پرده مناسب منزل شما کدام است؟

هر کس از خرید پرده هدفی دارد، بعضی از افراد فقط به دنبال حفظ حریم خصوصی منزل و افراد آن هستند، بعضی از افراد دیگر برای کنترل نور و بعضی دیگر برای ایجاد تناسب و هارمونی جذاب در منزلشان از این وسیله استفاده می کنند. خوشبختانه پرده وسیله ای است که تمام این اهداف را محقق میکند. با انتخاب مدل پرده ای مناسب برای پذیرایی و اتاق خواب می توانید با هزینه ای کم تغییری بزرگ و چشمگیر در خانه خود ایجاد کنید. 

راهنمای انتخاب پرده پذیرایی و اتاق خواب

پرده پذیرایی از زمان های قدیم برای خانواده های ایرانی بسیار مهم بوده و همچنان بسیار اهمیت دارد. اولین مکان از خانه که بعد از ورود به آن داخل می شویم اتاق نشیمن یا پذیرایی است و یکی از مهم ترین وسایلی که در پذیرایی جلوه می کند، پرده  است. برای خرید پرده پذیرایی و اتاق خواب نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اندازه پرده

بسیاری از افراد در اندازه پرده اتاق خواب و پذیرایی خود، تردید دارند. اندازه این ابزار دکوراسیون داخلی تا حد زیادی به اندازه پنجره بستگی دارد. عرض پرده باید حداقل 2.5 برابر عرض پنجره باشد و طول آن را بیشتر از طول پنجره در باشد چون پرده های پارچه ای معمولا چین می خورند و به همین خاطر باید بیشتر از ابعاد پنجره، پارچه تهیه کرد.

مدل پرده

پرده پذیرایی را می توان به دو دسته مدرن و سلطنتی تقسیم کرد. مدل سلطنتی، همان طور که از نامش مشخص است بسیار شیک است و دارای زیورآلات زینتی و در اکثر موارد، والان پرده و کتیبه می باشد اما مدل پرده پذیرایی و اتاق خواب مدرن، ساده و خلوت می باشد و از رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری استفاده می کنند. 

هر کدام از این مدل ها مزایا و معایب خود را دارد، مثلا پرده های سلطنتی برای پذیرایی های بزرگ و در کل خانه هایی که متراژ بالایی دارند به کار میرود. اگر پذیرایی شما کوچک است، بهتر است از مدل سلطنتی استفاده نکنید زیرا خانه شما را کوچک نشان میدهند. از طرفی مدل  پرده های مدرن مانند مدل پانچ به دلیل بلند بودن، سقف خانه را بلند تر نشان میدهند و برای خانه های کوچک انتخاب مناسب تری هستند.

پارچه پرده

پارچه یکی از مهمترین فاکتورهای خرید  پرده اتاق خواب و پذیرایی می باشد که ما معمولا فقط به همین فاکتور دقت می کنیم. پارچه پرده از چند جهت حائز اهمیت است:

  • زیبایی 

همه میدانند که پرده های حریر، ساتن و مخمل زیباتر از مدل های های پارچه ای هستند و جذابیت زیادی به خانه هدیه میکنند

  • کنترل تبادل هوا

هرچه پارچه ضخیم تر باشد، میزان تبادل هوای بیرون و داخل خانه نیز کمتر می شود. در فصول سرد سال، هوای سرد به سختی وارد خانه می شود و در فصل تابستان هم طبیعتا خانه بسیار گرم می شود. در مقابل رده های نازک مانند حریر، مقاومت چندانی در برابر تبادل هوای بیرون ندارند.پرده های نازک برای فصل تابستان انتخاب خوبی هستند اما در فصل زمستان قطعا باعث سرمای بیشتر خانه می شوند.

  • کنترل میزان نور

اگر رابطه خوبی با نور ندارید، پیشنهاد می کنیم از پرده های ضخیم و تیره استفاده کنید تا نور کمتری وارد پذیرایی و اتاق خواب شود اما اگر از حضور نور خورشید در خانه خود لذت میبرید، پرده های نازک بهترین گزینه روی میز هستند.

