شناخت و بررسی انواع هندزفری موبایل

انواع هندزفری

هندزفری واژه و اصطلاحی عمومی بوده که برای اشاره به انواع بلندگو‌های کوچک که بر روی گوش قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. واژه‌ی هندزفری به طور عام برای انواع هدفون‌های داخل گوشی شامل ایرفون‌ها (Earphones) یا (In-Ear Headphones) و ایربادها (Earbuds) به کار می‌رود. هندزفری‌ها یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین لوازم جانبی موبایل بوده که به دلیل همین محبوبیت از تقاضای بالایی در بازار لوازم جانبی برخوردار می‌باشد. این تقاضای بالا در بازار لوازم جانبی موجب ارائه‌ی انواع گوناگونی از هندزفری‌ها در اشکال، طرح‌ها و با فناوری‌های متفاوت شده است. می‌توان گفت هندزفریها از متنوع‌ترین دسته بندی‌ها را در بازار لوازم جانبی موبایل برخوردار می‌باشند. و به نوعی یکی از سمبل‌ها و نمادهای لوازم جانبی موبایل به شمار می‌آیند. در کنار تنوع بسیار گسترده‌ی هندزفریها، محدوده‌ی قیمتی گسترده‌ای نیز برای این لوازم جانبی صوتی وجود دارد. به طوری که هندزفریها با قیمت‌های بسیار خرد و ناچیز تا قیمت‌هایی بسیار بالا و بعضا هم قیمت با تلفن‌های هوشمند رده بالا، در دسترس می‌باشند. متاسفانه فناوری اولیه‌ی ساخت هندزفری، یکی از نخستین فناوری‌هایی بود که در دسترس همگان قرار گرفت، و به همین دلیل بازار این لوازم جانبی محبوب همواره بازاری اشباع از محصولات متفرقه و بی‌کیفیت می‌باشد. تنوع و گستردگی این لوازم جانبی متفرقه تا حدیست که حتی بازار دست‌فروشان نیز از تنوع بالایی برخوردار می‌باشد. از سوی دیگر هندزفری‌های غیراصل و در بسیاری از موارد مشابه نمونه‌ی اصلی، در بازار به وفور یافت می‌شوند. تمامی این عوامل سبب می‌شود که کاربر همواره در تهیه‌ی کالای مورد نظر خود با سردرگمی‌های فراوان دست به گریبان باشد. از سوی دیگر وجود حجم زیادی از اطلاعات ضد و نقیض در مورد لوازم جانبی موبایل، به این سردرگمی‌ها دامن زده و کاربر را بیش از پیش آشفته می‌سازد. نتیجه‌ی این سردرگمی‌ها اغلب پرداخت هزینه‌های گزاف و در نهایت تهیه‌ی محصولی ناسازگار با نیاز و انتظارات کاربر می‌باشد. اما در همین بازار آشفته‌ی  لوازم جانبی موبایل نیز می‌توان با آگاهی و شناخت کافی، کالای متناسب با نیاز خود را یافت. پیش از تهیه‌ی یک هندزفری مناسب، بهتر است در گام اول انواع گوناگون هندزفری‌های موجود در بازار لوازم جانبی موبایل را شناسایی و بررسی نموده و در ادامه با بررسی و مقایسه‌ی نمونه‌های مطابق با نیاز و انتظارات، اقدام به تهیه‌ی نمونه‌ای با حداکثر کارایی و مطلوبیت، نمود. در ادامه به معرفی و بررسی انواع هندزفری‌های موجود در بازار لوازم جانبی و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع هندزفری:

هندزفریها به دو دسته‌ی کلی ایرفون‌ها و ایربادها (که هر دو هدفون‌های داخل گوشی می‌باشند) تقسیم می‌شوند. این دو نمونه از لوازم جانبی موبایل، در عین تشابه فراوان دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها می‌توان به نحوه‌ی عملکرد، نحوه‌ی قرارگیری داخل گوش، تفاوت در توانایی حذف صدا و نویزهای خارجی و کیفیت صدای خروجی اشاره کرد. در زمینه‌ی نحوه‌ی اتصال نیز، ایرفون‌ها و ایربادها در نمونه‌های اتصال باسیم و بدون سیم (وایرلس) در دسترس می‌باشند. همچنین به دلیل تنوع نیازهای کاربران لوازم جانبی، هندزفری‌های بسیاری با کاربری‌های خاص در بازار لوازم جانبی موبایل در دسترس می‌باشند. از این نمونه‌های ویژه می‌توان به هندزفری‌های مخصوص ورزش، مناسب محیط کار و مناسب کوکان اشاره نمود. بی تردید برخورداری از شناخت و آگاهی مناسب در مورد ویژگی‌ها، نوع کاربری و مزایا و معایب انواع هندزفری‌ها، گامی مهم در انتخاب گزینه‌ای مناسب و مطلوب می‌باشد.

