آغاز ممیزی 4 میلیون و 700 هزار ملک در تهران

بر اساس قانون شهرداری‌های کشور، هر 5 سال یکبار باید آمار و اطلاعات املاک را استخراج و به روز کنند.

ممیزی املاک دراصل یکی از ابزارها و الزامات شهرداری تهران برای مدیریت شهر است.

شهرداری‌ها وظیفه دارند تا هر 5 سال یکبار املاک شهر را ممیزی کنند تا تغییراتی که به دور از چشم مدیریت شهری ایجاد شده است، مشخص شوند و معلوم شود که شهر در چه وضعیتی قرار دارد.

تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 تهران با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری در ممیزی املاک تنها شناسایی تغییر کاربردها برای اخذ عوارض نیست، تاکید کرد: ممیزی املاک یکی از ابزارهایی است که شهرداری با توجه و اتکا به آن می‌تواند وضعیت موجود شهر را آسیب شناسی و برای آینده شهر برنامه‌ریزی کند.

به گفته‌ی پیروز حناچی شهردار تهران، آخرین ممیزی املاک در پایتخت مربوط به سال 90 بوده و بعد از آن این موضوع محقق نشده است درحالی که ممیزی املاک در به روز شدن اطلاعات ما از وضعیت املاک بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد که قرار بود ممیزی املاک پایتخت سال گذشته انجام شود، ولی شیوع کرونا باعث شد تا این کار به تاخیر بیوفتد به این دلیل که نیروها باید به پلاک هر خانه سر بزنند و و وضعیت را بررسی کنند.

ولی از 4 بهمن ماه 99 این موضوع آغاز شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، یدالله کاظمی رئیس ستاد راهبردی و مجری طرح ممیزی املاک مرحله ششم، با اعلام خبر آغاز ممیزی گفت: به موجب قانون مبتنی بر ممیزی املاک، شهرداری با انجام ممیزی و به روز کردن اطلاعات مربوط به املاک و اراضی، مجاز به اخذ عوارض از اراضی و ساختمان‌ها و ابنیه شده است تا بتواند وجوه مربوطه را صرف نوسازی و عمران شهری کند.

کاظمی در ادامه‌ی صحبت‌هایش به بخشنامه شهردار تهران اشاره کرد و گفت: فرایند ممیزی از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و به منظور دقت و سرعت در برداشت میدانی، امور مربوطه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر واگذار شده که به موضوع ممیزی آشنایی داشته و دستاورد مناسب‌تری را به دنبال خواهد داشت.

قیمت 5 برابری املاک تهران در مقایسه با کلان شهرهای دیگر

موضوع مسکن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همه‌ی شهروندان درگیر آن هستند و در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و وضعیت مسکن، جهت تامین آن با مشکل مواجه شده‌اند.

مسئولان در طول سال‌های گذشته بارها وعده‌ی کاهش نرخ قیمت مسکن را داده اند، ولی تاکنون این موضوع محقق نشده است و روند افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه دارد.

آیا تراکم فروشی نقشی در ارزان شدن قیمت مسکن دارد

به گفته‌ی عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهردار تهران، سال 91 وقتی دو طبقه به زمین‌های تهران اضافه کردند و مجوز تراکم بیشتر داده شد، روند رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به بقیه نقاط کشور تشدید شده است.

یعنی تراکم بیشتر دادن سبب افزایش قیمت مسکن در تهران شده است! این واقعیت، نتیجه‌ی بررسی کارشناسانه است.

وی ادامه داد: قیمت ملک در تهران 5 برابر کلان شهرهای دیگر است حتی قیمت ملک در تهران با کلان شهرهای دیگر دنیا هم قابل مقایسه است.

هر طبقه‌ی اضافه می‌تواند باعث افزایش قیمت خانه و ملک شود!

چه عواملی سبب گرانی مسکن می‌شود؟ 

افزایش قیمت مسکن می‌تواند به مسائل مختلفی ارتباط داشته باشد.

مسائلی مانند تعداد طبقات، منطقه‌‌ای که ملک در آن قرار دارد، امکاناتی که آن ملک در دسترس دارد، زیبایی نمای ساختمان و مواردی از این قبیل.

یکی از شاخصه‌های اصلی جذابیت یک ساختمان برای خریداران و حتی فروشندگان، بحث نمای ساختمان است که اگر لوکس و شیک طراحی شده باشد، در همان نگاه اول می‌تواند مشتری را جذب خودش کند.

ساختمان‌های با نمای لوکس عموما به دلیل طرفداران زیادی که دارند، از لحاظ قیمت کمی متفاوت‌تر از ساختمان‌های معمولی هستند.

این روزها از پرطرفدارترین نماها نمای کلاسیک و نمای کامپوزیت هستند که بازارشان حسابی در صنعت ساختمان سازی داغ است.

از آنجایی که معمولا عقل مردم به چشمشان است، هرچه نمای یک ساختمان مدرن و امروزی تر باشد، طرفدار و در نتیجه قیمت آن نما نیز بیشتر می‌شود.

پس داشتن یک ساختمان با نمای لوکس مانند نمای کامپوزیت، مونولیت، رومی، لوور و ... می‌تواند به افزایش قیمت ملک شما کمک بسیار زیادی کند.

در انتهای خبر...

 این مسئله مورد توجه است که قیمت مسکن معمولا 5 برابر بیشتر از کلان شهرهای دیگر است.

و از طرفی هم عواملی مانند تعداد طبقات، محله‌ای که ملک در آن قرار دارد، نمای ساختمان و ... در قیمت مسکن و ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

شرکت‌های ساختمانی مختلف مانند نمادیزاین و ... تلاش موفقی در افزایش محبوبیت ساختمان‌ها در کلان شهر تهران داشته‌اند و در برخی موارد هم موجب افزایش قیمت ساختمان شده‌اند.