10  قدم مهم قبل از انتخاب تخت استاندارد برای نوزاد تازه متولد شده

اول از همه یادتان باشد که برای نحوه درست قرار دادن بدن نوزاد موقع خواب، اینکه تشکش چه ویژگی‌هایی داشته باشد، تختش چطور باشد و حتی اینکه محیط اتاق خوابش باید چگونه باشد، باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید و توصیه‌های لازم را از او بگیرید. بعد هم برای خرید تخت نگاهی به این مقاله بیندازید که 10 نکته از بین صدها نکته مهم قبل از خرید سرویس نوزا را به شما گوشزد خواهد کرد.

1. قرار است تا کی از تخت استفاده کنید؟

اولین سوالی که قبل از خرید تخت یا سرویس خواب نوزادی باید از خودتان بکنید، این است: قرار است این تخت تا چند سالگی مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال اگر قرار است بعدها از تخت به عنوان تخت کودک هم استفاده شود، باید مدلی ساده و شیک را انتخاب کنید که با گذشت زمان همچنان به روز و جدید به نظر برسد و ابعادش هم برای دختر بچه یا پسر بچه‌ای که به کودکی رسیده مناسب باشد. در غیر این صورت با توجه به رشد سریع کودک باید هر چند وقت یک بار تخت او را با گزینه‌ای بزرگتر عوض کنید که اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

2. توجه به فاصله بین میله‌ها

معمولا تخت خواب نوزاد برای حفظ بیشتر امنیت او دارای حفاظ یا میله‌هایی است که دور تا دور آن را گرفته است. یکی از خطراتی که می‌تواند امنیت فرزند شما را تهدید کند، فاصله زیاد بین این میله‌هاست. اگر میله‌ها طوری از هم فاصله داشته باشند که کودک بتواند سر یا پایش را بین آن‌ها قرار دهد، امری خطرناک محسوب می‌شود. بنابراین فاصله بین این میله‌ها باید بسیار کم باشد یا به عبارت دیگر به هم بسیار نزدیک باشند.

3. پتو نخرید

41

از قرار دادن پتو، بالش، عروسک و هر چیز اضافی در تخت نوزادی جدا خودداری کنید؛ مگر اینکه با متخصص اطفال مشورت کرده و  استفاده از چیزهایی مثل ضربه گیر را تایید کرده باشد.

 هر چقدر تخت فرزند شما خالی‌تر باشد، امنیت بیشتری خواهد داشت. بسیاری از پدر و مادرها برای زیباتر کردن دکور اتاق یا گرم نگه داشتن فرزندشان از عروسک یا پتو در تخت استفاده می‌‎کنند؛ در حالی که هر دوی این موارد برای نوزاد بسیار خطرناک است. به ویژه پتو خدای نکرده ممکن است منجر به خفگی کودک شود؛ به طور کلی درباره اینکه کودک را موقع خواب در چه وضعیتی قرار دهید هم حتما با پزشک اطفال صحبت کنید؛ چون بعضی وضعیت‌ها مثل دمر خواباندن نوزاد ممکن است خدای نکرده منجر به مرگ ناگهانی شود. این مسئله را حتما به کسانی که حتی برای چند ساعت از فرزندتان نگهداری می‌کنند هم گوشزد کنید.

4. پرهیز از لبه‌های تیز

هر گونه لبه تیز یا به کار رفتن پیچ و مهره‌های بدون حفاظ پوشاننده یا حتی حفاظی که ممکن است کنده شود، برای تخت نوزاد خطرناک خواهند بود. این نکته نه فقط در مورد سرویس خواب، بلکه هر جای دیگر خانه هم برای کودک خطرزا است. موقع خرید تخت به خوبی با دستتان تمامی قسمت‌ها به ویژه بخش‌های داخلی را لمس کنید و مواظب باشید تخت خواب لبه‌های تیز یا قطعات کوچک نداشته باشد.

