تحصیل در کبک ؛ بهشت تحصیلی کانادا

کبک دومین شهر بزرگ در کشور کانادا است که هر ساله مهاجران زیادی در زمینه ی تحصیلی میپذیرد. زبان اول این شهر فرانسوی است. شهر کبک برنامه های تحصیلی متنوعی و جذابی را در مقاطع مختلف، در سطوح علمی گوناگون ارائه میدهد که زبان برخی دوره ها، انگلیسی میباشد.

در ادامه ی مقاله قصد داریم دانشگاه های مختلف این شهر را به شما معرفی کنیم و همچنین به هزینه های تحصیل در کبک و مدارک ارائه شده توسط دانشگاه ها می پردازیم.

 

چرا شهر کبک؟!

کبک، بهترین شهر دانشجویی در جهان

هر سال بیش از 15 هزار دانشجو برای تحصیل به کانادا مهاجرت میکنند. در این بین شهر کبک چون برای دانشجوها، شهری بسیار ارزان و مقرون به صرفه است، به عنوان "بهشت دانشگاهی" محسوب می شود. پایین ترین میزان شهریه در کل کشور کانادا، متعلق به دانشگاه های شهر کبک است.

مزایای تحصیل در شهر کبک

چند فرهنگی: اولین و مهم ترین نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد، چند ملیتی و چند فرهنگی بودن شهر کبک است. در این شهر شما میتوانید آدم هایی را از سرتاسر دنیا ببینید.

زبان فرانسه: بعضی ها فکر میکنند رایج بودن زبان فرانسه در این شهر بسیار جالب و جذاب است. به گونه ای فرهنگ اروپایی فرانسوی ها در شمال قاره ی آمریکا رخنه کرده و ترکیب شده است. به یاد داشته باشید برای زندگی و تحصیل در این شهر و موفقیت بیشتر، حتما باید به زبان فرانسه مسلط باشید.

هزینه مناسب و رفاه اجتماعی: شما در این شهر به سرعت میتوانید پیشرفت اجتماعی داشته باشید. در برابر مالیاتی که پرداخت میکنید، خدمات و سرویس های بسیار عالی به شما ارائه میشود. همچنین تحصیل و هزینه های زندگی در این شهر نسبت به دیگر شهرهای کشور کانادا بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

 

مدارک دانشگاهی

  1. مدرک لیسانس - مدت زمان: 3 الی 4 سال
  2. مدرک فوق لیسانس - مدت زمان: 1 الی 2 سال
  3. مدرک دکترا - مدت زمان: 2 الی 5 سال

(همچنین میتوان در برخی مراکز آموزشی با گذراندن یک دوره ی یکساله، گواهی یا دیپلم تحصیلات عالی را کسب کرد.)

 

دانشگاه های انگلیسی و فرانسوی زبان

شهر کبک دارای تعداد زیادی دانشگاه میباشد که از بین آن ها چندین دانشگاه آموزش های خود را فقط به زبان انگلیسی و یا ترکیب زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه میدهند:

  1. دانشگاه مک گیل L’Université McGill

 

این دانشگاه با دارا بودن 11 دانشکده، 11 مدرسه و همچنین 4 بیمارستان آموزشی، بهترین دانشگاه کبک واقع در مونترال است. بیش از 300 رشته ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان ارائه میشود. به طور تقریبی 40 هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل می پردازند که 9 هزار نفر از آن ها از 150 کشور مختلف هستند.

دانشگاه مک گیل دارای کمک هزینه و بورس برای دانشجویان خارجی است. تمرکز اصلی این دانشگاه بر رشته های مهندسی، پزشکی و علوم پایه است.

https://www.mcgill.ca

 

2. دانشگاه کنکوردیا l’Université Concordia 

 

با ادغام یک کالج و یک دانشگاه، دانشگاه کنکوردیا تاسیس شد. این دانشگاه بیش از 45 هزار دانشجو دارد که 10% کل دانشجویان خارجی و از کشورهای مختلف جهان هستند. دانشجویان میتوانند در 500 رشته در 4 دانشکده به تحصیل بپردازند. حدود 50% از کل دانشجویان انگلیسی زبان و 20% آنان فرانسوی زبان هستند.

اکثر ایرانیان که در رشته ی مهندسی قصد ادامه تحصیل دارند، این دانشگاه را انتخاب میکنند.

https://www.concordia.ca

 

3. دانشگاه بیشاپ Université Bishop’s

 

در این دانشگاه تدریس فقط به زبان انگلیسی انجام میشود و از این رو برای کسانی که به زبان فرانسوی تسلط ندارند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

اکثر کلاس ها در این دانشگاه فقط با 25 دانشجو برگزار میشود که یکی از دلایل موفقیت دانشگاه به حساب می آید.

https://www.ubishops.ca

 

4. دانشگاه مونترال  L’Université de Montréal- UdeM

 

از این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه فرانسه زبان قاره ی آمریکا میتوان نام برد.

این دانشگاه بیش از 65 هزار دانشجو دارد که در 13 دانشکده و 60 دپارتمان مختلف درحال تحصیل هستند. حدود 7 الی 8 هزار نفر از دانشجویان، از 120 کشور در این دانشگاه درس می خوانند. دانشکده های دانشگاه مونترال بیشتر دارای رشته های علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم انسانی هستند.

HEC یا همان مدرسه تحصیلات عالی تجارت مونترال و همچنین مدرسه پلی تکنیک به دانشگاه مونترال وابسته هستند.

https://www.umontreal.ca

 

5. دانشگاه لاوال Université Laval

 

این دانشگاه بیشتر در زمینه هایی چون محیط زیست، ژنومیک، علوم نورولوژی، فوتونیک و لیزر، اپتیک، ژئوماتیک و همچنین مطالعات باستان و ... تحقیقات گسترده و معروفی دارد.

بیش از 2 هزار استاد و پروفسور به حدود 45 هزار دانشجو تدریس میکنند. این دانشگاه بیش از چهارصد رشته ی مطالعاتی دارد.

https://www.ulaval.ca

 

6. دانشگاه شربروک Université de Sherbrooke

 

این دانشگاه به دلیل همکاری گسترده و نزدیک با صنعت، برنامه آموزشی مشترکی با صنایع را هر ساله ارائه میدهد. این دانشگاه در ثبت اختراع و نوآوری در رتبه ی اول دانشگاه های کشور کانادا است.

https://www.usherbrooke.ca

 

7. دانشگاه اکول پلی تکنیک École Polytechnique de Montréal

 

این دانشگاه در اصل یکی از دانشکده های فنی وابسته به دانشگاه مونترال است. دانشگاه پلی تکنیک مونترال از مهم ترین و بزرگ ترین موسسات تحقیقاتی در حوزه ی علوم مهندسی در کبک است.

https://www.polymtl.ca

8. دانشگاه اچ ای سی HEC Montreal

 

دانشگاه تجارت HEC یکی از دانشگاه های برتر کسب و کار است که آموزش های خود را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه میدهد. دوره های MBA این دانشگاه در بالاترین رتبه ها در سطح جهانی و بین المللی است.

https://www.hec.ca

 

 

2

 

شهریه های دانشگاه

مسلما هزینه ی تحصیل در هر مقطع متفاوت است اما نکته ی مهم و حائز اهمیت این است که تمامی مهاجرین میتوانند از وام یا بورس تحصیلی استفاده کنند.

برای تحصیل در کبک برای دوره های آموزشی بیشتر از 6 ماه، شما نیاز به ویزای تحصیلی دارید. همچنین برای دریافت اقامت و زندگی در کبک به یک "گواهی پذیرش کبک" هم نیاز خواهید داشت. اما باید بدانید که برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا حتی اگر بورسیه داشته باشید، باید مدارک مالی ارائه کنید که نشان دهد شما توانایی تامین هزینه های زندگی در کشور کانادا را دارا می باشید و مدارک را باید به سفارت کانادا تحویل دهید.

برای تحصیل در کالج های کبک به طور متوسط شهریه بین 12 تا 19 هزار دلار در سال برای دانشجویان خارجی میباشد. که البته این هزینه ها شامل کتاب و تجهیزات نمی باشد.

مدت زمان تحصیل در کالج ها 2 سال است.

برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی کبک در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، شهریه برای هر سال تقریبا 15 تا 20 هزار دلار کانادا و در دانشگاه دولتی بین 4 تا 10 هزار دلار است. هم چنین برای مقطع دکترا شهریه معمولا 5 هزار دلار در سال است.

واضح است که تحصیل در رشته های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی شهریه ی بیشتری نسبت به رشته های مدیریت، علوم پایه و علوم انسانی دارد.

مهاجرت به کبک با تراست

اگر به دنبال تحصیل یا کار در کبک هستید، قطعا این شهر انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. این شهر با دارا بودن دانشگاه های متعدد با رتبه های جهانی بالا، در رشته های مختلف و همچنین هزینه های اقتصادی میتواند شما را راحت تر به اهدافتان برساند. اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن فرآیند مهاجرت خود به کبک طی کنید، تراست بهترین انتخاب شماست. مشاوران و وکلای ما در تراست (trustimm.com) با سال‌ها تجربه در زمینۀ مهاجرت از ابتدا تا انتهای مسیر همراه‌تان خواهد ماند