ایرفون‌ها (Earphones/In-Ear Headphones) :

11

نمونه‌ای از یک ایرفون

هنگامی که سخن از سادگی و چند منظوره بودن به میان می‌آید، ایرفون‌ها یکی از محبوب‌ترین انواع هندزفریها در بازار لوازم جانبی موبایل می‌باشند. این هندزفری‌ها به دلیل سهولت در استفاده، از محبوبیت و تیراژ تولید بسیار بالایی در صنعت لوازم جانبی موبایل برخوردار می‌باشند. امروزه به لطف پیشرفت فناوری، بلندگوهای بسیار کوچک، از امکان تولید صدایی با کیفیت‌تر از گذشته بهره‌مند می‌باشند. ایرفون‌ها به جهت محبوبیت فراوان در میان کاربران، پیشرفتی سریع نسبت به دیگر انواع هندزفری‌ها را تجربه نموده اند. بر خلاف ایربادها که در روی گوش و خارج از کانال شنوایی قرار می‌گیرند، ایرفون‌ها اندکی به پرده‌ی شنوایی گوش نزدیک تر بوده و به عبارت دیگر در ابتدای کانال شنوایی قرار گرفته و آن را می‌پوشاند. از مزایای ایرفون‌ها می‌توان به سهولت در استفاده، توانایی در ایزوله نمودن صدا و تولید صدایی با کیفیت و شفافیت بالا اشاره نمود. این هندزفری‌ها به خوبی صدایی ایزوله شده را تولید کرده و تا حد قابل قبولی صدا و نویزهای خارجی را حذف می‌کنند، به علاوه، صدای کمتری را به فضای بیرون منتشر می‌کنند. تمامی ایرفون‌ها دارای ایر تیپ‌ها (Ear tip) یا سری‌های سیلیکونی بوده و راحتی بیشتری را هنگام استفاده برای کاربر مهیا می‌کنند. ایر تیپ‌ها دورتادور دیواره‌ی کانال شنوایی را پوشانده و به انتقال مستقیم صدایی تفکیک شده از نویزهای خارجی به داخل گوش، یاری می‌رساند. . از سوی دیگر، قرارگیری مستقیم این هندزفری‌ها در داخل کانال شنوایی، موجب نگرانی برخی از کاربران نسبت به بروز آسیب‌های احتمالی به شنوایی شده است. اما در حقیقت تنها آسیب احتمالی استفاده از ایرفون‌ها صدمه به شنوایی به دلیل قرار دادن ولوم صدا روی حداکثر می‌باشد که در صورت تنظیم ولوم صدا در حد مناسب هیچگونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. ایرفون‌ها بهترین گزینه برای افراد علاقه‌مند به گوش دادن به موسیقی و آن‌هایی که در هنگام سفر یا پیاده‌روی و حتی هنگام ورزش به موسیقی گوش می‌کنند، می‌باشند. اگرچه کیفیت صدا نسبت به مدل متغیر می‌باشد، اما ایرفون‌ها به طور کلی از کیفیت و شفافیت صدای مطلوبی برخوردار بوده و در نهایت، این نمونه از هندزفری‌ها به دلیل کیفیت صدای مطلوب و قیمت مناسب و همچنین سهولت کاربری یکی از لوازم جانبی مورد علاقه بسیاری از کاربران به شمار آمده و از جایگاه ویژه‌ای در صنعت لوازم جانبی موبایل برخوردار می‌باشند. ایرفون‌ها در نمونه‌های اتصال باسیم و بدون سیم (وایرلس) در دسترس می‌باشند.

ایربادها (Earbuds):

