خرید ارزان ترین بیمه شخص ثالث کشور

منظور از وسایل نقلیه تمام خودرو ها، موتورسیکلت ها، انواع تریلرها و غیره است که درصورت نداشتن بیمه شخص ثالث عواقب و خسارات جبران‌ناپذیری را برای مالکان این وسایل به دنبال خواهد داشت.

خیلی از افراد به دلیل قیمت بالای این بیمه از خرید آن پشیمان می‌شوند، اما بعد از مدتی باید علاوه بر هزینه خرید بیمه، جریمه دیرکرد آن را هم در اسرع وقت پرداخت کنند.

همین امر موجب می‌شود یک هزینه تمام شده نسبتا بالایی برای آن‌ها به وجود بیاید. بنابراین داشتن بیمه شخص ثالث و استفاده از آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دلیل نام‌گذاری بیمه شخص ثالث این است که در این بیمه صاحب خودرو به عنوان شخص اول، شرکت بیمه به عنوان شخص ثانی و فرد آسیب دیده به عنوان شخص ثالث معرفی می‌شود که مالک خودرو را در برابر خسارت‌های مالی و جانی تحت پوشش قرار می‌دهد.

خیلی از افراد بیمه شخص ثالث را با بیمه حوادث راننده اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو بیمه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

شرایط خرید بیمه، مدت زمان ارائه خدمات و تعرفه‌های بیمه شخص ثالث در هر شرکتی متفاوت است. این در حالی است که به گفته بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث باید ثابت باشد.

بنابراین بهتر است قبل از خرید بیمه شخص ثالث قیمت‌ها و شرایط ارائه خدمات را در تمام شرکت‌های بیمه بررسی کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

سایت بیمه بازار از جمله سایت‌هایی است که شرایط خرید تمام شرکت‌های بیمه را دو به دو با یکدیگر مقایسه می‌کند. این سایت با وارد کردن اطلاعات خودرو، هزینه خرید بیمه را به شکل آنلاین برای شما محاسبه می‌کند. در ادامه مطلب این سایت را معرفی خواهیم کرد.

ابتدا کمی در مورد خود بیمه شخص ثالث صحبت می‌کنیم.

چرا بیمه شخص ثالث خوب است؟

شاید نرخ و تعرفه‌های بیمه شخص ثالث بسیار بالا باشد، اما مزایای خیلی خوبی دارد. از جمله این مزایا می توان به جبران خسارت‌های جانی و مالی وارده در سوانح رانندگی تا سقف مشخص شده اشاره کرد.

چگونه قیمت بیمه را از شرکت‌های مختلف استعلام بگیرید؟

قبلا برای این که از شرایط خرید و ارائه خدمات شرکت‌ها مطالع شوید باید حضوری به شرکت مورد نظر مراجعه می‌کردید و این شرایط را می‌پرسیدید. سپس این اطلاعات بدست آورده را با یکدیگر مقایسه می‌کردید تا در نهایت یک انتخاب درست داشته باشید.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، شرکت‌های بیمه امکان استعلام آنلاین را برای خریداران خود فراهم کردند.

پس از گرفتن استعلام بیمه شخص ثالث شرکت‌ها از طریق اینترنت و بررسی دقیق قیمت‌ها می‌توانید اقدام به خرید کنید. حتی می‌توانید خریدتان را نیز به صورت آنلاین انجام دهید. نتیجه آن نه تنها صرفه‌جویی در قیمت، بلکه صدور فوری بیمه نامه است. در ادامه بهترین سایت برای انجام این کار را معرفی خواهیم کرد.

برای خرید بیمه شخص ثالث به چه مواردی دقت کنیم؟

اغلب افراد معمولا به قیمت توجه می‌کنند، اما در واقع باید بسیاری عوامل را در نظر گرفت. برای مثال باید به میزان پوشش مالی ارائه شده توسط شرکت بیمه، تعداد شعبی که خسارت را پرداخت می‌کنند، کیفیت پرداخت خسارت‌های وارده و مقدار خسارت نیز توجه کرد.

