نادرترین نوع‌های دیابت را بشناسید

دیابت که در بین عموم مردم به نام مرض قند شناخته می‌شود، این روزها در بین بسیاری از مردم دیده می‌شود. این بیماری به علت ناتوانی بدن در تولید انسولین یا مقاومت بدن در برابر تولید انسولین رخ می‌دهد. دیابت نوع یک به علت ناتوانی بدن در تولید انسولین و دیابت نوع دو به علت مقاومت بدن در تولید انسولین رخ می‌دهد. دیابت نوع در نهایت می‌تواند به ناتوانی بدن در تولید انسولین منجر شود.

به گزارش سلام نو، دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان و دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد. اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی، سن بالای 40 سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت از جمله عوامل مؤثر بر دیابت نوع 2 هستند. نوعی دیگری از دیابت به نام دیابت حاملگی یا بارداری هم وجود دارد که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود.

بیش از 30 میلیون آمریکایی دیابت دارند. حدود 10 درصد این افراد به دیابت نوع 1 و 90 درصد آنان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. به جز این موارد آخرین تخمین‌ها نشان می‌دهد که بیش از 80 میلیون آمریکایی پیش دیابت دارند. این یعنی این تعداد شهروند آماده ابتلا به دیابت هستند و از آن بی‌خبرند.

نکته جالب این جا است که تمام دیابت‌ها به دیابت نوع 1 و 2 و بارداری خلاصه نمی‌شود و 1 تا 5 درصد دیابت‌ها نادر هستند و با این سه نوع مرسوم متفاوت‌اند.

دیابت خود ایمن پنهان در بزرگسالان  LADA

این نوع دیابت در بزرگسالان رخ می‌دهد. هرچند درمان با داروهای خوراکی آغاز می‌شود، اما در ادامه باید به انسولین نیز متوسل شد. فاصله بین داروهای خوراکی و انسولین بستگی به دستور پزشک دارد و از چند ماه تا چند سال متفاوت است. این دیابت، به‌عنوان دیابتی دیر آغاز شناخته می‌شود. بیشتر بزرگسالان مبتلا به LADA بالای 30 سال سن دارند.

 

دیابت تک ژنی (MONOGENIC)

دیابت تک ژنی نوع کمیابی از دیابت است که بسیار کمیاب است و 1 تا 2 درصد بیماران دیابتی را به خود اختصاص می‌دهد، هرچند ممکن است شیوع آن تا 5 درصد هم برسد. این دیابت گاهی با دیابت نوع 1 و 2 اشتباه گرفته و دیر تشخیص داده می‌شود.

 

دیابت شکننده (Brittle Diabetes)

دیابت شکننده به‌عنوان دیابت نوع 1 با کنترل سخت شناخته می‌شود و بسیار نادر است. ویژگی اصلی این دیابت حملات مکرر قندی است که در آن قند به صورت شدید بالا یا پایین می‌رود و کار بیمار را به بیمارستان و بستری شدن می‌کشاند. دیابت شکننده در افراد بالای 40 سال کم‌تر دیده شده است و در بعضی موارد به صورت خود به خودی برطرف شود.

به دلیل نوسانات بالای این نوع دیابت بیمار باید همیشه قند خون خود را کنترل کند. این بیماران پمپ انسولین نیاز دارند و در موارد نادر، ممکن است به عمل پیوند لوزالمعده نیز نیاز داشته باشند.

11

سندرم ولفرام (WOLFRAM)

سندرم ولفرام نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که بر اساس حروف اول چهار ویژگی آن یعنی دیابت بی‌مزه، دیابت شیرین، آتروفی اپتیک و از دست دادن شنوایی به عنوان سندرم DIDMOAD نیز شناخته می‌شود. این بیماری در کودکان زیر 6 سال بیشتر دیده می‌شود. علائم و شدت پیشرفت این بیماری کاملاً متغیر است. مراقبت از بیماران مبتلا به این سندروم پیچیده و دشوار است.

انواع دیگری از دیابت‌های نادر نیز وجود دارند. نکته قابل توجه در تمام دیابت‌ها این است که کلید کنترل و درمان احتمالی آن‌ها در گرو مثلثی با سه رأی ورزش، رژیم غذایی و انسولین است. حذف هر کدام از این سه رأس می‌تواند نتایج ناخوشایندی را در پی داشته باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که بیماران دیابتی باید بسیار خودآگاه بوده و به صورت مدام با پزشک خود در ارتباط باشند.

به این آمار توجه کنید. از هر 20 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند. از میان جمعیت 25 تا 79 سال ایرانی، 4.5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. در آمار جهانی از هر 4 فرد دیابتی یک نفر نمی‌داند که دیابت دارد. دیابت و تشخیص آن را جدی بگیرید. رژیم و ورزش را پیگیری و انسولین را تزریق کنید. در هر 10 دیابت یک نفر را می‌کشد.