A black and white camera

Description automatically generated with low confidence

نمونه‌ای از یک ایرباد

ایربادها نیز در ظاهر مشابه ایرفون‌ها بوده و شاید در نگاه اول نتوان تفاوتی بین آن‌ها قائل شد. شاید بتوان تنها تفاوت میان این دو نمونه را نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها روی گوش عنوان کرد. ایربادها برخلاف ایرفون‌ها در داخل کانال شنوایی قرار نگرفته و در فاصله بیشتری از پرده شنوایی گوش قرار می‌گیرند. به علاوه از تفاوت‌های دیگر ایربادها و ایرفون‌ها، می‌توان به اندازه‌ی آن‌ها اشاره نمود. ایربادها اغلب اندکی بزرگ‌تر از ایرفون‌ها بوده و از ظرافت آن‌ها برخوردار نمی‌باشند. عدم پوشش‌دهی کانال شنوایی توسط ایربادها، سبب وعدم تفکیک صدا و نویزهای خارجی شده و به مانند ایرفون ها صدایی ایزوله شده را ارائه نمی‌دهند. اما از مزایای این نحوه‌ی قرارگیری می‌توان به تولید صدای فلت بهتر، خطرات احتمالی کمتر برای شنوایی و شاید راحتی کمی بیشتر نسبت ایرفون‌ها اشاره نمود. اگرچه عدم ایزوله نمودن اصوات خارجی یکی از ویژگی‌های ایربادها به شمار می‌آید، اما با تهیه‌ی نمونه‌هایی با کیفیت و با تکنولوژی بالاتر می‌توان به صدایی با کیفیت‌تر و شفاف‌تر دست یافت. یکی از شناخته شده ترین ایربادها، همان ایربادهای سفید رنگ اپل بوده که همواره همراه تلفن‌های هوشمند اپل در دسترس کاربران قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بسیاری از ایربادها در یک سایز مشخص تولید شده و ممکن است استفاده از آن‌ها برای همه‌ی افراد به یک اندازه راحت نبوده و افراد تجارب گوناگونی در استفاده از یک ایرباد مشخص داشته باشند. البته در این میان، برخی سازندگان لوازم جانبی، ایر تیپ‌هایی با اندازه‌های مختلف را همانند ایرفون‌ها همراه محصول قرار داده که کاربر می‌تواند ایر تیپ مناسب را انتخاب و استفاده نماید. به طور کلی اگر در میان انواع لوازم جانبی صوتی، به دنبال کیفیت بالای صدا هستید، ایربادها چندان مورد رضایت شما واقع نخواهند شد. اما اگر به یک هندزفری موبایل برای انجام امور روزانه از قبیل برقراری تماس تلفنی و کارهای مشابه دارید، ایربادها می‌توانند نیاز شما را پاسخگو بوده و یکی از کاربردی‌ترین لوازم جانبی موبایل شما باشند. ایربادها نیز در انواع باسیم و بدون سیم (وایرلس) در دسترس کاربران می‌باشند.

ویژگی‌های فنی هندزفری‌ها:

حال با شناخت نسبی از انواع هندزفری‌ها به بررسی ویژگی‌ها و جوانب فنی آن‌ها می‌پردازیم. تمامی دستگاه‌های صوتی دارای شاخص‌هایی فنی بوده که توانایی آن‌ها را در زمینه‌های گوناگون به نمایش می‌گذارد و در نهایت نشان دهنده‌ی عملکرد کلی دستگاه می‌باشد. این شاخص‌ و معیارهای فنی عبارت اند از:

  1. آمپدانس: هنگامی که سخن از ویژگی‌های فنی هندزفری‌ها به میان می‌آید، آمپدانس یکی از شاخص‌های فنی مهم بوده که پیش از تهیه‌ی یک هندزفری مناسب بهتر است با آن آشنا باشید. این شاخص فنی را می توان با مشاهده‌ی کلمه اهم در میان لیست مشخصات فنی دستگاه یافت. به زبان ساده آمپدانس نشان می‌دهد که چه میزان باید ولوم صدا را افزایش داده تا صدا به سطح شنیداری مناسب برسد. هرچه عدد اهم بیشترباشد، نیروی مورد نیاز دستگاه برای رسیدن به آن سطح نیز بیشتر خواهد بود.
  2. حساسیت: یکی دیگر از شاخص‌های فنی مهم، میزان حساسیت می‌باشد. شاخص حساسیت تماما درمورد بهره‌وری و کارایی بوده و نشان می‌دهد که دستگاه شما در دریافت سیگنال‌های الکتریکی و تبدیل آن‌ها به امواج صدا، تا چه میزان بهره‌وری دارد. میزان حساسیت توسط واحد اندازه‌گیری دسیبل (dB) نمایش داده می‌شود. بیشتر هدفون‌ها و هدست‌ها دارای میزان حساسیت 85 تا 105 دسیبل می‌باشند. صدای بالای 110 دسیبل موجب بروز آسیب به شنوایی انسان در کوتاه مدت شده که با توجه به فاصله‌ی کمتر از یک اینچی منبع صدا از گوش، مسئله‌ای قابل توجه می‌باشد. هدفون‌های با حساسیت پایین نیاز به نیروی بیشتری برای تولید صدای با کیفیت داشته اما از سوی دیگر دارای دوام و طول عمر بیشتری نسبت به نمونه‌های با حساسیت بالا می‌باشند. نمونه‌های دارای حساسیت بالا در عین نیاز به توان پایین‌تر، از عملکرد بهتری برخوردار بوده، اما به محض افزایش حداکثری ولوم صدا، با صدایی گوش خراش مواجه خواهیم شد که به مرور زمان به شنوایی آسیب وارد می‌آورد.
  3. فرکانس پاسخگویی: از دیگر مشخصه‌های فنی مهم هدفون‌ها فرکانس پاسخگویی می‌باشد. فرکانس پاسخگویی، محدوده‌ی توانایی دستگاه در تولید صدا می‌باشد. طیف فرکانس هدفون‌ها به طور معمول از فرکانس‌هایی تا 30000 هرتز برای صدای زیر و تا 5 هرتز برای صدای بم متغیر می‌باشد. اساسا صدای زیر، بم، و مید رنجی که از هدفون‌ها می‌شنوید مشابه همان چیزیست که از سیستم صوتی خودروی خود می‌شنوید. با این تفاوت که در سیستم صوتی خودرو از اسپیکر‌های بزرگ برای صدای بم، از اسپیکرهای متوسط برای صدای مید رنج، و از اسپیکرهای کوچک برای صدای زیر استفاده می‌شود، اما در هدفون‌ها همه‌ی این موارد اغلب در یک بلندگو خلاصه می‌شود. اگرچه محدوده‌ی شنوایی انسان از 20 تا 20000 هرتز می‌باشد و فرکانس‌های بالاتر یا پایین‌تر تولید شده توسط هدفون‌ها ممکن است شنیده نشوند، اما مسلما احساس خواهند شد. و همین مسئله موجب بهبود تجربه‌ی استفاده از هدفون خواهد شد.
  4. سطح فشار صدا (SPL): سطح فشار صدا در واقع مرتبط با سطح حساسیت می‌باشد. سطح حساسیت نمایانگر بهره‌وری بوده، در حالی که سطح فشار صدا نشان‌دهنده‌ی حداکثر سطح دسیبل خروجی هدفون‌ می‌باشد. این شاخص فنی با نماد (dB SPL/mW) یا (dB/mW) نمایش داده می‌شود. سطح فشار صدا در اکثر هدفون‌ها و ایربادهای امروزی بین 85 تا 125 dBSPL/mW می‌باشد.
  5. بیشینه توان ورودی: این شاخص فنی به معنای میزان توان تامین شده ایست که هدفون می‌تواند پشتیبانی کند و با واحد اندازه‌گیری کیلو وات مطرح می‌گردد. برخی از شرکت‌های سازنده‌ی لوازم جانبی، بیشینه‌ی توان ورودی را روی پکیج محصولات و برگه‌ی مشخصات آن ذکر نمی‌کنند که در این صورت می‌توان با مراجعه به دفترچه‌ی راهنما یا وبسایت سازنده، این اطلاعات را استخراج نمود. بسیاری از تلفن‌های همراه دارای بیشینه توان ورودی 1 وات بوده و این عدد در هدفون‌ها تا 3 وات نیز بالا می‌رود.
  6. میزان تضعیف صدا: این معیار به معنای مقدار انرژی از دست رفته از امواج صوتی می‌باشد. امواج صدا در گذر از فضا و با برخورد و تماس با مواد دیگر در مسیر انرژی خود را از دست می‌دهد. در مورد هدفون‌ها، هندزفری‌ها، مقصود مواد ساختاری استفاده شده برای حذف یا جذب صدای بیرون توسط خود هدفون می‌باشد. متاسفانه در این زمینه، اطلاعات کارآمد اندکی وجود داشته و جستجو برای یافتن نوع مواد ضد ارتعاش استفاده شده توسط سازندگان معمولا امری بیهوده می‌باشد. اما به طور کلی فوم و کتان مرسوم‌ترین مواد مصرفی می‌باشند، اگرچه برخی از سازندگان برای ایزوله نمودن صدا از فایبرگلاس آکوستیک استفاده می‌کنند.

اکنون با شناخت و آگاهی کافی از انواع هندزفری‌ها، ویژگی‌ها و معیارهای فنی آن‌ها، می‌توان به بررسی و انتخاب کالای مورد نظر خود پرداخته و نمونه‌ای مطابق با نیازها و کاربری خود را از میان نمونه های گوناگون موجود در بازار لوازم جانبی یافته و تهیه نمایید.

 

منابع:

https://hichmobile.com

https://www.wirerealm.com/