برترین مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که بلوک ها به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین مصالح ساختمانی به حساب می آیند. همانطور که شما هم اطلاع دارید، مصالح ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند و بلوک ها نیز همانند سایر مصالح به چند گروه مختلف با ویژگی و مزایای خاص تقسیم می شوند. بلوک سبک و بلوک سفالی هر دو در دسته ی بلوک های پر مصرف در صنعت ساخت و ساز به شمار می روند و دلایل استفاده ی فراوان از این بلوک ها متفاوت است. 

بلوک سبک سیمانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از بررسی موضوع مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی، بهتر است یکی تعریف کلی از بلوک سبک و ویژگی های آن ارائه دهیم تا تفهیم موضوع هایی که در ادامه شرح می دهیم، راحت تر باشد.

همانطور که احتمالا اطلاع دارید، بلوک های سبک یکی از اصلی ترین اجزاء مصالح ساختمانی هستند که در قسمت های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار گرفته و در ابعاد مختلفی تولید و در بازار مصرف عرضه می شوند. بلوک های سیمانی به طور کلی به سه دسته ی بلوک های سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می شوند که در صورت استفاده از هر نوع بلوک، می توانید از مزیت های خاصی که دارد، بهره ببرید.

بلوک های سبک همانطور که از نام آن ها مشخص است، دارای چگالی پایینی نسبت به سایر بلوک ها و تقریبا برابر با 1700 کیلوگرم هستند. وزن پایین بلوک های سبک سبب شده است تا از آن ها در ساخت دیوارهای غیرباربر، پاتیشن بندی های داخلی و... استفاده شود. در تولید بلوک های سبک به جای استفاده از سنگدانه ها با وزن بالا، از سبک دانه هایی همانند پوکه های معدنی، پوکه های صنعتی و... استفاده می شود تا علاوه بر کاهش وزن نهایی بلوک های تولید شده، مزایایی همانند عایق صوتی، حرارتی و ... را در بلوک ها به وجود آورد.

بلوک های سفالی نیز از رایج ترین بلوک های مورد استفاده در ساخت وساز هستند که از ترکیب خاک رس و آب تولید می شوند. بلوک های سفالی اصولا وزن بالایی ندارند و در بعضی از مواقع در تولید آن ها از لایه های فوم استفاده می شود که سبب  عایق شدن بلوک ها در برابر صوت و حرارت می شوند. 

مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی چیست؟

مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی

قبل از این مزایای بوک سبک نسبت به بلوک سفالی را مورد بررسی قرار دهیم و هر مورد را به صورت خلاصه شرح دهیم، بهتر است به این نکته ی مهم اشاره کنیم که بلوک های سبک و بلوک های سفالی هر دو از رایج ترین و پرمصرف ترین بلوک ها در صنعت ساخت و ساز به شما می آیند اما با توجه به مزایایی که در ادامه شرح می دهیم، بدون تعارف بلوک های سبک کارایی بیشتری را نسبت به بلوک های سفالی داشته و این مهم ترین دلیل استفاده ی بلوک های سبک در ساخت و ساز به مقدار بیشتر است.

مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی عبارت اند از:

  •  اولین و یکی از برترین مزیت های بلوک سبک نسبت به بلوک های سفالی، دارا بودن وزن پایین تر در کنار مقاومت بالا است. با توجه به این که هر چقدر وزن بلوکی پایینی تر باشد، می تواند وزن مرده ی یک ساختمان را کاهش دهد، این دسته از بلوک ها نیز به واسطه ی وزن پایین تری که دارند، وزن مرده ی ساختمان را کاهش می دهند. 
  •   تمامی افراد فعال در صنعت ساخت و ساز، پیمان کارها و ... بلوک های سبک سیمانی را نسبت به بلوک سفالی ترجیح می دهند و هر کدام دلیل خاص و منطقی خود را برای این انتخاب دارند. اینکه بلوک های سفالی قدمتی طولانی تر از بلوک های سفالی دارد، امری صحیح است اما مزیت های بلوک سبک نسبت به بلوک های سفالی بیشتر بوده و مقاومت بیشتری دارند.
  •  کاهش هزینه های موجود از دیگر مزیت های استفاده از بلوک های سبک در ساخت و ساز است. بلوک های سبک سیمانی مقاومت بالاتری دارند و این موضوع سبب می شود تا هنگام اجرا و نیاز به اجرای برش های متفاوت خورد نشده و از بین نمی رود.
  •  بلوک های سبک، عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. به دلیل استفاده از موادی همانند پوکه های صنعتی، معدنی و سایر سنگدانه ها وزن این بلوک ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند و مقاومت آن ها در برابر نفوذ حرارت در فصل تابستان و نفوذ سرما در فصل زمستان بسیار بالا است.
  •  علاوه بر عایق های حرارتی، عایق های صوتی بسیار مناسبی هستند و این به عنوان یکی از برترین مزایای بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی شناخته می شود.
  •  از برتری های بلوک سبک نسبت به بلوک های سفالی، مقاومت فوق العاده ای است که در برابر فشار دارد. مهم ترین دلیل انتخاب بلوک های سبک سیمانی برای ساخت و ساز هایی همانند دیوارهای اصلی و... نیز همین مقاومت و استحکام فوق العاده ای است که نسبت به بلوک های سفالی دارند. این در حالی است که از بلوک های سفالی در ساخت دیوارهای غیر باربر استفاده می شود زیرا مقاومت پایینی دارند و تنها برای جدا کردن دو محیط از هم و یا پارتیشن بندهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

 ما در این مقاله سعی کردیم با بیانی کاملا ساده و قابل فهم به بررسی تعدادی از مزیت های بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی بپردازیم و امیدواریم اطلاعات موجود مورد برای شما مفید واقع شده باشند.

جهت بررسی و دریافت قیمت بلوک سبک می توانید با مشاوران مجموعه iagco در تماس باشید.

خرید بلوک سبک آنلاین

iagco.ir