تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از طیور در روستا

پرورش طیور در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است . در این بین طیور بومی همچون مرغ و بلدرچین سهم بیشتری از بازار پرورش را به خود اختصاص داده اند. پرورش دهندگان به چندین دسته تقسیم بندی می شوند که این تقسیم بندی بر اساس میزان طیور پرورشی اندازه گیری میشود . این نکته قابل توجه می باشد که طیف وسیعی از پرورش دهندگان از نظر تعداد واحد های پرورشی به مناطق روستایی بر میگیردد. در این مناطق کاربران با محیا کردن شرایط مورد نیاز برای محیط پرورش ، اقدام به پرورش طیور می نمایند.

یکی از اولین قدم ها در پرورش طیوری همچون بلدرچین ، تهیه و تولید جوجه 1 روزه می باشد. تهیه جوجه 1 روزه به دلیل افزایش هزینه ای که نسبت به تخم نطفه دار دارد،  قابل توجه بوده و از این رو هزینه های ابتدایی برای پرورش افزایش پیدا می کند. در این بین استفاده از دستگاه های جوجه کشی می تواند کمک شایانی در کاهش هزینه های ناشی از خرید جوجه 1 روزه داشته باشد . دستگاه های جوجه کشی ابزارهایی مخصوص به منظور تبدیل تخم نطفه دار به جوجه می باشند. این دستگاه ها طی فرایندی که در صدد شبیه سازی جوجه کشی طبیعی مرغ مادر می باشند ، نطفه را رشد داده و به جوجه تبدیل می کنند.

بسیاری از افراد علاقه مند به پرورش طیور پیش از خرید دستگاه جوجه کشی خود اقدام به ساخت یک دستگاه جوجه کشی ساده می کنند. این دستگاه ممکن است دارای کنترلر جوجه کشی ، موتور ، شانه و ... باشد. در فرایند ساخت دستگاه باید موارد مختلفی به دقت بررسی شود تا امکان تبدیل نطفه به جوجه فراهم شود. از مهمترین مواردی که ساخت دستگاه دست ساز باید به انها اشاره کرد موارد زیر می باشد :

- بدنه دستگاه : بهتر است بدنه دستگاه از جنسی انتخاب شود که جاذب رطوبت نباشد. به صورت معمول کاربران اقدام به ساخت دستگاه با کارتن های مقوایی می کنند. با اینکه این ابزارها بسیار در دسترس بوده و به اسانی قابل تهیه می باشد، اما به دلیل جنس بدنه ، امکان جذب رطوبت در انها بالا میرود و در نتیجه تنظیم و کنترل رطوبت در انها با مشکلاتی مواجه می شود. در نتیجه در این امر استفاده از بدنه ی پلاستیکی یا بدنه مقوایی با پوشش بهتر نتیجه خواهد داد.

51

- چرخش تخم ها : میزان چرخش تخم ها باید به طور متوسط هر 24 ساعت 4 تا 6 بار باشد . این مقدار بهترین و بهینه ترین مقدار است . البته کمتر از این مقدار هم اگر به صورت مداوم صورت گیرد مناسب خواهد بود . اما بیشتر از 6 ساعت می تواند در کاهش راندمان دستگاه تاثیر گذار باشد.

کاربران می توانند از موتورهای مخصوص و همینطور شانه های مخصوص و یا شانه های دست ساز بدین منظور استفاده کنند. موتور جوجه کشی به شانه متصل می شود و با توجه به دستوری که کنترلر برای آن ارسال می کند ، اقدام به چرخش در زمان های مشخص کرده و تخم ها را می چرخواند .

توجه داشته باشید که امکان استفاده از شانه جوجه کشی مخصوص و یا حتی شانه جوجه کشی دست ساز نیز در این مورد وجود دارد.

- دما : برای کنترل دما بهترین و ساده ترین کار استفاده از لامپ های رشته ای می باشد. اندازه و میزان گرمای لامپ باید با اندازه چهارچوب دستگاه همخوانی داشته باشد . همینطور تنها راهی که می توان میزان دقیق دما را بدست اورد استفاده از دماسنج برای بررسی دما می باشد. باید با توجه به میزان دمای داخل دستگاه اقدام به افزایش یا کاهش دما کنید . پس حتما از یک دماسنج مناسب برای اینکار استفاده کنید .

- رطوبت : برای بررسی رطوبت داخل دستگاه باید از دستگاه رطوبت سنج استفاده شود. بسیاری از افرادی که دستگاه را شخصا درست میکنند از رطوبت سنج استفاده نمیکنن و همواره در صدد پیدا کردن دلیل عدم موفقیت یا پایین بودن درصد موفقیت در دستگاه های تولید خود هستند. کنترل میزان رطوبت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و یکی از مهمترین عوامل در موفقیت جوجه کشی می باشد. پس اگر به فکر تولید دستگاه مناسب می باشید، حتما از رطوبت سنج استفاده کنید.

نگهداری از طیور بعد از جوجه کشی :

بعد از دوره ی جوجه کشی طیور باید در محیطی مسقف که دارای لامپ مادرمصنوعی می باشد با دقت بالایی نگهداری شوند. استفاده از ابزارهای گرمایشی ، دانخوری ها و آبخوری ها در این مورد بسیار مهم می باشد .

پس از این کاربر باید هدف خود از پرورش را مشخص کند. برای مثال در پرورش طیوری همچون بلدرچین و مرغ بومی دو نوع معمول وجود دارد ، پرورش به صورت تخم گذار و یا پرورش به صورت گوشتی . در روش تخم گذار از قفس استفاده می شود. قفس بلدرچین دارای اندازه های مختلف با طبقه های مختلفی می باشد. در این حالت امکان نگهداری از طیور تخم گذار در محیطی کوچک نیز فراهم می شود.

اما توجه داشته باشید که برای پرورش طیور به صورت گوشتی نیاز به محیطی بزرگتر و باز تر بوده و امکان پرورش طیور گوشتی در قفس وجود نداشته و عقلانی نمی باشد .

بازار هدف :

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در پرورش طیور، توجه به بازار هدف می باشد . اینکه ایا امکان فروش محصولات پس از رسیدن به سن مناسب و یا حتی امکان فروش تخم های طیور به آسانی مهیا خواهد شد یا خیر امر بسیار مهمی می باشد و به صورت کامل باید توسط تولید کننده بررسی شود. در صورت عدم توجه به این امر ممکن است کاربر با مشکلات عدیده ای در ارائه ی محصول تولیدی خود به بازار مواجه شود.

نتیجه گیری :

در این پست به صورت کلی در مورد امکان پرورش طیور در فاز کوچک با استفاده از دستگاه های جوجه کشی دست ساز ، قفس ها و ... صحبت کردیم و از اصول اولیه ی مورد نیاز که پیش از اقدام به جوجه کشی مهم می باشند نام بردیم . پیشنهاد میکنیم پیش از اقدام به این کار حتما بررسی کاملی در مورد موارد ذکر شده انجام داده و با دیدی باز اقدام به شروع پرورش نمایید.