چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و جذاب صحبت کنیم؟

اگر نگاهی به مهم‌ترین جلسات و مذاکراتی که تابه‌حال در آن شکست خوردید بیندازید، خیلی زود متوجه می‌شوید که دلیلش این بوده که نتوانستید پیام و جان کلام خودتان را به‌درستی به مخاطب منتقل کنید. در وهلۀ اول شاید فکر کنید با به‌کار بردن کلمات سخت و سنگین می‌شود این کار را به‌خوبی انجام داد، درحالی که اصلاً اینطور نیست!

شما باید یاد بگیرید که چطور با فن بیان خوب، کوتاه، مختصر، مفید و تاثیرگذار صحبت کنید!

تعدادی از آدم‌ها بر این باورند که بعضی­ها ذاتاً خوب صحبت می­کنند و داشتن فن بیان قوی مستقیماً به ژنتیک افراد برمی‌گردد. باید به شما بگوییم که این طرز فکر کاملاً اشتباه است!

فن بیان هم مثل هر مهارت دیگری اکتسابی است و لزوماً از بدو تولد همراه ما نبوده است؛ پس می‌توانیم به مرور و با تمرین‌های متوالی آن را تقویت کنیم.

اما سوال اینجاست که چگونه می‌‌شود این کار را انجام داد؟

برای جواب دادن به این سوال، بهتر است اول کمی دربارۀ اهمیت فن بیان صحبت کنیم.

فن بیان چیست و چه اهمیتی دارد؟

توانایی صحبت کردن و استفاده درست از هوش کلامی در زمان و مکان مناسب را فن بیان می‌گویند. درواقع اینکه بتوانیم در هر موقعیتی خوب صحبت کنیم و روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم همان فن بیان است، اما نباید آن را با هوش کلامی اشتباه گرفت. زیرا فن بیان به صحبت شفاهی افراد اشاره دارد درحالی که هوش کلامی از تسلط بر سخنرانی کردن می‌گوید.

61

هرکدام از ما در زندگی­‌مان بارها در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید برای جمعی از افراد صحبت می‌کردیم تا از عقاید خودمان دفاع کنیم یا کسی را دربارۀ موضوعی متقاعد کنیم. اینجاست که اهمیت داشتن فن بیان قوی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

 

نفوذ کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید می‌تواند در کار شما، در زندگی‌تان یا حتی در دنیا تغییرات بزرگی ایجاد کند.

اگر شما در این مسیر موفق هستید که چه بهتر، در غیر این صورت نگران نباشید و ادامۀ مطلب را بخوانید.

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟

تنها با یادگرفتن چندتا فوت‌وفن ساده، شما می­توانید فن بیان خوبی داشته باشید. یادگیری این موارد و نکات خوب هستند، اما کافی نیستند، زیرا علاوه‌بر یادگیری تئوری، حتماً باید تمرین مناسب و کافی هم داشته باشید و این نکات را به‌صورت مداوم در زندگی روزمرۀ خودتان به‌کار ببرید تا پس از مدتی ملکۀ ذهنتان شود.

72

نکتۀ اول: شمرده صحبت کردن

با هر صدا و نحوی که صحبت می کنید، وضوح در کلام کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلماتی که ادا می­کنید را بشنود. درواقع یکی از کارهایی که می توانید با آن وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت حرف زدن است.

نکتۀ دوم: اعتمادبه‌نفس داشته باشید!

اگر بهترین بیان را هم داشته باشید، زمانی که اعتماد‌به‌نفس‌تان پایین است یا خودتان را قبول ندارید، نمی­توانید به راحتی در جمع حضور پیدا کنید و خوب و موثر صحبت کنید.

اگر شما به خودتان اعتماد نکنید، چطور توقع دارید که دیگران به شما اعتماد کنند؟

زمانی که خودتان از سخنان خودتان مطمئن باشید، دیگران هم به شما اعتماد می­کنند و می‌توانید بر آن‌ها تأثیر بگذارید.

پس با اشتیاق و با اعتماد‌به‌نفس حرف بزنید تا دیگران جذب شما و صحبت­هایتان شوند. با این کار صدایتان قابل باور و متقاعدکننده به نظر می­رسد و شنونده به‌خوبی متوجه این تفاوت­ها خواهد شد.

نکته سوم: طرز ایستادن و نشستن درست را یاد بگیرید

نکتۀ سوم برای تقویت فن بیان به طرز قرارگیری بدن مربوط می‌شود. جالب است بدانید که طرز نشستن یا ایستادن می تواند سخنرانی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، زیرا صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد که به‌خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم در بعضی مواقع می تواند مفید باشد.

نکته چهارم: زیاد کتاب بخوانید

کتاب خواندن زیاد دایرۀ واژگانی را که بلد هستید بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در مواقع لزوم لغات مناسب را از پستوی ذهنتان بیرون بکشید.

پس سعی کنید هرشب حداقل نیم‌ساعت از زمانتان را به خواندن کتاب اختصاص بدهید.

نکته پنجم- تمرین، تمرین و تمرین!

برای تقویت مهارت فن بیان مثل هر مهارت دیگری باید تمرین کنید، زیرا تمرین کردن باعث از بین رفتن نواقص می شود و از این راه زودتر می‌توانید به موفقیت برسید.

نکات بسیاری برای تقویت فن بیان وجود دارد و این پنج نکته تنها اشاره­ای به موارد ضروری بود که برای شروع لازم است بدانید، اما بهتر است در این راه از تجربه اساتید و مدرسان باتجربه هم استفاده کنید.

احمد انصاری نویسنده و مدرس مذاکره و مهارت­های ارتباطی، یکی از مدرسین برتر در این زمینه به حساب می‌آید که می­تواند شما را از ابتدا تا رسیدن به هدف نهایی، یعنی داشتن فن بیان خوب همراهی کند.

74

یادگیری فن بیان با دوره­های آموزشی احمد انصاری

در دنیای امروز که دنیای رقابت است، نحوۀ گفتگو و برخورد با افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی کسی که از تخصص و تجربۀ بالایی هم برخوردار باشد نمی­تواند خودش را بی­نیاز از یادگیری فن بیان بداند.

احمد انصاری با شعار "از مِن مِن تا مَن مَن" تلاش می­کند تا آدم­ها را از سرزمین مِن مِن یعنی جایی که برای ابراز ایده­ها و حرف­ها پر از شک و استرس هستیم به سرزمین مَن مَن یعنی جایی که همیشه آماده و داوطلب صحبت کردن هستیم، بکشاند.

برای اینکه با نحوۀ تدریس آقای انصاری آشنا شوید، پیشنهاد ما این است که بدون صرف هیچ هزینه‌ای در سایت ایشان ثبت‌نام کنید و دورۀ غیرحضوری سخنرانی و فن بیان را به‌صورت کاملاً رایگان دانلود کنید.

یا اینکه می‌توانید به آدرس www.ahmadansari.com بروید و با آموزش­ها و دوره‌های دیگر این سایت آشنا شوید.