چگونه به کودکمان خلاقیت را آموزش دهیم؟

چگونه به کودکمان خلاقیت را آموزش دهیم؟

 "خلاق باش! "، "سعی کن در زندگی خلاقیت داشته باشی!"، " خلاقیت رکن اساسی موفقیت است!" و هزاران جمله دیگر که در طول عمر خودمان بارها شنیده ایم و آن ها را بی کم و کاست به فرزندان خودمان منتقل            می کنیم. اما اگر از شما بخواهند که تعریفی از خلاقیت ارائه بدهید چه خواهید گفت؟ اگر بگویند برای آموزش خلاقیت فرزندان خود چه کاری انجام می دهید چه چیزی برای گفتن خواهید داشت؟ مسئله مهم این است که اصلا خود خلاقیت را نمی شناسیم. حتی این عدم شناخت به جایی می رسد که آن را مفهومی ذاتی می دانیم و فکر می کنیم که فرزند ما باید خودش با نیروی ذهنی خودش به این مسئله برسد. اما واقعیت چیز دیگری است.

خلاقیت در یک تعریف کاملا ساده و یک خطی به معنی جور دیگر دیدن است. یعنی شما به عنوان یک فرد خلاق نسبت به مسائل و اتفاقات اطراف خودتان یا مسائلی تخصصی دیدی متفاوت نسبت به دید عمومی دارید. به طور مثال همه ما شنیده ایم که می گویند " سعی کنید در دنیای واقعی زندگی کنید " اما یک طراح تبلیغاتی خلاق برای شرکت پلی استیشن به این جمله این گونه نگاه می کند " در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.".

در واقع خلاقیت راهی است که در برابر یک مشکل یا چالش ایجاد می شود. در کلام بهتر وقتی راه شما برای رسیدن به اهدافتان ساده و معمولی باشد عملا هیچ خلاقیتی نخواهید داشت. اما به محض این که با چالش ها و سنگ هایی در مسیر برخورد کنید کم کم یاد خواهید گرفت که چگونه از آن ها عبور کنید. بنابراین رمز اصلی آموزش و کلاس خلاقیت چه برای کودکان و چه بزرگسالان این است که چالش های هدفمند برای آن ها ایجاد کنیم. در ادامه بیشتر با این مفهوم آشنا خواهیم شد.

1

 

بازی، چالشی خودساخته

 شاید این سوال به ذهن شما برسد که ما در طول زندگی خودمان ده ها هزار بار به چالش و مشکل بر خورد         می کنیم، بنابراین عملا باید انسان های بسیار خلاقی باشیم. اما اینگونه نیست! پس مشکل کار کجاست؟

علت اول این موضوع این است که آموزش هایی که از ابتدا دیده ایم معمولا بر این اساس بوده است که " هرکاری همه انجام بدهند و هر راهی که همه بروند درست است! " این نوع طرز تفکر که در جامعه ما بسیار رایج است باعث شده است که در مقابله با چالش های مختلف مسیر یا مسیرهایی را انتخاب کنیم که همه انتخاب کرده اند. یادتان باشد در مسیری که همه در آن قدم می زنند چیزی برای درو کردن وجود ندارد. مسئله دیگر این است که دید ما نسبت به مشکلات معمولا بسیار منفی است و عملا دوست نداریم هیچ گاه در زندگی به چالش بخوریم و اولین واکنش ما نسبت به چالش های زندگی خودمان پاک کردن صورت مسئله است! با این حساب انتظار نداشته باشید که با این روش برخورد ها بخواهید انسان های خلاقی شوید.

2

آموزش خلاقیت

بازی یک نوع چالشی است که توسط دیگران ایجاد می شود و ما آن را با خواست خود بر سر راه فرزندان خود قرار می دهیم. این چالش اولین و مهمترین چالش زندگی فرزندهای ما محسوب می شود. هر بازی و هر معما می تواند بخش خاصی از ذهن کودک ما را درگیر کند. از این رو باید بدانیم که دقیقا چه نوع بازی برای فرزندمان می تواند مناسب باشد. یعنی به طور هدفمند بازی و معمای مناسب برای فرزند خود تهیه کنیم. اما اصلا نگران این مسئله نباشید با استاد خلاقیت کودک و نوجوان همراه شوید که توصیه های خوبی برای شما دارد.

آموزش خلاقیت با مهندسی خلاقیت کودک و نوجوان

مهندسی خلاقیت کودک و نوجوان در واقع مفهومی است که می تواند دوره ها و بازی های هدفمندی بر اساس سن و نوع شخصیت کودک ما طراحی و معرفی کند تا فرزندمان بتواند خلاقیت را در خودش کشف کند و آن را تبدیل به مهارت کند. در کلام بهتر مهمترین چالشی که در مورد آموزش خلاقیت کودکان وجود دارد این است که اولا هر کودک به عنوان یک شخصیت مستقل می تواند استعداد و توانایی خاص خودش را داشته باشد، از طرف دیگر بر اساس سن او این توانایی می تواند متغیر یا ثابت باشد و همچنین قدرت ذهنی او نیز متغیر خواهد بود. از این رو در مبحث آموزش خلاقیت در خانه باید به این مفهوم توجه کنیم که ما باید هم مهارت ها و قدرت های فرزند خودمان را تشخیص دهیم و هم این که بازی ها و چالش های مختلف و مناسبی برای او تدارک ببینیم. این کار عملا نیاز به تخصص دارد. این تخصص را در ساده ترین کلام همان مهندسی خلاقیت کودک و نوجوان می نامند.

3

نماینده رسمی گروه بزرگ آموزشی،پژوهشی داناکو طراح و سازنده محصولات آموزشی و کمک آموزشی

به طور کلی بسته مهندسی خلاقیت آموزشگاه با استاد شامل مواردی مانند: کامپیوتر،رباتیک،دومینو،چرتکه،معماری،داناکیدز ،اوریگامی ، روبیک ، محاسبات سریع ریاضی ، قصه گویی و نقاشی است. تک تک این شاخه ها در آموزشگاه خلاقیت با استاد (نماینده رسمی گروه بزرگ آموزشی،پژوهشی داناکو (طراح و سازنده انواع بازیهای آموزش خلاقیت کودک و نوجوان  ) به صورت حضوری و آنلاین برای کودکان و نوجوانان 4 تا 18 ساله به صورت دوره های کاملا تخصصی با اساتید مجرب برگزار میشود.

مسئله اصلی این است که هر کدام از این شاخه ها می تواند بخشی از ذهن کودک شما را درگیر کند و آن را به سمت خلاقیت سوق دهد. به طور مثال کامپیوتر می تواند خلاقیت منطقی و الگوریتمی کودک شما را تحریک کند در حالی که نقاشی خلاقیت احساسی او را مورد هدف قرار می دهد. چرتکه سرعت را به ذهن کودک شما هدیه می دهد در حالی که معماری تجسم فضایی و توانایی درک واقعیت از دید دیگر را آموزش می دهد. داناکیدز و اوریگامی نیز به عنوان مدل های کوچک از دنیای واقعی کودک را وارد بخش عملیاتی تر می کند. رباتیک و دومینو نیز خلاقیت تجسمی و قدرت فنی کودک را افزایش می دهد. بنابراین عملا هر کدام از این بخش ها به طور مشخصی برای بخش خاصی از ذهن کودک طراحی شده است.

 

 

در مسابقه شرکت کنید و خلاق شوید!

با استاد به عنوان یکی از معتبرترین آموزشگاه های حوزه آموزش خلاقیت کودکان و مبدع آموزش آنلاین خلاقیت،  برای به چالش کشیدن خلاقیت کودکان و نوجوانان و آشنائی بیشتر خانواده ها با دوره های آموزش خلاقیت مسابقه ای اینستاگرامی برای کودکان و نوجوانان عزیز 4 تا 18 سال طراحی نموده است که به برندگان جوایز ارزنده ایی به رسم یادبود اهدا خواهد گردید. جوایز این مسابقه که در سه رده سنی قرعه کشی خواهد شدعبارتند از:

1.به 3 نفر اول مبلغ 500 هزار تومان پول نقد

2. به سه نفر حضور رایگان در دوره آموزش مبانی کامپیوتر

3. به سه نفردیگر حضور رایگان در دوره آموزش نقاشی هدیه داده می شود.

4.به 20 نفر از نفرات برگزیده  نیز هدایایی به رسم یادبود تقدیم خواهدشد

برای شرکت در مسابقه کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کانال اینستاگرام  baostad @ را فالو کنید.
  2. پست مسابقه اینستاگرامی "کودک  و نوجوان خلاق با استاد" که در کانال رسمی آموزش آنلاین با استاد به آدرس     baostad@ منتشر شده است را در صفحه اینستاگرام خودتان به اشتراک بگذارید و صفحه   baostad @ را  تگ کنید.
  3. حداقل 3 تا از دوستان خوبتان  را زیر پست مسابقه "کودک و نوجوان خلاق با استاد " در صفحه  baostad@  تگ کنید.(هرچه بیشتر تگ نمایید شانس شما بیشتر است )

4- کودک و نوجوان عزیز یک نقاشی با موضوع  خانواده شاد و طرح  دلخواه  بکشید و همراه با نام ، نام خانوادگی و سن ، شماره تلفن و در صورت داشتن ایمیل ،آدرس ایمیل خود را به کانال baostad@ ارسال نمائید  ( دایرکت کنید) - سن شرکت کننده 4 تا 18 سال مورد قبول می باشد.

5.      اگر صفحه شما در اینستاگرام خصوصی‌ است، اسکرین شات پست مسابقه را همراه با نقاشی کودک و نوجوان به کانال baostad@ ارسال نمائید ( دایرکت کنید)

مهلت شرکت در مسابقه " کودک و نوجوان خلاق با استاد" از 20 دی لغایت 20 بهمن سال 1399 می باشد و در تاریخ 25 بهمن ماه قرعه کشی صورت می گیرد و در تاریخ 26  بهمن نفرات برگزیده در کانال baostad@ اعلام خواهند شد. شرکت کنندگان محترم توجه داشته باشند که حتما تا روز قرعه کشی عضو کانال با استاد باشند در غیر اینصورت شانس شرکت در مسابقه را از دست خواهند داد .