در نتیجه برای انتخاب بهتر نیاز به مقایسه دقیق نرخ بیمه و خدمات ارائه شده شرکت‌های مختلف دارید.

محاسبه بیمه شخص ثالث

شاید در گام اول بهتر باشد بدانید محاسبه بیمه شخص ثالث چطور انجام می‌شود و چه مجموعه عواملی در محاسبه تاثیر دارند. این میزان به عوامل زیر بستگی دارد.

دیه انسان

قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس دیه یک انسان در ماه حرام تعیین می‌شود و اگر شخصی در این ماه از دنیا برود، بیمه او با توجه به این ماه حساب خواهد شد.

به این ترتیب که شرکت بیمه مرکزی بر همین اساس نرخ دیه و تعداد سلیندر وسیله نقلیه را به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند.

این میزان توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند. دلیل افزایش یافتن میزان قیمت بیمه به دلیل افزایش دیه انسان در هر سال است. بنابراین مشخص است چرا اینقدر بیمه شخص ثالث اهمیت دارد و باید برای خرید آن اقدام کنید.

سال ساخت خودرو

هر چه خودرویی قدیمی‌تر باشد، نرخ بیمه نامه برای آن خودرو بیشتر در نظر گرفته می‌شود. در واقع ضریب قدیمی بودن خودرو در این نرخ لحاظ می‌شود و طبیعتا قیمت را بالا می‌برد.

به همین خاطر بعضی شرکت‌ها زیر بار بیمه‌کردن خودروهای فرسوده یا قدیمی نمی‌روند.

کاربری خودرو

یکی از عوامل تاثیر‌گذار در نرخ بیمه شخص ثالث، کاربری خودرو است. اگر احتمال بروز حادثه برای خودرویی بیشتر باشد، فرد باید حق بیمه بیشتری بپردازد. برای مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی‌های مسافر‌کش جزو این دسته خودروهای با احتمال ریسک بالا قرار می‌گیرد. در زیر به بعضی از این وسایل اشاره می‌کنیم:

  • ماشین‌های آتش نشانی
  • تاکسی‌ها در هر دو دسته درون و برون شهری
  • آمبولاس‌
  • کاربری صنعتی
  • بارکش

تخفیف عدم خسارت

این مورد در میزان پایین آمدن قیمت بیمه شخص ثالث بسیار موثر است و در واقع اگر راننده‌ای دچار سانحه نشود و خسارت دریافت نکند، شرکت بیمه برای او تخفیف در نظر می‌گیرد.

به ازای هر سالی که فرد از بیمه نامه استفاده نکرده باشد، بیمه عدم خسارت به او تعلق می‌گیرد و در محاسبه بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه

از دیگر عوامل‌گذار بر میزان قیمت بیمه، جریمه دیرکرد است. همانطور که گفتیم این بیمه اجباری است و دیرکرد در تمدید آن باعث جریمه می‌شود. به همین خاطر قیمت بیمه بالاتر خواهد رفت.

این جریمه که به شکل روزانه محاسبه می‌شود و به نوع خودرو بستگی دارد، در بالا بردن میزان هزینه بیمه شخص ثالث موثر است.

این جریمه برای یک سال، یعنی 365 روز محاسبه می‌شود و اگر کسی حتی سال‌های بیشتری بیمه نامه را تمدید نکند، جریمه فقط برای یک سال در نظر گرفته می‌شود و به مبلغ نهایی افزوده خواهد شد.

کاهش پلکانی تخفیف حق بیمه با بروز خسارت

پیش از این زمانی که حوادثی رخ می‌داد و فرد بیمه‌گذار از بیمه خود استفاده می‌کرد، تخفیف سالیان پیش از بین می‌رفت، اما جدیدا شرایط و قانون تغییر کرده است و به شکل پلکانی کاهش تخفیفات انجام می‌شود، یعنی تمام این تخفیف‌ها یک مرتبه از بین نمی‌رود.

