اگر قصد خرید دریچه چدنی فاضلاب دارید بخوانید!

 

دریچه چدنی از رایج‌ترین درب منهول در ایران است، دریچه‌های منهول از تجهیزاتی هستند که از سقوط افراد به داخل چاه جلوگیری کرد و باعث دسترسی آسان متخصصین به منهول می‌شود. قیمت دریچه چدنی در مقایسه با برخی از دریچه‌های موجود در بازار بسیار مناسب است و همین نکته باعث افزایش فروش آن در ایران شده است.

 چدن به آلیاژهایی متشکل از آهن، کربن و سیلیسیم گفته می‌شود که بیش از 90 درصد آن از آهن تشکیل شده است. در ادامه به بررسی انواع دریچه چدنی و قیمت هرکدام می‌پردازیم.

کاربرد دریچه چدنی

بیشترین کاربرد دریچه چدنی برای پوشاندن درب منهول‌های زیرزمینی است. دریچه چدنی خطرات ناشی از سقوط افراد به درون منهول را کاهش می‌دهند، ایمنی پیاده‌روها و خیابان را افزایش می‌دهند.

این دریچه‌ها به متخصصین تکنسین کمک می‌کند تا در مواقع ضروری وارد منهول شوند و تعمیرات لازم را انجام دهد. از دریچه چدنی در صنایع آب و فاضلاب، گاز و پتروشیمی، خطوط برق و مخابرات استفاده می‌شود. دریچه‌های چدنی دارای حفرهایی هستند که به کنترل زهکشی، و رواناب سطحی آب کمک می‌کند از این دریچه‌ها در مسیر آب‌روها هم استفاده می‌شود.

انواع دریچه چدنی

دریچه‌های چدنی منهول عموماً از دو دسته چدن خاکستری و داکتیل (نشکن) ساخته می‌شوند. دریچه‌های چدن داکتیل نسبت به چدن خاکستری مقاومت بالاتری دارند، با این حال دریچه چدن داکتیل وزن کم‌تری دارند و آسان‌تر جابه‌جا می‌شوند. همچنین تغییر طول و استحکام کششی بالاتر، از مزیت‌های دیگر دریچه‌های چدنی داکتیل نسبت به نوع خاکستری آن است.

با وجود استحکام و مقاومت بالای چدن داکتیل، خرید دریچه خاکستری بیشتر است و این امر به دلیل ارزان‌تر بود قیمت دریچه چدنی خاکستری از داکتیل است.

مزایای استفاده از دریچه چدنی

مهمترین ویژگی این دریچه مقاومت بالای آن‌ها دریچه چدنی داکتیل از چدنی خاکستری مقاومت بیشتری دارد. نکته‌ی دیگری که باعث استقبال سازمان‌ها از این دریچه شده است، قابلیت تولید آن‌ها در 6 رده مقاومتی (برای استفاده در محیط‌ها با ترافیک مختلف) است.

این دریچه کاملاً دوستدار طبیعت است. درب منهول چدنی قابلیت بازیافت دارد و در صورت نیاز بازیافت می‌شود. البته این ویژگی هم مثبت و هم منفی است چون مکرراً سرقت می‌شوند.

چدن یک رسانای قوی در برابری مغناطیس است، رسانا بودن این دریچه به کارگران تکنسین کمک می‌کند تا در زمان مدفون شدن، به راحتی پیدا شود.

معایب دریچه چدنی

قیمت دریچه چدنی در مقایسه با برخی دریچه‌های منهول مناسب‌تر است، همین نکته افراد را به خرید ترغیب می‌کند، بهتر است قبل از خرید دریچه چدنی به معایب آن نگاهی بی اندازید.

دریچه چدنی از مواد بازیافتی ارزشمند تولید شده است به همین دلیل پتانسیل بالایی برای سرقت دارد. سرقت دریچه‌ها علاوه بر ضرر مالی باعث بروز خطرات جانی ناشی از سقوط افراد به درون منهول می‌شود.

برای دریچه‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی خورنده هستند، مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی از جمله مزیت‌های مهم محسوب می‌شود. دریچه چدنی به سرعت زنگ می‌زند و نمی‌توان از این دریچه در محیط‌های مرطوب استفاده کرد مگر آنکه با مواد اپوکسی پوشیده شده باشند، در غیر این صورت به سرعت دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شوند.

از دیگر معایب این دریچه‌ها باید به مقاومت پایین آن در برابر ضربه و فشار اشاره کرد، دریچه چدنی وزن بالایی دارد و جابه‌جایی را برای کارگران تکنسین دشوار می‌کنند. همین نکته هزینه و حمل‌ونقل و جابه‌جایی دریچه را افزایش می‌دهد.

دریچه چدنی قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف را ندارد و در زمان عبور وسایل نقلیه ایجاد سروصدا می‌کنند.

قیمت دریچه چدنی

به دلیل نوسانات بازار قیمت دریچه‌های چدنی به طور مداوم در حال تغییر است. برای مشاهده لیست قیمت دریچه چدنی به صفحه قیمت دریچه فاضلاب وبسایت رادیس  مراجعه کنید و با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.