کوروش یغمایی، پدر موسیقی راک در ایران

کوروش یغمایی خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده‌ی ایرانی است که در سال 1325 در شاهرود متولد شد. او بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران است و از او به عنوان پدر موسیقی راک یاد می‌شود.

او از سال 1335 وقتی تنها ده سال داشت به نواختن سنتوری که هدیه‌ی پدرش بود پرداخت و کمتر از پنج سال به موفقیت چشمگیری در نواختن سنتور رسید. هنگامی که 15 ساله شد به گیتار روی آورد و در سن 18 سالگی گروه موسیقی راک اینسترومنتال را تاسیس نمود. او برای یادگیری موسیقی هرگز استادی نداشت. در دانشگاه رشته‌ی جامعه‌شناسی را برگزید و لیسانس خود را در این رشته گرفت. کوروش دو برادر به نام‌های کامران و کامبیز دارد که او را در زمینه‌ی موسیقی کمک و راهنمایی کردند.

کوروش یغمایی در سن 20 سالگی ازدواج نمود و حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های کاوه، کامیل و ساتگین می‌باشد. کوروش یغمایی در سال 1358 به مدت هفده سال ممنوع الصدا شد. طی این مدت وی به تدریس گیتار و ارائه‌ی آلبوم بدون آواز روی آورد. وقتی از او سوال شد که چرا طی دوره‌ی ممنوع الصدایی‌اش از کشور ایران نرفت او چنین پاسخ داد که: " هر هنرمندی باید تاریخ خود و هویت فرهنگی‌اش را درک کند. عشق من به تاریخ ایران به نوعی بیماری شبیه است و هر چه که دارم از موسیقی فولکوریکمان است. اگر از ایران رفته بودم مطمئنم که به نواختن موسیقی به صورت بین‌اللملی می‌پرداختم اما احتمالا فارسی اجرا نمی‌کردم."

آثار کوروش یغمایی

کوروش یغمایی در سال آخر دانشگاه بود که بر چند شعر از همکلاسی شاعر خود مهدی اخوان لنگرودی کار کرد و آهنگ گل یخ و حجم خالی را ساخت. آهنگ گل یخ در خارج از ایران نیز به شهرت رسید. این نخستین باری بود که موسیقی ایران وارد عرصه‌های جهانی شده بود. اجراهای متفاوتی از آن در کشورهای گوناگون اجرا شد. پس از دوره‌ی ممنوع الصدایی‌اش، کوروش یغمایی در سال 1375 آلبوم سیب نقره‌ای‌اش را منتشر کرد و مجوز گرفت. پس از آن سه آلبوم دیگر به نام‌های ماه و پلنگ، کابوس و تفنگ دسته نقره را منتشر کرد. موسیقی فیلم گرگ‌های گرسنه را نیز کوروش یغمایی بدون داشتن استودیو و ابزارهای لازم و کافی ساخت. از سال 1388 نیز پس از همکاری با کمپانی معروفی در آمریکا دو آلبوم منتشر کرد و با انتشار آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه مورد تحسین جوامع بین‌المللی واقع شد. نشریه‌ی رولینگ استون، آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه را از چهار ستاره، شایسته‌ی دریافت سه ستاره دانست. نشریه‌ی دیگری به نام موجو نیز این آلبوم را به عنوان بهترین آلبوم ماه جهان معرفی کرد. همه‌ی این مثال‌‌ها نشان دهنده‌ی آن است که آهنگ‌های کوروش یغمایی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا شنوندگان زیادی دارد و به شهرت و محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. اگر تاکنون آهنگ‌های کوروش یغمایی را نشنیده‌اید می‌توان به جرئت گفت که شنیدن و دانلود آهنگ کوروش یغمایی خالی از لطف نیست.

کوروش یغمایی

دانلود موسیقی از سایت موزیک بازی

برای دانلود آهنگ کوروش یغمایی و دیگر آهنگ‌ها از خوانندگان ایرانی می‌توانید از سایت موزیک بازی استفاده کنید. سایت موزیک بازی تمام آهنگ‌ های مد نظر شما را با بالاترین کیفیت موجود دارد؛ در عین حال هزینه‌ی مصرف شما به صورت نیم بها محاسبه می‌شود در این شرایط شما می‌توانید آهنگ‌های خیلی بیشتری را نسبت به دیگر سایت‌های موسیقی دانلود کنید. از هر خواننده‌ی ایرانی آهنگ‌ها و آلبوم‌های متفاوتی وجود دارد. اگر می‌خواهید تنها با یک کلیک تمام آهنگ‌های خواننده‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید کافی است به سایت موزیک بازی مراجعه کنید چون لیست بلندی از تمام خوانندگان ایرانی در آن وجود دارد که شما می‌توانید زیر سی ثانیه آهنگ مورد نظر خود را پیدا کنید و با گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید. در این سایت بهترین آهنگ‌ها و پرطرفدارترین آهنگ‌ها در یک  دسته بندی جدا قرار گرفته‌اند. علاوه بر آهنگ‌های ایرانی، می‌توانید نوحه و مداحی‌های مختلف از مداحان گوناگون را در آن بیابید. آهنگ‌های بی‎‌کلام هم این روزا طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ این سایت پر از موسیقی بی‌کلام و آرامبخش است که در هر شرایطی و با هر حالی می‌توانید به آن‌ها گوش دهید. سایت موزیک بازی دارای بخش دیگری است که در آن آهنگ‎‌هایی را که بزودی منتشر خواهند شد را نام برده است. موزیک بازی سایتی است که هر آنچه که یک شنونده‌ی خوب ایرانی به آن نیاز دارد را تامین کرده است پس همین حالا به این سایت خوب سری بزنید و از آن استفاده ببرید.