تخفیف‌های مجاز از جانب شرکت‌ها

این تخفیف‌های مجاز از طرف شرکت‌های بیمه به افراد ارائه می‌شوند. البته باید به شکلی باشند که مبلغ نهایی دریافتی کمتر از میزان اعلام شده توسط بیمه مرکزی نباشد.

مدل وسیله نقلیه

طبیعی است که تعرفه بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه‌ای که احتمال بروز خطر بیشتری داشته باشند، بیشتر محاسبه خواهد شد. خودروهایی که سال ساخت آن‌ها بیش از 15 سال است، به ازای هر سال 2 درصد این میزان برای آن‌ها بیشتر می‌شود.

حداکثر تعهد بیمه

در اینجا منظور سقف تعهداتی است که در بیمه نامه آورده می‌شود.

مدت زمان اعتبار بیمه

مدت زمان بیمه در محاسبه بیمه شخص ثالث تاثیر دارد. برای مثال بیمه‌های 3ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و یک ساله وجود دارند. بدیهی است که با انتخاب بیمه یک ساله قیمت کمتری پرداخت خواهید کرد و به‌صرفه‌تر است.

نحوه صدور بیمه شخص ثالث

از آنجا که بیمه مورد نظر بسیار اهمیت دارد و نداشتن آن خلاف محسوب می‌شود، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند برای این خلاف، خودروی شما را متوقف کند. در نتیجه بهتر است برای تمدید یا صدور بیمه شخص ثالث همیشه به موقع اقدام کنید.

 جهت صدور بیمه شخص ثالث در هر شرکت نیاز به یک سری مدارک است:

مدارک مورد نیاز جهت صدور بیمه نامه

  • فرم پیشنهاد بیمه نامه و تکمیل آن توسط بیمه‌گزار
  • تصویر کارت یا سند خودرو
  • کارت ملی
  • استعلام بیمه نامه
  • بیمه نامه منقضی شده از سال قبل (اگر بیمه بوده‌اید)

دیرکرد تمدید بیمه و عواقب آن

با دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث علاوه بر جریمه مالی ممکن است مشکلات دیگری نیز به وجود آید که به چند مورد آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

احتمال بروز حادثه

در هر حال احتمال بروز حوادث رانندگی همیشه وجود دارد. زمانی که فرد بیمه نامه نداشته باشد در صورت بروز مشکل دچار خسارت مالی زیادی خواهد شد. گاهی ممکن است حتی در این بین کسی فوت شود که خسارات جبران ناپذیری وارد می‌آید.

توقف خودرو توسط راهنمایی و رانندگی

نداشتن بیمه نامه موجب می‌شود پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما را متوقف کند. در نتیجه باید بیمه نامه تهیه کنید و هزینه پارکینگ را نیز بپردازید.

بیمه بازار ارائه‌دهنده ارزان‌ترین خدمات بیمه شخص ثالث

با توجه به این که نرخ این بیمه همه ساله با بالا رفتن دیه انسان بالاتر می‌رود، افراد معمولا دنبال بیمه ارزان‌تر از تعرفه ابلاغ شده هستند.

بیمه بازار کار را برای این افراد آسان کرده است و با قیمتی پایین‌تر از تعرفه اعلام شده این سرویس را در سایت خود ارائه می‌دهد.

همچنین با توجه به این که شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند، می‌توانید در سایت www.bimebazar.com مقایسه انجام دهید و اقدام به خرید بیمه شخص ثالث بیمه بازار کنید.

انجام این مقایسه به شما اجازه می‌دهد بهترین بیمه را با توجه به خدمات ارائه شده انتخاب کنید. بدیهی است با توجه به مخارج روزانه افراد، کوچک‌ترین صرفه‌جویی نیز تاثیر قابل توجهی می‌تواند داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد