گردو بیشتر آشنا خواهید شد؛ تا پایان متن با ما همراه باشید.

بررسی تاریخچه گردو

درخت گردو دارای سابقه ای تاریخی به قدمت هزاران سال بوده و گونه های زیادی از آن در سرتاسر دنیا موجود است، اما فقط محصول 3 گونه، قابل استفاده و مصرف می باشند. یکی از این گونه ها، گردوی ایرانی یا انگلیسی (juglans regia) است که خاستگاه و منشاء رویش آن، هندوستان و مناطق اطراف دریای خزر می باشد.  درخت گردو از عمر طولانی برخوردار بوده و از گذشته تا کنون، موارد مصرف گوناگونی داشته است، از جمله: مصارف دارویی، رنگ سازی، تولید روغن و استفاده  برای سوخت فانوس، استفاده از چوب درخت گردو و مصرف به عنوان غذا.

نکته: در حال حاضر، اصلی ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان گردو در جهان، کشورهای آمریکا، ترکیه، چین و ایران می باشند.

ارزش غذایی فوق العاده مغز گردو

مغز گردو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده و این ماده از بروز سرطان جلوگیری می نماید؛ مواد دیگری نظیر: پروتئین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن، فسفر و انواع ویتامین های گروه B، E، A و D در این دانه ی روغنی موجود بوده که در لاغری و کاهش وزن بسیار موثرند.

همچنین در بین مواد غذایی گیاهی، گردو بیشترین مقدار اسید چرب امگا 3 را داراست، این ماده که غالبا در گیاهان دیده می شود، تاثیر به سزایی بر روی بهبود عملکرد مغز و قلب داشته و حتی منجر به کاهش روند پیری نیز می شود.

میزان کالری و انرژی زایی گردو

با مصرف 100 گرم گردو در هر وعده ی غذایی، حدودا 654 کیلو کالری دریافت خواهید نمود، ممکن است در نگاه اول، این مقدار زیاد به نظر برسد، اما لازم است بدانید که تمام کالری ها برای سلامتی مضر نبوده و برخی مواد غذایی همانند گردو، همزمان با تامین انژری مورد نیاز بدن، سوخت و ساز آن را افزایش داده و باعث می شوند تا کالری دریافتی از دیگر مواد غذایی کاهش یابد.

نکته: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، انرژی دریافتی از مغز گردو و دیگر آجیل ها، کمتر از مقدار مواد مغذی موجود در آن ها است.

خواص و فواید معجزه گر مغز گردو

گردو خواص و فواید بی نظیری برای سلامتی و تندرستی بدن انسان دارد که در این جا به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:

  1. تاثیر اعجاب انگیز مغز گردو بر روی عملکرد مغز انسان

    گردو به دلیل سرشار بودن از امگا 3، پروتئین و فسفر به عنوان غذای مغز نیز شناخته می شود، این دانه روغنی تاثیر به سزایی در حفظ سلامت و بهبود عملکرد مغز داشته و فرآیند پیری و تخریب مغز را کاهش می دهد. آیا به شباهت ظاهری مغز گردو با مغز انسان توجه کرده اید؟

    شباهت مغز گردو با مغز انسان

    با مصرف این ماده ی غذایی پردازش اطلاعات در مغز تقویت شده و همچنین از بیماری های اختلالات شناختی همانند: آلزایمر و اختلال در حافظه، جلوگیری می شود.

    از دیگر آثار مصرف گردو می توان به گسترش نورون های پیام رسان به مغز اشاره نمود؛ با اندکی تامل در می یابیم که شبیه بودن مغز گردو به مغز انسان، تصادفی نبوده و این موهبت الهی در اختیار انسان قرار گرفته است تا از مزایای شگفت انگیز آن در راستای افزایش سلامت جسم بهره مند گردد.

  2. لاغری و کاهش وزن با مصرف گردو

    مغز گردو سرشار از فیبر بوده و مصرف آن در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری بسیار موثر است؛ فیبر گردو زمانی که وارد معده می شود، آب زیادی را به خود جذب نموده و حجیم می گردد لذا مانع از ایجاد حس گرسنگی زود هنگام می شود. همین فاکتور باعث پیشگیری از پرخوری و در نهایت باعث اثرگذاری گردو بر کاهش وزن می شود.

  3. بهبود عملکرد و سلامت روده ها

    مقدار بالای فیبر موجود در گردو، باعث بهبود عملکرد و حرکت روده ها شده و احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد.

  4. کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

    مغز گردو منبعی غنی از استرول های گیاهی است به همین دلیل میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نماید

  5. خواص گردو برای پوست

    اضطراب و استرس بیش از حد باعث به وجود آمدن چین و چروک زودرس بر روی پوست می شود، این دانه ی روغنی به دلیل دارا بودن ویتامین B، میزان استرس را کاهش داده و نقش موثری در سلامت پوست ایفا می کند. ویتامین E موجود در گردو رادیکال های آزاد را مهار می کند؛ همچنین روغن حاصل از گردو، پوست را رطوبت رسانی نموده و از خشکی آن جلوگیری می نماید.

  6.   اثر گردو بر روی سلامت مو

    اسید چرب امگا 3 و پتاسیم موجود در مغز گردو، تقویت کننده ی فولیکول مو می باشد,  همچنین خاصیت مرطوب کنندگی آن از ایجاد شوره در موها جلوگیری می نماید.

  7. فواید و تاثیر گردو بر روی رشد جنین و کودکان

    مصرف گردو توسط زن باردار، باعث سلامتی اعصاب جنین می شود، همچنین تغذیه ی کودکان با این ماده ی غذایی، انرژی روزانه ی آن ها را فراهم نموده و برای رشد جسمی آنان بسیار مفید است.

  8. سایر فواید گردو

    از دیگر فواید مصرف گردو و تاثیر آن بر روی سلامتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    * استحکام و تقویت استخوان ها

    * بهبود درد مفاصل بدن

    * تقویت دستگاه ایمنی بدن

    * متعادل کننده فشار خون

    * بهبود خون رسانی و چرخش خون در بدن

    * بهبود عملکرد کیسه صفرا

    مضرات احتمالی مصرف گردو

    خوردن گردو بیش از 5 عدد گردو در طول روز برای سلامتی مفید نبوده و افراط در مصرف آن ممکن است منجر به زخم دهان و همچنین تورم لوزه گردد. این دانه ی روغنی به دلیل دارا بودن طبیعت گرم برای افراد گرم مزاج‌ خوب نبوده و توصیه می شود که پس از خوردن گردو کمی سکنجبین یا سرکه مصرف نمایند.

    افرادی با سابقه ی  ناراحتی کبد و معده و همچنین حساسیت به این ماده ی غذایی، می بایست از مصرف گردو خودداری نمایند.

    سخن آخر

    خواص بی شمار گردو و همچین تقاضای بالای آن در بازار باعث شده است تا خرید نهال گردو به تجارتی ارزشمند و پرسود تبدیل شود؛ لازم به ذکر است کشور ما به دلیل بهره مندی از اقلیم سازگار برای کاشت و پرورش این محصول، از رتبه ی تولید و صادرات خوبی در جهان برخوردار است.

    شماره تماس نهالستان ارغوان نهال: مهندس رسول بابایی : 09141836535