بهترین روش آموزش حروف الفبای فارسی برای کودکان زیر 7 سال

اگر دوست دارید که فرزندتان یادگیری حروف الفبا را قبل از ورود به کلاس اول شروع کرده یا تمرین بیشتری برای یادگیری الفبا در کلاس اول داشته باشد همراه ما باشید. پس از خواندن این مقاله و پیاده‌سازی تکنیک‌هایی که به شما آموزش خواهیم داد، می‌توانید کودک دلبندتان را با برای آموزش حروف الفبای فارسی آماده کنید، پس همراه ما باشید.

آموزش در خانه یا پیش‌دبستانی؟ مساله این است!

والدین زیادی دوستان دارند که کودک آن‌ها قبل از رفتن به مدرسه، در مهد کودک و پیش‌دبستانی در کنار سایر بچه‌ها یادگیری را آغاز کند. عده دیگری از والدین هم تدریس به کودک در خانه را به فرستادن فرزندشان به مهد کودک ترجیح می‌دهند.

 در هر دو حالت، شما می‌توانید در منزل با کودک خود تمرین کنید و به او آموزش‌های بیشتری بدهید. اولین و بهترین مرجع هر کسی برای یادگیری و آموزش، کتاب است. انتخاب و خرید کتاب مناسب از یک بانک کتاب معتبر، اولین و مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام دهید. درباره شیوه انتخاب کتاب و پیدا کردن یک انتشارات مناسب در قسمت‌های بعدی صحبت خواهیم کرد.

یادگیری با شعر و موسیقی، یکی از جذاب‌ترین روش‌های یادگیری الفبا

هر روش یادگیری که همراه بازی و سرگمی باشد علاقه‌مندی کودکان به یادگیری را چند برابر می‌کند. شعر خواندن یکی از جذاب‎‌ترین روش‌های یادگیری الفبا برای کودکان محسوب می‌شود. کودکان با شعر می‌توانند تلفظ درست حروف و آشنایی با نحوه هجی کردن حروف الفبا را یاد بگیرند. درچنین شرایطی تهیه و استفاده از پادکست و سی دی‌های شعر کمک آموزشی می‌تواند برای شروع یادگیری الفبا بسیار مناسب باشد.

61

یادگیری با بازی، لذت‌بخش‌ترین شیوه آموزشی است

بازی کردن برای کودکان در سن 4 تا 7 سالگی از هر چیزی حتی غذا خوردن هم مهم‌تر است. به دلیل علاقه بیش از اندازه کودکان به بازی، می‌توان از وسایل بازی به عنوان وسایل کمک آموزشی نیز استفاده کرد. در ادامه بازی‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با آن‌ها می‌توانید الفبا را به کودکان خود آموزش دهید.

1.یادگیری حروف الفبا با استفاده از پازل و جورچین

جورچین و پازل یکی از سرگرم کننده‌ترین بازی‌های کودکانه است. شما می‌توانید پازل‌هایی که روی تکه‌های آن حروف الفبا نوشته شده است را تهیه کنید و در هنگام بازی کردن با کودک خود هر حرف را تلفظ کنید. با این روش، کودک با شکل نوشتاری حروف و صدای آن‌ها آشنا شده و به‌راحتی می‌تواند حروف الفبا را یاد بگیرد.

2. لمس کردن سرعت یادگیری را بالا می‌برد

شاید اسباب‌بازی‌های مگنتی که به شکل حروف الفبا هستند را دیده باشید. یک تخته وایت برد تهیه کنید و بازی را شروع کنید. نام حرف را به فرزندتان بگویید و از او بخواهید که حرف مورد نظر شما را روی تخته بچسباند. حتی می‌توانید زمانی که کودک با حروف بیشتری آشنا شد با استفاده از حروف مختلف، کلمه‌سازی را شروع کنید.

3.با خاک و شن به کودکانتان الفبا یاد دهید

کودکان بازی کردن با شن و خاک را خیلی دوست دارند. شما هم از این فرصت استفاده کنید و به کودکان خود به‌راحتی الفبا یاد دهید. اگر در خانه باغچه یا محوطه‌ای برای ریختن شن یا خاک دارید، مقداری شن تمیز تهیه کرده و بازی را شروع کنید.

از کودک دلبندتان بخواهید که با انگشت یا پا هر حرفی را که می‌گویید روی شن بنویسد. حرف را پاک کنید و دوباره این کار را با حرف دیگری تکرار کنید.

4. بازی حروف و تقویت ذهن کودک شما برای یادگیری لغات مختلف

یک حرف را انتخاب کنید و به فرزند خود بگویید سپس از او بخواهید 5 وسیله که که حرف مشخص شده در آن‌ها وجود دارد را برای شما بیاورد. در صورتی که فرزندتان آشنایی کافی با حروف را پیدا کرد این بازی را با شکل مختلف حروف انجام دهید. برای مثال می‌توانید این بازی را با سه شکل حرف (ه) انجام دهید.

62

یادگیری از طریق مطالعه باید از دوران کودکی آغاز شود

در هر سنی و با هر شرایطی کتاب می‌تواند منبع خوبی برای یادگیری و آموزش باشد. برای تهیه کتاب‌های کمک آموزشی مناسب، قدم مهمی که باید بردارید شناخت انتشارات‌های مختلف و محصولاتی است که ارائه می‌دهند.

 برای مثال انتشارات گاج از دوران پیش‌دبستانی تا کنکور، محصولات آموزشی تولید می‌کند ولی انتشارات اخوان به صورت تخصصی روی منابع کنکور متمرکز شده است. بهترین و مناسب‌ترین کتاب را برای آموزش فرزند خود از انتشاراتی معتبر تهیه کنید و آموزش او را شروع کنید.

خرید بهترین و مناسب‌ترین منابع کمک آموزشی از مارکا کتاب

یادگیری الفبای زبان فارسی برای کودکان از دوران پیش‌ دبستانی شروع می‌شود. با روش‌های مختلفی مثل بازی، آهنگ، شعر و کتاب می‌توان کودکان را به یادگیری علاقه‌مند کرد. اولین و مهم‎‌ترین قدم برای شروع آموزش کودکان در هر شرایطی، فراهم کردن وسایل کمک آموزشی است.

 انتشارات و شرکت‌های مختلف، سرگرمی، بازی و کتاب‌های زیادی را برای آموزش در دوران پیش‌دبستانی و دبستان با کیفیت بالا تولید و روانه بازار کرده اند. انتشارات گاج از زمان پیش دبستانی تا کنکور کنار فرزند شما خواهد بود. برای مثال سری پاییزک گاج برای دوران پیش دبستانی کودکان و سری دور دنیا در 4 ساعت برای مسائل کنکور فرزند شما طراحی شده است. فروشگاه اینترنتی مارکا کتاب شرایطی را فراهم کرده است که شما بتوانید با خرید وسایل کمک آموزشی مانند کتاب، آموزش کودک دلبندتان را شروع کنید. کلیه محصولات این فروشگاه با قیمت مناسب حتی با تخفیف ویژه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی markaketab.com از تنوع و قیمت محصولات مارکا کتاب باخبر شوید.