5. تخت را کنار پرده نگذارید

سرویس خواب نوزاد را کنار پنجره، زیر قاب عکس، شلف (قفسه) یا کنار پرده‌ها نگذارید. این نکته را به ویژه قبل از خرید در نظر داشته باشید و فضای مناسبی برای تخت ایجاد کنید. وقتی نوزاد بزرگتر شود ممکن است با استفاده از چنگ زدن به پرده تلاش کند جا به جا شود و این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

6. قرار است کنار خودتان بخوابد؟

اگر قرار است تخت فرزندتان را در اتاق خودتان قرار دهید، سعی کنید آن را نزدیک به سرویس خواب خودتان قرار دهید تا بتوانید بهتر روی وضعیت فرزندتان نظارت داشته باشید. مهم است که فضای مناسبی را برای قرار دادن تخت نوزادی در کنار سرویس خواب دو نفره در نظر بگیرید و بر اساس ابعاد مناسب آن دست به خرید تخت کودک بزنید. توجه داشته باشید در اتاقی که فرزندتان در آن قرار دارد به هیچ وجه کارهایی را که قبلا انجام می‌دادید از جمله سیگار کشیدن یا عطر زدن را انجام ندهید. از حالا به بعد اولویت شما امنیت فرزندتان خواهد بود و قبل از انجام هر کاری باید درباره آن خوب تحقیق کنید و از پزشک سوال بپرسید.

7. کدام تشک برایش بهتر است؟

42

تشک نوزادی باید محکم و پر تراکم باشد و زیر وزن نوزادتان فرو نرود. همچنین این تشک باید کاملا اندازه تخت باشد و هیچ لبه‌ای را خالی نگذارد. خالی ماندن کناره‌های تخت به خاطر کوچک بودن تشک می‌تواند خطرناک باشد؛ چه با استفاده از چیزهایی پر شود و چه خالی بماند. بنابراین خوب است که خرید تخت و تشک را به صورت هم‌زمان انجام دهید. برای راهنمایی بیشتر درباره نوع مناسب تشک برای نوزادان بهتر است این مطلب را بخوانید.

8. نکته مهم درباره تاج تخت

اگر تخت نوزاد شما تاج یا قسمت Head Board دارد، بهتر است نسبت به آن حساس باشید. این بخش نباید قطعات کوچک یا دکوری داشته باشد و نباید هم برش‌های شکل دهنده یا لبه‌های تیز داشته باشد.

9. قبل از مصرف تکان دهید!

تخت خواب نوزاد را قبل از خرید خوب تکان دهید تا مطمئن شوید محکم است. اگر هم خودتان قطعات تخت را به هم وصل کرده‌اید، باز هم این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید به خوبی قطعات را سر هم کرده‌اید و با تکان از هم باز نخواهند شد. ضمنا تخت خواب کودک باید روی زمین قفل شود و بی حرکت بایستد، به ویژه اگر روی پارکت یا سرامیک قرار دارد.

10. توجه به رنگ تخت

علاوه بر اینکه خوب است رنگ تخت نوزادی را از بین رنگ‌های ملایم و آرامش بخش انتخاب کنید؛ باید به نوع رنگ به کار رفته در تخت هم حساس باشید. مراقب رنگ‌هایی که ورقه ورقه می‌شوند باشید و تخت را به دنبال تکه‌های چسب، خرده رنگ خشک شده و حتی پیچ و مهره جا مانده به خوبی بررسی کنید و اگر چیزی پیدا کردید، تخت را از آن تمیز کنید. نکات مربوط به خرید تخت نوزادی و خواب نوزاد بسیار زیاد هستند و بهترین کار این است که قبل از خرید چندین مقاله متنوع مطالعه کنید، با متخصص اطفال مشورت کنید و سپس سراغ برندهای معتبری بروید که به صورت اختصاصی لوازم کودک تولید می‌کنند.