در روزهای کرونایی چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟

با توجه به گسترش ویروس کرونا و نیاز افراد به شست و شوی مداوم دست ها، مشکلات پوستی بیش از پیج شایع شده و عارضه خشکی پوست دست به یکی از بزرگترین مشکلات افراد تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای مراقبت از پوست دست در روزهای کرونایی شرح دهیم و در پایان به پاسخ این سوال که «در روزهای کرونایی چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟» دست یابیم.

شیوع حساسیت های پوستی

همان طور که می دانید، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست ها با استفاده از صابون و یا محلول های ضدعفونی کننده دو راهکار اصلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می باشد. از طرف دیگر، تماس مستقیم مواد شوینده صابونی و غیرصابونی می تواند آسیب جدی به پوست دست شما وارد نموده و بروز انواع عارضه های پوستی را به دنبال داشته باشد. به همین علت برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است در این باره اطلاعاتی کسب کرده و با آگاهی بیشتری نسبت به نظافت و شستن لباس ها، دست ها و حتی سطوح اطراف خود اقدام نمایید.

انتخاب شوینده مناسب

اولین و مهم ترین نکته برای مراقبت از پوست در روزهای کرونایی، انتخاب شوینده مناسب و استفاده صحیح از آن است. بسیاری از صابون ها و یا محلول های ضدعفونی کننده موجود در بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. این محصولات اغلب قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارند که در دراز باعث ایجاد آسیب های جدی برای پوست دست می شود. هنگام انتخاب شوینده و ضدعفونی کننده دست به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان پس از استفاده نباید باعث خشکی پوست شما شده باشد. همچنین احساس کشیدگی در سطح پوست دست از جمله دیگر علائمی است که به شما اعلام می کند شوینده استفاده شده، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و به پوست شما آسیب می زند.

این نکته نه تنها درباره انواع صابون ها و محلول های ضدعفونی کننده صادق است، بلکه برای انتخاب پودر لباسشویی نیز باید به آن توجه شود. از آن جا که لباس های شما به طور مستقیم با سطح پوستتان در تماس هستند، باید حتما لطافت و نرمی آن ها پس از شست و شو حفظ شده باشد. در این ایام افراد لباس های خود، به ویژه لباس های بیرونی، را با فاصله های زمانی کوتاه تری می شویند. این نکته موجب شده است تا تعداد دفعات شست و شو به طور چشمگیری افزایش یافته و در نتیجه به مرور زمان بافت و الیاف لباس ها آسیب ببیند. پودر لباسشویی سپید انتخابی مناسب برای شستن لباس های شما است. این محصول از الیاف رنگی لباس محافظت می کند تا طی شست و شوهای مکرر تازگی و زیبایی خود را از دست نداده و برای مدت زمان طولانی تری ظاهر زیبای خود را حفظ کند. جلوگیری از تداخل رنگ لباس ها، حفظ درخشندگی و شفافیت رنگ آن ها، قدرت لکه بری بالا، از بین بردن کرک و پرز ایجاد شده روی پارچه های قدیمی و ... از جمله دیگر دلایلی است که باعث برتری این پودر لباسشویی در مقایسه با سایر نمونه های مشابه موجود در بازار شده است.

شستن صحیح دست ها

دست های خود را به نحوی صحیح بشویید تا پوستتان سالمتر بماند! بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که آب داغ عملکرد بهتری در از بین بردن ویروس ها داشته و بهتر پوست دست را ضدعفونی می کند؛ این در حالی است که این کار نه تنها تاثیر چندانی در ضدعفونی دست ها و از بین بردن آلودگی ها ندارد، بلکه اثرات منفی آن بیشتر بوده و در نهایت منجر به آسیب دیدگی پوست شما می شود. بهترین راه برای شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها در روزهای کرونایی، شست و شوی آن ها با آب ولرم و صابون های ملایم غیر عطری می باشد. آن چه که در ضدعفونی کردن دست ها تاثیرگذار است، دمای آب نیست؛ بلکه مدت زمان شست و شوی دست ها است! در صورتی که دست های خود را با آب و صابون شست و شو می دهید، این کار را حداقل 20 ثانیه ادامه دهید تا به خوبی آلودگی ها از بین بروند. این مدت زمان برای تمیز کردن دست ها با محلول های ضدعفونی کننده اندکی طولانی تر بوده و به 30 ثانیه زمان نیاز دارد.

استفاده از مرطوب کننده ها

نکته قابل توجه این است که شما هرچقدر هم تلاش کنید تا شوینده مناسب پوست خود را پیدا کنید، باز هم نمی توانید از خشکی پوست خود جلوگیری کنید. اگر چه انتخاب شوینده مناسب و استفاده از آن ها تا حد زیادی از اثرات منفی این مواد شیمیایی روی پوست دست می کاهند، با این حال این تاثیر مخرب کاملا از بین نرفته و درصدی از آن باقی می ماند. مهم ترین نکته برای جلوگیری از حساسیت پوست دست و بروز عارضه هایی همچون خشکی پوست دست، اگزما و ... ، استفاده از مرطوب کننده ها بلافاصله پس از شستن دست ها می باشد. این کار به شما کمک می کند تا رطوبت از دست رفته پوست خود را تا حدودی جبران نموده و از بروز مشکلات و حساسیت های پوستی جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده ها زمانی است که کمی از رطوبت آب روی پوست شما باقی مانده و پوست شما اصطلاحا مرطوب باشد.

شستن صحیح لباس ها

لباس های خود را با فاصله های زمانی نسبتا کوتاه بشویید تا چرک در بافت آن ها نشست نکرده و راحت تر تمیز شود. با این کار لباس های شما با سرعت بیشتری تمیز شده و شست و شوی آن ها نیاز به صرف مدت زمان طولانی نخواهد داشت. به این ترتیب مواد شوینده و شیمیایی نیز کمتر با پوست شما در تماس خواهند بود.

21

 

در صورتی که قصد دارید لباس های خود را با دست شست و شو دهید، حتما پیش از هر اقدامی از متناسب بودن مقدار شوینده مصرفی خود مطمئن شوید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده و تماس آن ها با پوست دست علاوه بر از بین بردن و  تخریب بافت  الیاف لباس های شما، می تواند آسیب جدی به پوست دست شما وارد نماید. توصیه می شود که پیش از شست و شو، دستکش مناسبی بپوشید تا از تماس مواد شوینده با پوست شما جلوگیری کند.