اگر اتاق خواب شما به اندازه کافی نورگیر باشد، بهتر است از پرده های ضخیم استفاده کنید. چون اتاق خواب محلی برای آرامش و استراحت است و ورود نور زیاد به اتاق خواب ممکن است مخل استراحت شما شود. بهترین گزینه برای خرید پرده اتاق خواب، پرده ترکیبی است که یک لایه پرده حریر یا پارچه ای روشن زیر پرده اصلی است. در این شرایط هر زمان که شما حس کردید به نور بیشتری نیاز دارید می توانید رو پرده ای را کنار بزنید و موقع استراحت پرده را کامل بکشید.

رنگ پرده

رنگ پرده علاوه بر اینکه در کنترل نور و عبور آن تاثیر دارد، در روحیه افراد و فضای روانی خانه نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. حتما شنیده اید که پشت هر رنگ معنا و مفهومی نهفته است. هر رنگی فلسفه خودش را دارد، به عنوان مثال رنگ نارنجی بسیار رنگ شادی است و اشتها را زیاد می کند، به همین خاطر متخصصان دکوراسیون و طراحی داخلی توصیه میکنند که رنگ پرده آشپزخانه را نارنجی یا قرمز انتخاب کنید تا هم اشتها افزایش یابد و هم روحیه افراد خانواده بهتر شود. 

آبی فیروزه ای یکی از بهترین گزینه ها برای رنگ پرده اتاق خواب می باشد زیرا رنگ بسیار آرامی است و آرامش درونی افراد را افزایش میدهد، در نتیجه افراد خانه خیلی راحت تر و سریع تر به خواب میروند. 

تناسب با رنگ دیوار، کاغذ دیواری، مبلمان و روتختی

فاکتور آخری که در خرید پرده باید به آن دقت کنید، تناسب رنگ و مدل پرده پذیرایی و اتاق خواب با وسایل درون آنهاست؛ مثلا اگر کاغذ دیواری های پذیرایی، طرح دار هستند، پرده را از نوع ساده بخرید یا اگر مبلمان شما ساده هستند می توانید این وسیله دکوراسیون منزل را شکل دار و از طرح های شلوغ انتخاب کنید تا مکمل یکدیگر باشند. به یاد داشته باشید که اگر تمام دکوراسیون داخلی منزل شما شلوغ باشد، خیلی زود شما را دلزده و خسته می کند. 

پرده اتاق خواب را می توانید با کاغذ دیواری ها و روتختی خود ست کنید. اگر بودجه تان به شما اجازه می دهد، روتختی و پرده اتاق خواب را از یک جنس انتخاب کنید. این ترکیب رنگ جذابیت فوق العاده ای به اتاق خواب شما میدهد.

پرده زبرا، مدلی مناسب با تمام سلیقه ها

اگر به شما بگویند که مدل پرده ای وجود دارد که هم روشن است و هم تاریک چه واکنشی نشان میدهید؟ احتمالا تعجب خواهید کرد. پرده زبرا یکی از جدیدترین مدل های پرده مدرن می باشد که خیلی سریع در ایران و سایر نقاط جهان محبوب شد.

پرده زبرا را می توان تلفیقی از هنر و نوآوری دانست. در مدل زبرا  پارچه و تور به صورت لایه های افقی و یک در میان قرار گرفته اند، یعنی یک لایه پارچه و یک لایه تور، به همین دلیل به این مدل، زبرا یا راه راه می گویند. اصطلاحا به مدل زبرا پرده شب و روز (دو مکانیزه) نیز می گویند چون قسمت توری آن باعث عبور و ورود نور به خانه می شود (روز) و در مقابل پارچه از ورود آفتاب به داخل اتاق جلوگیری میکند (شب)، به همین خاطر پرده زبرا فضای سایه و روشن ایجاد می کند.

سخن پایانی

اگر به دنبال تغییری بزرگ در دکوراسیون خانه خود هستید و  در عین حال می خواهید با هزینه ای کم این تغییر را ایجاد کنید، خرید پرده جدید بهترین راه حل است. امیدواریم که قبل از خرید پرده به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم توجه نمایید. برای مشاهده جدیدترین و بهترین مدل پرده های سال 2021 و اطلاع از قیمت، می توانید به سایت سبک مدرن (https://sabkemodern.com) مراجعه نمایید.